برگزاری مراسم تاجگذاری پادشاه تایلند؛ واجیرالونگ کورن کیست؟

برگزاری مراسم تاجگذاری پادشاه تایلند؛ واجیرالونگ کورن کیست؟
Copyright  King Rama X/Handout via REUTERS
Copyright  King Rama X/Handout via REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اما رفتارهای عجیب او هم تا پیش از این گهگاه در صدر اخبار تایلند قرار می‌گرفت. از جمله می توان به اعطای درجه ژنرالی به سگ محبوبش اشاره کرد. این گزارش را بخوانید.

آگهی

مراسم تاجگذاری پادشاه تایلند سه سال بعد از مرگ پدرش روز شنبه انجام شد.

سوتیدا، ملکه جدید، همراه ماها واجیرالونگ کورن پادشاه ۶۶ ساله در این مراسم حضور داشت. مراسم ازدواج ناگهانی پادشاه این کشور در روز چهارشنبه گذشته (یک ماه مه/۱۱ اردیبهشت) سر و صدای زیادی ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:پادشاه تایلند با محافظش ازدواج کرد

واجیرالونگ کورن در سال ۲۰۱۶ و پس از مرگ پدرش بهومیبول آدولیادج، به مقام سلطنت رسید. پدر وی ۷۰ سال مقام پادشاهی تایلند را در اختیار داشت و در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

تاجگذاری پادشاه جدید پس از یک دوره طولانی عزاداری برای پادشاه پیشین انجام شد. این مراسم ترکیبی از مراسم سنتی بودائیان و هندوهای برهمین بود و طبق آن روی پادشاه جدید «آب مقدس» از جهت‌های مختلف ریخته شد.

وی در این مراسم به‌طور رسمی تاج و تخت پادشاهی را دریافت کرد. تاج پادشاهی تایلند بیش از هفت کیلو گرم وزن دارد و از طلا ساخته شده و نگین‌های الماس آن را تزیین کرده است. واجیرالونگ کورن دهمین پادشاه از سلسله چاکری از سال ۱۷۸۲ است.

رویترز
مراسم تاجگذاری پادشاه تایلند برگزار شدرویترز
رویترز
مراسم تاجگذاری پادشاه تایلند برگزار شدرویترز
رویترز
مراسم تاجگذاری پادشاه تایلند برگزار شدرویترز

بیشتر بخوانید:جنازه پادشاه تایلند پس از یک سال تشییع شد

پادشاه تایلند کیست؟

واجیرالونگ کورن یک چهره جنجالی است. او سه ازدواج منجر به طلاق داشته و رفتارهای غیر معمولش همواره توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

وی در سال ۱۹۵۲ در بانکوک به دنیا آمد، در بریتانیا و استرالیا درس خواند و در آلمان نیز زندگی کرده است.

او از سه ازدواجش هفت فرزند دارد. واجیرالونگ کورن در ژانویه ۱۹۷۷ با دخترعموی خود ازدواج کرد و یک سال بعد با یک فرزند دختر از او جدا شد.

پادشاه تایلند، در سال ۲۰۰۱، بعد از جدایی از همسر دومش که یک هنرپیشه بود، برای بار سوم و این بار با یک زن از خانواده‌ای معمولی ازدواج کرد که این ازدواج هم تنها تا ۲۰۱۴ دوام آورد.

او هم چنین صاحب درجات و القاب نظامی است. در ۱۹۷۵ به ارتش پیوست و فرمانده گارد شاهی تایلند شد و به دلیل خدمت در کنار نیروهای آمریکا، بریتانیا و کانادا به درجه خلبانی جنگنده رسید.

حیات سیاسی پادشاه تایلند نیز همچون زندگی خصوصی اش پر آشوب بوده است. در دوران آشفته سال های اخیر در تایلند در حالی که پادشاه وقت برای حفظ نظم اجازه برقراری حکومت نظامی در کشور را داده بود، پسرش مشکوک به همکاری با دیکتاتور نظامی بوده است. او همچنین متهم است که در جریان کودتای ۲۰۱۴ با نخست وزیر پیشین این کشور تاکسین شیناواترا در پیوند بوده است.

اما رفتارهای عجیب او هم تا پیش از این گهگاه در صدر اخبار تایلند قرار می‌گرفت. از جمله می توان به اعطای درجه ژنرالی به سگ محبوبش اشاره کرد. او اغلب اوقاتش را در ویلای شخصی در آلمان می‌گذراند.

پیش‌تر روزنامه بیلد آلمان عکس هایی از واجیرالونگ کورن در فرودگاه مونیخ با لباس غیر معمول و بالاتنه نیمه برهنه منتشر کرده بود که جنجالی شده بود.

پادشاه تایلند، سه خواهر دارد. خواهر بزرگتر او به دلیل ازدواج با یک خارجی مغضوب خانواده شد. او فرزند مبتلا به اوتیسمش را در سونامی سال ۲۰۰۴ تایلند از دست داد.

دو فرزند دیگر خانواده سلطنتی از واجیر الونگ کورن کوچکترند. هر دوی آنها دارای مدرک دکترا و استاد دانشگاهند.

یکی از خواهرهای پادشاه تایلند علاقمند بود که وارد عرصه سیاست شود و در فهرست نامزدهای پست نخست وزیری قرار گیرد اما کمیسیون انتخاباتی تایلند یک ماه قبل از برگزاری انتخابات در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای خانواده سلطنتی باید خود را از سیاست دور نگه دارند.

آگهی

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تایلندی‌ها با درخواست استعفای دولت و اصلاحات در نظام سلطنتی به خیابان‌ها آمدند

تایلند؛ برگزاری بزرگترین راهپیمایی اعتراضی علیه دولت نظامی

جشن بزرگ هندوها در مالزی؛ باورمندانی که به نشانه توبه قلاب به پوست خود می‌زنند