ماکرون: ایران باید در توافق هسته‌ای باقی بماند و تحت تاثیر احساسات قرار نگیرد

ماکرون: ایران باید در توافق هسته‌ای باقی بماند و تحت تاثیر احساسات قرار نگیرد
Copyright REUTERS/Francois Lenoir
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما باید برای حفظ امنیت جمعی خود تلاش کنیم و ایران را در این توافق نگه داریم.»

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنج‌شنبه و یک روز پس از اعلام کاهش سطح اجرای برجام توسط تهران اعلام کرد که ایران باید همچنان به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی پایبند بماند و دیگر کشورهای عضو این توافق نیز باید در این راستا تلاش کنند.

او که برای شرکت در نشست سران اتحادیه اروپا به شهر سیبیو در رومانی سفر کرده بود به خبرنگاران گفت: «ایران باید در این توافق باقی بماند و ما باید همه کار بکنیم تا چنین چیزی عملی شود.»

ایران روز چهارشنبه علاوه بر اعلام توقف بخشی از تعهداتش در چهارچوب برجام، به امضاکنندگان این توافق یعنی چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان فرصتی ۶۰ روزه داد تا به وعده‌هایشان مبنی بر حمایت از این کشور در مقابل تحریم‌های واشنگتن عمل کنند.

در واکنش به این اولتیماتوم، سه کشور فرانسه و بریتانیا و آلمان به همراه اتحادیه اروپا با انتشار بیانیۀ مشترکی ضمن ابراز «نگرانی عمیق» خود نسبت به موضع اخیر تهران، اولتیماتوم تعیین شده از سوی این کشور را رد کردند.

امانوئل ماکرون در ادامۀ سخنانش در سیبیو به ایران هشدار داد که «تحت تاثیر احساسات قرار نگیرد» و «مشکلات را تشدید نکند».

او گفت: «خروج از این توافق یک اشتباه است زیرا باعث می‌شود تمام تلاش‌هایی که انجام داده‌ایم از بین برود. به همین دلیل است که فرانسه در این توافق باقی مانده است و همچنان باقی خواهد ماند. من عمیقا آرزو می‌کنم که ایران هم در این قرارداد همچنان باقی بماند. ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم همه را متقاعد کنیم. ایران نباید تحت تاثیر احساسات قرار بگیرد و نباید مشکلات را تشدید کند. ما باید برای حفظ امنیت جمعی خود تلاش کنیم و به همین دلیل باید ایران را در این توافق نگه داریم.»

بروکسل اعلام کرد که موضوع ایران نیز در دستور کار نشست سیبیو قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن و اتحادیه اروپا بار دیگر از برجام حمایت کردند

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد