استقبال اردوغان از لغو انتخابات استانبول؛ اتحادیه اروپا توضیح خواست

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه، روز سه شنبه ۷ آوریل با استقبال از تصمیم کمیسیون انتخابات ترکیه در لغو نتایج انتخابات شهرداری استانبول آن را «گامی مهم در جهت تقویت دموکراسی» خواند.

آگهی

در پی لغو نتایج انتخابات اخیر شهرداری استانبول به دستور کمیسیون انتخابات ترکیه، اتحادیه اروپا از این کشور خواست دلایل این تصمیم را «هر چه زودتر» توضیح دهد.

فدریکا موگرینی، کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «اعتمادسازی در مورد رویکرد آزادانه، بی‌طرفانه و شفاف انتخابات برای هر کشور دموکراتیکی ضروری است و این یکی از مهم‌ترین موضوعات در روابط اتحادیه اروپا با ترکیه است.»

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در این زمینه گفت: «تصمیم دولت ترکیه برای ما غیر شفاف و درک‌ناپذیر است.»

دولت فرانسه نیز اعلام کرد مقام‌های ترکیه باید «احترام به اصول دموکراسی، تکثر‌گرایی، بی‌طرفی و شفافیت» را در دور تازه انتخابات رعایت کنند.

استقبال اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه ۷ آوریل با استقبال از تصمیم کمیسیون انتخابات کشورش در لغو نتایج انتخابات شهرداری استانبول آن را «گامی مهم در جهت تقویت دموکراسی» خواند. همزمان اکرم امام اوغلو، نامزد پیروز از حزب جمهوری خلق ترکیه، این تصمیم را محکوم کرد.

آقای اردوغان که در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس سخن می‌گفت اظهار داشت: «ما معتقدیم در انتخابات شهرداری استانبول یک فساد سازماندهی شده و کاملا غیرقانونی وجود داشته است.»

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه روز دوشنبه با لغو نتایج انتخابات شهرداری در روز ۳۱ مارس در استانبول، اعلام کرد برای تعیین شهردار باید انتخاباتی جدید برگزار شود. در آن انتخابات اکرم امام اوغلو، نامزد حزب جمهوریخواه خلق از جناح چپ میانه به عنوان فرد پیروز و شهردار معرفی شده بود.

درخواست ابطال آرا و برگزاری مجدد انتخابات شهرداری در استانبول پیش از این توسط حزب حاکم «عدالت و توسعه» و نیز شخص رجب طیب اردوغان مطرح شده بود.

بیشتر بخوانید:

رویترز
کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق، به تصمیم کمیسیون اعتراض کرده استرویترز

در همین حال کمال قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق، در حضور نمایندگان این حزب در مجلس گفت آقای امام اغلو همچون دور اول انتخابات نامزد این حزب خواهد بود.

آقای قلیچ‌دار اوغلو با اشاره به این که کمیسیون انتخابات قوانین، قوه قضاییه و عدالت را «نابود» کرده است گفت اطمینان دارد در انتخابات جدید نامزد این حزب بار دیگر به پیروزی خواهد رسید.

رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه همچنین به خبرنگاران گفت: «چیزهای خوب اتفاق خواهند افتاد. هیچکس نباید نگران باشد. ما دموکراسی را به این کشور بازخواهیم گرداند.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی رای‌گیری برای انتخاب مجدد شهردار استانبول در تاریخ ۲۳ ژوئن برگزار خواهد شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستکاری عکس کتاب‌ درسی در ترکیه؛ زنان محجبه می‌شوند

حزب اردوغان برای ابطال انتخابات شهرداری در استانبول رسما درخواست داد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین