آلمان: اجرایی کردن اینستکس طولانی‌تر از پیش‌بینی‌ها شد

آلمان: اجرایی کردن اینستکس طولانی‌تر از پیش‌بینی‌ها شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«در حال حاضر باید آخرین اقدام‌های لازم برای این اجرایی شدن این همکاری انجام شود.»

آگهی

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که اجرایی شدن ایجاد کانال مالی برای ارتباط ایران و اروپا طولانی‌تر از پیش‌بینی‌ها شد.

وی در نشست خبری روز چهارشنبه تاکید کرد: «در حال حاضر باید آخرین اقدام‌های لازم برای این اجرایی شدن این همکاری انجام شود. این موضوع شامل ایران برای انجام اقدام‌های لازم از طرف خودش هم می‌شود.»

سازوکار حمایت از مبادلات تجاری یا اینستکس توسط آلمان، فرانسه و بریتانیا، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد.

مقر این گروه در پاریس فرانسه است، مدیریت اجرایی آن را آلمان بر عهده دارد، بریتانیا نیز رئیس کمیته نظارت است. سه ماه پس از ایجاد اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) نیز به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید:

مهم ترین وظیفه شرکت ایرانی هم چون همتای فرانسوی، ارایه خدمات تسویه و پرداخت به صادر و واردکنندگان حقیقی و حقوقی، گشایش حساب اعتبار اسنادی، تسهیلات و اعتبارات ریالی و ارزی، تامین مالی کوتاه مدت و بلند مدت نزد بانک‌ها، موسسه‌های مالی و شرکت‌های ایرانی و اروپایی خواهد بود.

از دیگر فعالیت‌های این شرکت سهامی خاص، اخذ وام و اعطای نمایندگی به همه بانک‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی، تعامل با شرکت مادر اینستکس اروپایی، و سایر کانال‌های مالی در کشورهای دیگر است. این شرکت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون تومانی به ثبت رسید. شرکت اینتسکس اروپایی در فرانسه هم با سرمایه ۳۰۰۰ یورویی، معادل ۵۰ میلیون تومانی، در پاریس به ثبت رسیده بود.

طبق گفته دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار بود ساز و کار اینستکس در گام نخست تجارت کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی و دارو را تحت پوشش قراردهد اما طبق اعلام مقامات اروپایی دامنه مبادلات تجاری به تدریج گسترش خواهد یافت.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: آماده کمک به ایران برای صادرات نفت در صورت اجرا نشدن اینستکس هستیم

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان

خودداری از کمک به برده ایزدی ۵ ساله در عراق؛ محکومیت عضو سابق داعش در آلمان تائید شد