همکاری مردان نقاب‌پوش و پلیس مرزی یونان برای اخراج پناهجویان

همکاری مردان نقاب‌پوش و پلیس مرزی یونان برای اخراج پناهجویان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دست‌کم ۴۱ نفر از مجموع ۸۲ پناهجوی ترکی که به‌تازگی به این شیوه به خاک کشورشان بازگردانده شده‌اند، بلافاصله از سوی مقامات ترک با اتهاماتی همچون همکاری با تروریسم، عضویت در جنبش فتح‌الله گولن یا همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) دستگیر و زندانی شده‌اند.

آگهی

شمار قابل توجهی از پناهجویان ترک که به دلیل آزارهای حکومت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مجبور به فرار به یونان شده‌اند، پس از رسیدن به خاک یونان، توسط پلیس مرزی این کشور و به کمک گروه‌هایی از مردان نقاب پوش ناشناس دوباره به ترکیه بازگردانده شده‌اند.

بنا بر اعلام وکلای این پناهجویان و خانواده‌های آنها، از ۲۳ آوریل تا کنون دست‌کم ۸۲ پناهجوی ترک که از منطقۀ اوروس در شمال شرق یونان وارد این کشور شده‌اند و متقاضی پناهندگی سیاسی بودند، با این شیوه به خاک ترکیه بازگردانده شده‌اند. این در حالی است که برخی از این پناهجویان کودکانشان را نیز به همراه داشتند.

بنا بر اعلام شاهدان، گروه‌های مختلفی از مردان با لباس نظامی که چهره‌های خود را پوشانده‌اند، یا مردان دیگری با لباس شخصی که ماسک بر صورت دارند با همکاری پلیس یونان پناهجویان را از ایستگاه پلیس مرزی یونان خارج کرده و دوباره به خاک ترکیه برمی‌گردانند. آن دسته از مهاجرانی که حاضر به خروج از خاک یونان نیستند و مقاومت می‌کنند، به شدت مورد ضرب و شتم این افراد ناشناس قرار می‌گیرند.

با پناهجویان دیگر کشورها از جمله سوری‌ها نیز رفتار مشابهی می‌شود اما هنوز از شمار مهاجران دیگر کشورها که با این شیوه از خاک یونان بیرون رانده شده‌اند، اطلاع دقیقی در دست نیست.

از آنجایی که پلیس یونان اموال متعلق به این پناهجویان از جمله تلفن همراه آنها را ضبط می‌کند، از سرنوشت بسیاری از این پناهجویان پس از بازگشت دوباره به ترکیه خبری در دست نیست. با این وجود تحقیقات وکلا و جستجوهای خانواده‌های آنها نشان داده که دست‌کم ۴۱ نفر از مجموع ۸۲ پناهجوی ترکی که به‌تازگی به این شیوه به خاک کشورشان بازگردانده شده‌اند، بلافاصله از سوی مقامات ترک با اتهاماتی همچون همکاری با تروریسم، عضویت در جنبش فتح‌الله گولن یا همکاری با حزب کارگران کردستان (پ کا کا) دستگیر و زندانی شده‌اند.

پس از کودتای نافرجام ترکیه در سال ۲۰۱۶ میلادی که دولت اردوغان فتح‌الله گولن، روحانی معترض ساکن آمریکا را مسئول آن دانست، ده‌ها هزار نفر در سراسر ترکیه دستگیر شدند.

پناهجویان کرد در یونان

وکلای مهاجران این اقدام پلیس مرزی یونان را «نقض آشکار قوانین بین‌الملل در مورد پناهندگی» می‌دانند.

مرز سوفلی

علاوه بر مرز اوروس، در تاریخ ۲۶ آوریل در دیگر گذرگاه مرزی شمال شرق یونان که «سوفلی» نام دارد نیز گروه دیگری از مهاجران، شامل ۱۱ مهاجر که در میان آنها کودکان، زنان معلول و حتی زنان باردار دیده می‌شد، به همین شیوه توسط مردان نقاب پوش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به درون رودخانۀ مرزی فرستاده شدند.

در میان این گروه از پناهجویان یک خبرنگار نیز حضور داشت که این حادثه را به اطلاع همگان رساند. اوزکان، خبرنگار ۲۸ ساله در پیامی که از این واقعه فرستاد، گفت: «مردانی که صورت‌های خود را پوشانده بودند با باطوم ما را زدند. ما در شرایط بسیار دشواری قرار داریم و می‌ترسیم دوباره به عقب برگردیم و نیاز به کمک داریم. آنها شوهرم را مقابل چشمانم زدند. من بارداری خودم را فراموش کرده و سعی کردم پلیس یونان را متوقف کنم اما آنها من را هم هل دادند.»

به گفتۀ مهاجران مرز سوفلی، پلیس یونان آشکارا با مردان نقاب‌دار برای بیرون راندن پناهجویان همکاری می‌کرده است.

آن دسته از مهاجرانی که موفق شده‌اند بار دیگر وارد خاک یونان شده و درنهایت تحت حمایت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد قرار بگیرند، آنچه را که در مرز اوروس و سوفلی بر آنها و دیگر همسفرانشان گذشته بود، شرح داده‌اند.

پیشینه

فشار پلیس یونان برای بازگرداندن پناهجویان از مرز به خاک ترکیه، پیش از این نیز دیده شده بود و اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. شماری از سازمان‌های غیردولتی یونان سال گذشته گزارش‌هایی را به همراه شهادت افرادی از ملیت‌های مختلف منتشر کردند که از ضرب و شتم مهاجران در مرز اوروس توسط مردان نقاب پوش خبر می‌داد.

در پی دریافت این گزارش‌ها آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد و کمیساریای حقوق بشر شورای اروپا از یونان خواستند تا دربارۀ این رفتار پلیس مرزی و هویت مردان نقاب پوش تحقیق و از «حق مهاجران برای درخواست پناهندگی» حمایت کند.

با وجود گزارش به نهادهای بین‌المللی، ضرب و شتم پناهجویان برای بازگشت از مرز اوروس به خاک ترکیه همچنان ادامه دارد و آتن نیز تا کنون هیچکدام از این تخلفات را تایید نکرده است. ادارۀ پلیس یونان نیز با وجود پیگیری‌های یورونیوز حاضر به توضیح در این باره نشده است.

عایشه اردوغان، پناهجوی ترک به همراه دو برادرش در یونان

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس پرتغال به بدرفتاری با جوانان سیاهپوست محکوم شد

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

اولین بار در یک کشور مسیحی ارتدوکس؛ پارلمان یونان لایحه ازدواج همجنس‌گرایان را به رای می‌گذارد