بازار خودرو ایران از پراید ۶۰ میلیونی تا مرسدس چند میلیاردی

بازار خودرو ایران از پراید ۶۰ میلیونی تا مرسدس چند میلیاردی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در بازار اروپای غربی داچیا ساندرو استپ وی نسل دوم با قیمت هفت هزار و ۴۵۰ یورو، ارزان ترین خودرو اروپاست. این قیمت خودرو تقریبا معادل هشت ماه حقوق یک کارگر است.

آگهی

گزارش از محمد گیلانی

بازار خودروی ایران روزهای پرتلاطمی را سپری می کند، پراید که ارزان ترین خودرو ایران است تنها طی یک سال قیمتش سه برابر افزایش پیدا کرده است. 

این شرایط در بازار خودروهای وارداتی نیز تکرار شده است به عنوان مثال مرسدس E200 در بازار خودرو ایران دو میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

براساس آخرین گزارش ها قیمت پراید در بازار ایران در روز پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸به مرز ۶۰ میلیون تومان رسید. قیمت این خودرو درابتدای سال قبل حدود ۲۰ میلیون تومان بود.

در ابتدای سال گذشته با چنین قیمتی امکان خرید محصولاتی مانند رنو ساندرو استپ وی وجود داشت. حالا در بازار ایران رنو ساندرو استپ وی ۱۸۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. این در حالیست که رنو ساندرو استپ وی یکی از ارزان ترین خودروها در اروپاست.

در بازار اروپای غربی داچیا ساندرو استپ وی نسل دوم با قیمت هفت هزار و ۴۵۰ یورو، ارزان ترین خودرو اروپاست. این قیمت خودرو تقریبا معادل هشت ماه حقوق یک کارگر است.

اما نکته مهم این است که نسخه‌ای که در بازار ایران ۱۸۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده، نسل قدیمی این خودرو است که حدود ۱۰ سال است دیگر در اروپا تولید نمی‌شود.

امید خودروسازان به برجام

تولید رنو ساندرو و دیگر محصولات رنو مدتی است که در ایران متوقف شده است. پس از برجام شرکت‌های اروپایی شروع به سرمایه گذاری در ایران کردند. پیشگام این شرکت‌ها مرسدس بنز بود. پس از مرسدس بنز شرکت پژو با شریک خود در ایران قرارداد همکاری مشترک امضا کرد.

براساس این قرارداد شرکت مشترکی با نام ایکاپ با سرمایه گذاری مساوی ایران خودرو و پژو شکل گرفت و قرار شد سه محصول جدید پژو یعنی مدل های ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ در ایران تولید شوند.

سیتروئن نیز روند مشابهی را با شرکت سایپا پیگیری کرد و حتی توانست نیمی از سهام کارخانه سایپا را در کاشان بخرد تا محصولات خود که اولین آن سیتروئن سی ۳ است را در این شرکت تولید کند.

رنو نیز اقدامی کمابیش مشابه داشت با این تفاوت که می خواست در بازار ایران حضوری مستقل داشته باشد. محصولات این شرکت مانند ساندرو و تندر ۹۰( لوگان) در ایران قدیمی شده بودند و این شرکت قصد داشت برای تولید نسل جدید محصولات شرکت داچیا در ایران یک سرمایه گذاری مستقل مستقیم انجام دهد.

کارخانه داچیا رومانی زیر مجموعه رنو و بازوی ساخت خودروهای ارزان قیمت این شرکت است. محصولات داچیا رومانی در ایران با برند رنو عرضه می شوند.

اما با خروج آمریکا از برجام شرکت های اروپایی از ترس تحریم، همکاری خود را با شرکت های ایرانی قطع کردند. این یکی از اولین شوک ها را به بازار خودروی ایران وارد کرد. با قطع عرضه محصولات شرکت های اروپایی در ایران که مهمترین آن محصولات رنو بود، افزایش قیمت اتومبیل های این شرکت ها شروع شد.

پس از آن برخی شرکت های چینی مانند برلیانس هم روند مشابهی را پیگیری کردند. با افزایش قیمت ارز و ممنوعیت واردات خودرو، درست در همان زمانی که تحریم های آمریکا شروع شده بود، شوک دیگری به بازار خودرو وارد شد.

در این زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه افزایش قیمت ها را به خودروسازان برای خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان نمی داد. خودروسازان خواستار افزایش قیمت ها به بهانه افزایش هزینه ها بودند. اما چون مجوز افزایش قیمت نگرفتند، عرضه خودرو را در بازار به‌شدت کاهش دادند. این اتفاق سبب شد قیمت خودرو در بازار از کارخانه فاصله معنا داری پیدا کند.

صدا و سیمای ایران در این بازه زمانی گزارشی را از انبارهای خودروسازان منتشر کرد که نشان می داد خودروها شرکت ایران خودرو در آن انبار شده اند بدون آنکه مشکل جدی یا کمبود قطعه داشته باشد.

با فشار خودروسازان در نهایت دولت به افزایش قیمت کارخانه ای خودرو رضایت داد.

