چرا آتش جنگ در استان ادلب سوریه بار دیگر شعله‌ور شده است؟

چرا آتش جنگ در استان ادلب سوریه بار دیگر شعله‌ور شده است؟
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حملات اخیر ارتش سوریه به مواضع شورشیان در استان ادلب مهمترین درگیری در این کشور جنگزده از تابستان گذشته تاکنون محسوب می شود.

آگهی

موج جدید حملات دولت سوریه به استان ادلب در شمال غربی این کشور ده‌ها کشته و بیش از ۱۵۰ هزار آواره بر جای گذاشته است.

حملات اخیر ارتش سوریه به مواضع شورشیان در استان ادلب مهمترین درگیری در این کشور جنگزده از تابستان گذشته تا کنون محسوب می شود.

گزارش‌ها از استان ادلب حاکی است که نیروی هوایی سوریه با استفاده از بمب‌های بشکه های به مواضع شورشیان حمله می کند. ارتش سوریه از پشتیبانی نیروی هوایی روسیه در حملات خود برخوردار است.

حملات هوایی به استان ادلب با عملیات زمینی محدود همراه بوده است. تهاجم ارتش سوریه به ادلب توافق روسیه و ترکیه در ماه سپتامبر گذشته را به چالش کشیده است. این درحالی است که نگرانی هایی بابت سرنوشت سه میلیون سکنه این استان وجود دارد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

عکس از رویترز

ادلب تحت کنترل چه گروهی است؟

اکثر مناطق استان ادلب تحت کنترل گروه تحریرالشام قرار دارد. هیات تحریرالشام از ادغام چند گروه از جمله جبهه النصره سابق به وجود آمده است. جبهه النصره تا سال ۲۰۱۶ بخشی از گروه القاعده بود.

گروه تحریرالشام از ابتدای سال جاری سلطه خود بر استان ادلب را تقویت کرده است. با این حال «ارتش آزاد سوریه» که مورد حمایت ترکیه قرار دارد همچنان در این استان سوریه حضور دارد.

اعضای گروه های افراط گرا نیز در استان ادلب حضور پررنگی دارند. از جمله این گروهها می توان به «حراس الدین» اشاره کرد.

ارتش ترکیه در چهارچوب توافق با روسیه دهها موضع نظامی در استان ادلب دارد.

چرا ناقوس جنگ در ادلب بار دیگر به صدا در آمده است؟

براساس توافق بین روسیه و ترکیه منطقه ای غیرنظامی در استان ادلب تعیین شد. طبق این توافق وظیفه مبارزه و غلبه بر گروه تحریرالشام بر دوش ترکیه قرار گرفت.

این در حالی است که روسیه طی ماههای گذشته ناخرسندی خود از روند مبارزه با گروه تحریرالشام را پنهان نکرده است. دولت سوریه نیز که عزم خود را بازپس گیری کامل استان ادلب جزم کرده رسما گفته است که وضعیت فعلی را بادوام نمی داند.

هدف حملات اخیر به استان ادلب چیست؟

اکثر حملات اخیر به مناطق جنوبی تحت کنترل شورشیان صورت گرفته است که بخشی از آن شامل منطقه حائل (غیرنظامی) می شود.

هنوز مشخص نیست که حملات به استان ادلب تا چه حد گسترده خواهد بود. با این حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اخیرا اعلام کرد که تهاجم همه جانبه به استان ادلب «فعلا غیرعملی» است.

شورشیان بر این باور هستند که دولت سوریه قصد دارد کنترل دو بزرگراهی را که از جنوب شهر ادلب به شهر حلب می رسد در اختیار بگیرد.

روسیه و ترکیه پیش از این توافق کرده اند که کنترل این دو مسیر باید از دست شورشیان خارج شود.

از سوی دیگر روسیه در نظر دارد با سرکوب شورشیان در استان ادلب از حمله احتمالی آنها به پایگاه هوایی لاذقیه جلوگیری کند.

