خروج احتمالی حزب حاکم مجارستان از ائتلاف اکثریت در پارلمان اروپا

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان
ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر حزب محافظه‌کار آلمان روز سه‌شنبه ۷ مه گفت پس از اعلام عدم حمایت حزب حاکم مجارستان از نامزد ائتلاف راست میانه برای ریاست کمیسیون اروپا، انتظار دارد این حزب از ائتلاف کناره‌گیری کند.

آگهی

رهبر حزب محافظه‌کار آلمان روز سه‌شنبه ۷ مه گفت پس از اعلام عدم حمایت حزب حاکم مجارستان از نامزد ائتلاف راست میانه برای ریاست کمیسیون اروپا، انتظار دارد این حزب از ائتلاف کناره‌گیری کند.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان هرچند مدت‌هاست که در ارتباط مستمر با سران راست افراطی اروپاست، با این حال تا کنون به «حزب مردم اروپا» که ائتلافی از احزاب راست میانه اروپا هستند، ابراز وفاداری کرده بود.

حزب «مردم اروپا» با اتحادی از احزاب راست میانه و احزاب لیبرال محافظه‌کار، اکثریت مجلس اروپا را با ۲۱۷ کرسی از مجموع ۷۰۵ کرسی در دست دارد.

آنه‌گرت کرامپ‌کارن باوئر، رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان و جانشین بعدی آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور، روز دوشنبه هشدار داد که آقای اوربان با نظرات ضدمهاجر و راستگرایانه افراطی خود از خط قرمز عبور کرده است.

خانم کرامپ‌کارن باوئر گفت که ویکتور اوربان «با رفتار چند روز اخیرش و ملاقات با ماتئو سالوینی نخست‌وزیر ایتالیا وی پیام آشکاری مخابره کرده است که می‌خواهد ائتلاف را ترک کند. حزب مردم اروپا تلاش کرد پلی پیش پای اوربان بگذارد اما او مسیر دیگری را انتخاب کرد.»

بیشتر بخوانید:

آقای اوربان در روزهای اخیر به شدت به اظهارات رئیس حزب مردم اروپا حمله کرده و آن را «توهین به مردم مجارستان» خوانده است.

آقای مانفرد وبر ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود اگر برای ریاست مجدد چاره دیگری جز جذب رای حزب فیدز نداشته باشد، ترجیح میدهد از نامزدی کناره‌گیری کند.

بسیاری از تحلیل‌گران ملاقات نخست وزیران مجارستان و ایتالیا را مقدمه‌ای بر تشکیل جبهه مشترک میان این دو حزب عوامگرا و مهاجرستیز در پارلمان اروپا می‌دانند و مانور آقای اوربان بر روی سخنان رئیس حزب را نیز در راستای توجیه این نزدیکی برای عموم ارزیابی می‌کنند.

سیاست‌های عوام‌گرایانه و ضدمهاجرتی حزب حاکم فیدز در مجارستان با انتقاد حزب «مردم اروپا» روبرو بوده و شماری از اعضای این حزب خواستار اخراج «فیدز» از این فراکسیون شده بودند. پیشتر با رای جمعی عضویت این گروه در حزب مردم اروپا معلق شده بود.

جدایی احتمالی فیدز مجارستان از حزب مردم اروپا می‌تواند موقعیت این حزب را در مذاکرات بر سر تعیین جانشین رئیس کمیسیون اروپا تضعیف کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد مجدد اوربان از سیاست های اتحادیه اروپا

ویکتور اوربان: پناهجویان اشغالگر هستند

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد