انتخابات لیتوانی؛ وعده کاندیداها برای مبارزه با نابرابری

انتخابات لیتوانی؛ وعده کاندیداها برای مبارزه با نابرابری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی در حالی برگزار می شود که خشم رای‌دهندگان از فساد و نابرابری اقتصادی در لیتوانی بر این انتخابات سایه افکنده است.

آگهی

شهروندان لیتوانیایی روز یکشنبه برای انتخاب جانشین دالیا گریبائوسکایته رئیس جمهوری کنونی این کشور، پای صندوق‌های رای رفتند.

نخستین مرحله انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی در حالی برگزاری می شود که دالیا گریبائوسکایته مشهور به «بانوی آهنین» که از صریح الهجه ترین منتقدان روسیه به شمار می رود، دومین دوره ریاست جمهوری‌اش را به پایان می برد و طبق قانون مجاز به شرکت مجدد در این انتخابات نیست.

انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی در حالی برگزار می شود که خشم رای‌دهندگان از فساد و نابرابری اقتصادی در لیتوانی بر این انتخابات سایه افکنده است. پنج سال بعد از الحاق کریمه به خاک روسیه، ترسی از توسعه‌طلبی روسیه در شرق اروپا قابل احساس است و این موضوع از جمله موضوعات مطرح در مباحثات انتخاباتی لیتوانی است.

رقابت انتخاباتی روز یکشنبه لیتوانی بین ۳ کاندیدای اصلی برگزار می شود که بر اساس نظرسنجی‌ها بیشترین شانس برنده شدن را دارند.

در این میان اینگریدا سیمونیت ۴۴ ساله وزیر سابق دارایی در دولت راست میانه لیتوانی و گیتاناس نوسدا ۵۴ ساله اقتصاددان ارشد در رقابتی تنگاتنگ، در این انتخابات حضور دارند. بر اساس نظرسنجی ها این دو کاندیدا احتمالا هر کدام ۲۲ درصد رای کسب خواهند کرد.

کاندیدای سومی که بر اساس نظرسنجی ها ۱۷ درصد رای‌ به خود اختصاص خواهد داد، سولیوس اسکورنلیس ۴۸ ساله نخست وزیر لیتوانی و از ائتلاف حاکم این کشور است.

هر سه کاندیدی وعده داده‌اند که بودجه بیشتری برای موضوعات اجتماعی اختصاص دهند زیرا نزدیک به یک‌سوم جمعیت لیتوانی با خطر فقر و طرد اجتماعی مواجه‌اند. نرخ نابرابری درآمدی در لیتوانی بالاترین نرخ در اتحادیه اروپا بعد از بلغارستان است.

نوسدا و سیمونیت دو کاندیدای پیشروی این انتخابات وعده داده اند که مالیات‌ها را افزایش خواهند داد تا منابع مالی لازم برای هزینه در بخش‌های اجتماعی، فراهم شود.

درهای حوزه های انتخاباتی در لیتوانی ساعت ۸ شب به وقت محلی بسته خواهند شد و انتظار می رود که نتایج اولیه شمارش آراء نیمه شب اعلام شود. دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۶ مه برگزار خواهد شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اروپا باید با چه سلاحی به جنگ نابرابری دستمزد برود؟

لیتوانی: انتشار کتابچه ای برای آمادگی شهروندان در مقابل حمله احتمالی روسیه

لیتوانی بدنبال منابع متعدد انرژی برای رهایی از غول گازپروم