خلبان هواپیمای آتش گرفته روسی: باک بنزین بیش از حد پر بود

خلبان هواپیمای آتش گرفته روسی: باک بنزین بیش از حد پر بود
خلبان هواپیمای آتش گرفته روسی: باک بنزین بیش از حد پر بود Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از طرف دیگر برخی از مسافران نجات‌یافته در هنگام حادثه مشغول برداشتن ساک و وسایل خود از درون کابین بودند که همین امر در ثانیه‌های حیاتی موجب تأخیر در پیاده شدن دیگران و بالا رفتن آمار تلفات شده است.

آگهی

خلبان هواپیمای مسافربری روسیه که در فرودگاه مسکو آتش گرفت، می‌گوید که باک این هواپیما بیش از حد مجاز پر بوده است.

این جت مسافربری که متعلق به شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه بود روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت، مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه شرمتیوو مسکو شد. در این سانحه آتش‌سوزی ۴۱ تن از ۷۸ سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند.

دنیس اودوکیموف خلبان این هواپیما که از نوع سوخو سوپرجت ۱۰۰ بود می‌گوید حدود ۲۰ دقیق بعد از برخاستن از زمین، به دلیل شرایط نامساعد جوی و بر اثر برخورد صاعقه با هواپیما ارتباط خود با مرکز را از دست داده و مجبور به فرود اضطراری شده است.

در ویدئویی که از چند لحظه قبل از سانحه به دست آمده دیده می‌شود که هواپیما درست پیش از آن که با چرخ‌های عقب روی باند بنشیند، ناگهان دماغه‌اش رو به پایین آمده و یک‌ بار با باند برخورد می کند و هنگامی که خلبان می‌خواهد هواپیما را دوباره بلند کند، هواپیما از عقب به شدت به زمین می‌خورد و آتش می‌گیرد. این رویداد نشان می‌دهد که احیانا عاملی مانند سنگینی هواپیما مانع از کنترل و حفظ تعادل آن شده است.

بیشتر بخوانید:

اکنون خلبان اودوکیموف با تأیید سنگینی بیش از حد هواپیما گفته است که در لحظه حادثه باک بنزین آن نیز بیشتر از حد مجاز پر بوده است. وی می‌گوید خدمه پرواز می‌بایست در لحظه فرود اضطراری باک بنزین را خالی می‌کردند تا هواپیما آتش نگیرد؛ اتفاقی که نیفتاد و باک بر اثر برخورد هواپیما با زمین منفجر شد.

از طرف دیگر برخی از مسافران نجات‌یافته در هنگام حادثه مشغول برداشتن ساک و وسایل خود از درون کابین بودند که همین امر در ثانیه‌های حیاتی موجب تأخیر در پیاده شدن دیگران و بالا رفتن آمار تلفات جانی شده است.

هنوز علت دقیق و رسمی این حادثه اعلام نشده اما سوتلانا پترنکو، سخنگوی آژانس تحقیقات پروازی روسیه گفته است که محققان بر روی سه عامل بی‌تجربگی خلبان، ایراد فنی و بدی آب و هوا بیشتر تمرکز کرده‌اند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال مرگبار نیروی هوایی هند؛ تابوت‌های پرنده

۲ کشته و ۷ زخمی پس از برخورد هواپیما با ساختمان در روسیه

سرنگونی هواپیمای «حامل اسرای جنگی اوکراین»؛ پوتین: قطعا با پاتریوت آمریکایی سرنگون شد