تصویری که صدا و سیمای ایران از خودروهای انبار شده نشان داد

بهمن ۹۷ و شوک جدید بازار خودرو

در بهمن ۱۳۹۷ شرکت سایپا قیمت حاشیه بازار اتومبیل‌هایش را اعلام کرد. قیمت‌های جدید براساس پنج درصد زیر قیمت بازار مشخص شده بود. در این قیمت ها پراید بیش از ۴۱ میلیون تومان قیمت گذاری شد. برخلاف ادعای خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت این عامل نه تنها باعث کنترل بازار نشد بلکه شوک جدیدی را به بازار وارد کرد و قیمت پراید به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسید.

آگهی

با شروع سال جدید خورشیدی، بازار در حالت آرامی قرار داشت و در یک رکود گسترده به سر می برد اما این آرامش پیش از طوفان بود.

به ناگاه قیمت خودرو جهشی شدید را تجربه کرد. طوفانی که سبب شد قیمت پراید در ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به بالای ۶۰ میلیون تومان برسد.

اما پراید ۶۰ میلیون تومانی چقدر تمام می شود و اگر پراید را شاخص ترین خودرو صنعت و بازار خودرو ایران بدانیم چرا چنین افزایش قیمتی را تجربه کرده است؟

سایت نود اقتصادی در انتهای سال ۱۳۹۷ با انتشار مدارکی مدعی شده بود قیمت تمام شده پراید حدود ۱۹ میلیون تومان است.

متهم، سایت‌های فروش آنلاین، کاهش عرضه یا افزایش قیمت دلار؟

اما چرا قیمت خودرو در ایران چنین جهشی را تجربه کرده است. برخی رسانه ها سایت‌های فروش آنلاین را متهم کرده اند.

آگهی

ایسنا در گزارشی آورده است: «در حالی که در روزهای اخیر برخی کارشناسان نسبت به نقش فعالیت دلالان در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی در اعلام قیمت‌های غیرواقعی و ایجاد التهاب در بازار خودرو هشدار داده بودند، سرانجام در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ یکی از این سایت‌های خرید و فروش اینترنتی اعلام کرد که برای بازگشت آرامش به بازار خودرو، نمایش قیمت‌ها را از آگهی‌های خرید و فروش خودرو حذف کرده است.»

سایتی که ایسنا به آن اشاره می کند دیوار است که ایرانی ها محصولاتشان را برای فروش روی آن می گذارند.

در چنین شرایطی یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از مردم خواسته تا فعلا خودرو نخرند.

به گزارش تسنیم، وی توضیح داده است: «مشاهده کردیم که شخصی یک پراید دست دوم را به قیمت‌های ۲۰، ۲۲، ۲۵، ۲۷ و ۳۰ میلیون تومان آگهی کرده بود که مشخص شد این یک خودرو است، اما با چند شماره تلفن همراه به صورت متفاوت آگهی شده است. باید مراجع ذیربط همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پلیس فتا در این گونه فضاهای مجازی همچون سایت دیوار ورود کنند و نباید فرد هر قیمتی که دوست دارد در این سایت‌ها تعیین کند.»

وی افزود: «در فضایی که تعدادی سودجو و دلال بدون کارشناسی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، از مردم تقاضا می‌شود خرید خودرو را عقب بیندازید و خودرو نخرند تا شرایط خرید و فروش به روال عادی برگردد.»

آگهی

برخی افزایش قیمت دلار را دلیل افزایش چند ماه اخیر قیمت خودرو می دانند.

در این باره علی خاکساری رفسنجانی - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی - با اشاره به افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی درباره دلایل این مسئله و احتمال تاثیرپذیری آن از افزایش قیمت دلار به ایسنا گفته است: «دلار در ماه‌های گذشته نرخ ثابتی داشته اما قیمت خودرو همچنان در حال افزایش است. حتی افزایش ناگهانی قیمت‌ها در گذشته هم ربطی به دلار نداشت.»

این کارشناس معتقد است: «اصلی‌ترین عوامل آشفته کردن بازار خودرو، شورای سیاست‌گذاری خودرو و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند. شورای سیاست‌گذاری خودرو متشکل از خودروسازان و قطعه‌سازان است که منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت هم به شدت تحت تأثیر خواسته‌های سیاست‌گذاران خودروسازی قرار دارند و به جای اینکه به فکر منافع کلان باشند، صرفاً به منافع خود فکر می‌کنند.»

برخی رسانه های ایران هم خبر می دهند خودروسازان بشدت عرضه خودرو در بازار را کاهش داده‌اند تا قیمت ها باز هم افزایش یابد.

خبرگزاری فارس در گزارشی عرضه کم را علت افزایش قیمت خودرو عنوان کرده است.

آگهی

در پاسخ به این اتهامات عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته است: «هیچ تغییری در قیمت خودرو در بخش تحویل خودرو به مصرف‌کننده نداشته‌ایم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد

هکرهای مرتبط با اسرائیل مسئولیت «حمله سایبری» به جایگاه‌های سوخت در «سراسر ایران» را برعهده گرفتند

هم‌پیمانی با قدرت‌های نوظهور اقتصادی؛ عضویت در بریکس چه دستاوردی برای ایران دارد؟