عکس از رویترز

تاثیر تنش های اخیر بر غیرنظامیان چه بوده است؟

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرده است که بیش از ۱۵۲ هزار نفر از روز ۲۹ آوریل (نهم اردیبهشت) تا پنجم مه (۱۵ اردیبهشت) از محل سکونت خود گریخته اند. به این ترتیب شمار آوارگان از ماه فوریه (بهمن ماه) تاکنون دو برابر شده است.

حملات هوایی به استان ادلب ۱۲ مرکز درمانی و بهداشتی را مورد هدف قرار داده است. تعداد کشته شدگان بیش از ۸۰ تن و شمار مجروحان نیز بیش از ۳۰۰ نفر اعلام شده است. از سوی دیگر حملات هوایی، گلوله باران و درگیری نظامی در بیش از ۵۰ روستا منجر به تخریب دستکم ۱۰ مدرسه شده است.

آگهی

هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرده است که گستره استفاده از بمب های بشکه ای طی دستکم ۱۵ ماه گذشته بی سابقه بوده است.

عکس از رویترز

آیا ممکن است ترکیه در بحران استان ادلب مداخله نظامی کند؟

ترکیه به موج اخیر حملات به استان ادلب واکنشی نشان نداده است. این در حالی است که نیروهای دولتی سوریه در جریان گلوله باران های روز شنبه موقعیت نظامی ارتش ترکیه در استان ادلب را هدف گرفتند.

ترکیه اخیرا بر روی مبارزه با شبه نظامیان کرد در دیگر مناطق شمال سوریه از جمله «تل رفعت» در شمال حلب متمرکز شده است. روسیه و ترکیه در حال مذاکره درباره کنترل بر این منطقه هستند.

همزمان با تشدید حملات به استان ادلب سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بر توافق سپتامبر گذشته خود تاکید کرده اند.

این سه کشور به دنبال جلسه روزهای ۲۵ و ۲۶ آوریل (پنجم و ششم اردیبهشت) از تلاشهای گروه تحریرالشام برای افزایش کنترل خود بر استان ادلب ابراز نگرانی کردند. آنها همچنین تاکید کردند که به «همکاری» با یکدیگر برای حل و فصل بحران ادامه خواهند داد.

آگهی

با این حال به نظر می رسد که ترکیه نگران تبعات احتمالی حملات گسترده به استان ادلب باشد. یکی از مهمترین پیامدهای حمله گسترده به استان ادلب می تواند حرکت تعداد زیادی از آوارگان به سوی مرز ترکیه باشد.

وضعیت نظامی دو طرف در استان ادلب به چه شکل است؟

ارتش سوریه به قدرت نیروی هوایی روسیه و حمایت شبه نظامیان مورد حمایت ایران متکی است. این در حالی است که شورشیان استان ادلب به دفاع ضد هوایی مجهز نیستند.

گروه تحریرالشام اعلام کرده است که به هرگونه تهاجم زمینی از سوی «اشغالگران روس» پاسخی «پولادین و آتشین» خواهد داد. از جمله سلاح های شورشیان استان ادلب می توان به موشک های ضدزره و راکت های زمین به زمین اشاره کرد. در عین حال بمبگذاران انتحاری را شاید بتوان مهمترین حربه آنها برای مقابله با تهاجم زمینی ارتش سوریه به حساب آورد.

سخنگوی گروه تحریرالشام در پیامی ویدئویی این هفته اعلام کرد که شورشیان رانده شده از مناطق دیگر سوریه همچون غوطه، درعا و حمص آماده دفاع از استان ادلب هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوریه؛ درگیری نیرو‌های اسد با مخالفان در ادلب ۷۰ کشته برجا گذاشت

ادلب، ایستگاه آخر جنگ داخلی سوریه؟

حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه؛ هفتاد نفر کشته و مجروح شدند