انتخابات مقدونیه شمالی؛ آیا اسکوپیه در آستانه پیوستن به اتحادیه اروپاست؟

انتخابات مقدونیه شمالی؛ آیا اسکوپیه در آستانه پیوستن به اتحادیه اروپاست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنابر نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه شمالی، استوو پنداروسکی نامزد حزب حاکم اتحادیه سوسیال دموکرات به پیروزی رسید.اما با پیروزی این نامزد حامی اتحادیه اروپا، چشم انداز پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا چگونه است؟

آگهی

نتایج شمارش تقریبا تمام آرای انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه شمالی حاکی از پیروزی استوو پنداروسکی، نامزد حزب حاکم اتحادیه سوسیال دموکرات است.

آقای پنداروسکی که متمایل به غرب است و از حامیان اتحادیه اروپا و عضویت در سازمان ناتو است، توانست در این انتخابات ۵۱.۷ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. کمیسیون انتخابات این رقم را با شمارش ۹۹.۵ درصد آرا اعلام کرده است.

گوردانا سیلجانوفسکا–داوکووا، رقیب آقای پنداروسکی از حزب ملی‌گرای ومرو‌دپمن با ۴۴.۷ درصد در جای دوم ایستاد. این دو کاندیدا دو هفته پیش در رقابتی پایاپای به دور دوم راه یافته بودند.

ائتلاف پیروز درصدد است به زودی فرآیند پیوستن به اتحادیه اروپا را آغاز کند. در همین راستا آقای پنداروسکی پس از اعلام نتایج در جمع خبرنگاران گفت: « پیروزی این ایده به معنای آوردن آینده‌ای برای جمهوری مقدونیه شمالی و بلیط ما برای اتحادیه اروپاست.»

رویترز
در انتخابات مقدونیه شمالی اکثریت به کاندید هوادار اتحادیه اروپا رای دادندرویترز

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

چشم انداز پیوستن به اتحادیه اروپا؛ آیا این انتخابات بلیط پیوستن اسکوپیه به اتحادیه است؟

مقدونیه شمالی در سال ۲۰۰۵ تقاضای خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا را ارائه کرد اما در پی بروز اختلاف با یونان بر سر نام این کشور، آتن فرآیند عضویت مقدونیه در اتحادیه اروپا را بلوکه کرد.

اما با توافق یونان و مقدونیه در سال ژوئن ۲۰۱۸ بر سر تغییر نام جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق به جمهوری مقدونیه شمالی، پرونده عضویت در اتحادیه اروپا را بار دیگر به جریان افتاد.

پیروزی آقای پنداروسکی با واکنش مثبت اتحادیه اروپا همراه شده است. به فاصله کوتاهی از اعلام نتایج یوهانس هان، کمیسر اتحادیه اروپا در امر سیاست همجواری و مذاکرات گسترش اتحادیه، در توییتی نوشت: «در واکنش به ابراز اشتیاق قوی مردم مقدونیه شمالی برای اروپا، این کشور برای چشم انداز پیوستنش به اتحادیه اروپا می‌تواند بر حمایت ادامه دار اتحادیه حساب کند.»

با وجود ابراز تمایل دو طرف باید گفت که پروسه پیوستن به اتحادیه زمان بر خواهد بود.

یوهانس هان، کمیسر اتحادیه اروپا، حمایت خود را از پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا اعلام داشته است

گام بعدی برای مقدونیه شمالی چست؟

توافق مقدونیه شمالی و یونان، که به نام توافق «پرسپا» خوانده میشود، همین حالا تاثیر خودش را در بعد بین‌المللی گذاشته است و ناتو به طور رسمی از مقدونیه شمالی دعوت کرده است تا مذاکرات برای پیوستن به ناتو را آغاز کند. در صورتیکه قطعنامه عضویت توسط ۲۹ کشور عضو پیمان تایید شود، مقدونیه شمالی سی‌امین کشور عضو پیمان ناتو لقب خواهد گرفت.

تحلیلگران می‌گویند گسترش ناتو و پیوستن مقدونیه شمالی به این سازمان، به معنای نفوذ روسیه در غرب بالکان خواهد بود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

واکنش یونان به انتخابات مقدونیه شمالی

فی دولگکری، گزارشگر یورونیوز از آتن، می‌گوید دولت یونان از نتیجه انتخابات راضی است چرا که آقای پنداروسکی از حامیان توافق «پرسپا» بوده است.

وزرای کابینه یونان در سال گذشته بسیار تلاش کردند تا مردم یونان را متقاعد کنند توافق با مقدونیه شمالی مفید بوده است، با این حال نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بخش اعظم شهروندان آن کشور از این اقدام رضایت ندارند.

با این حال به نظر نمی‌رسد دولت یونان بخواهد رئیس جمهور مقدونیه را بر سر توافق به چالش بکشد. انتخابات عمومی یونان در اکتبر ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد.

هنوز دولت یونان به صورت رسمی به انتخابات مقدونیه شمالی واکنش نشان نداده است اما سیا آناگنوستوپولو، جانشین وزیر خارجه یونان، در توییتی اعلام کرده است که مردم مقدونیه شمالی با رای خود به گذشته ملی‌گرای خود پایان داده‌اند و اراده خود برای حرکت به سمت جلو را ابراز کرده‌اند

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان یونان توافق تغییر نام مقدونیه را تصویب کرد

پارلمان مقدونیه رای به تغییر نام کشور داد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین