عراقچی: ایران خروج از برجام را در دستور کار قرار داده است

عراقچی: ایران خروج از برجام را در دستور کار قرار داده است
Copyright Tasnim News Agency
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اگر تحریم ها اثر کند و فروش نفتمان به صفر برسد جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه ای را برای اقتصاد خود در نظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغانستانیمان بخواهیم ایران را ترک کنند. اینکه به کجا بخواهند بروند به خود آنها مربوط است.»

آگهی

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه شب در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که تهران خروج «از برجام را در دستور کار قرار داده» است. وی در عین حال افزود که این خروج «مرحله به مرحله» خواهد بود. وی افزود که اگر سایر طرف‌های برجام به تعهداتشان عمل کنند تهران آمادگی دارد که «به مرحله قبل برگردد.»

آقای عراقچی با اشاره به فرصت ۶۰ روزه ایران برای اقدام اروپا گفت که اگر در این فاصله «کشورهای ۱+۴ موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت بکشند و یا تحریم‌های گذشته برقرار شود برجام به طور کامل از بین خواهد رفت.»

بیشتر بخوانید:

وی همچنین گفت که ایران در گام نخست، دیگر خود را متعهد به «میزان ذخائر حساس هسته‌ای» که در برجام ذکر شده نمی‌داند و در گام بعدی تهران «درصد غنی‌سازی» را هدف قرار خواهد داد.

مذاکره کننده ارشد ایران در پرونده هسته‌ای در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که ایران «تصویر واضحی» در مقابل کشورهای عضو برجام قرار داده و برای مذاکره نیز اعلام آمادگی کرده است.

آقای عراقچی یکی از مهمترین خواست‌های ایران را تضمین فروش ۲ میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت در روز عنوان کرد که درآمد آن باید «در دسترس باشد.»

معاون وزیر خارجه ایران با بیان این که یکی از مشکلات کنونی اروپا مهاجرت است، به مهاجران افغان ساکن ایران اشاره کرد و گفت که هزینه آنها برای کشور «۸ میلیارد دلار» است و «اگر تحریم ها اثر کند و فروش نفتمان به صفر برسد جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه ای را برای اقتصاد خود در نظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغانستانیمان بخواهیم ایران را ترک کنند. اینکه به کجا بخواهند بروند به خود آنها مربوط است.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ایران به سمت تولید بمب اتمی می‌رود؟

عراقچی: در برابر مهاجران افغان گزینه‌‌های جدید قرار می‌دهیم

ظریف خطاب به اروپا: به جای اصرار بر پایبندی ایران به تعهدات خود عمل کنید