ترامپ: اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه برای مقابله با ایران خبر جعلی است

ترامپ: اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه برای مقابله با ایران خبر جعلی است
Copyright REUTERS/Carlos Barria
Copyright REUTERS/Carlos Barria
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«فکر می‌کنم این یک خبر جعلی است. اوکی؟ حالا، آیا من می‌توانم آن را انجام دهم؟ قطعا. اما برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌ایم.»

آگهی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۴ مه، گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره طرح اعزام ۱۲۰ هزار سرباز به خاورمیانه درصورت حمله ایران به نیروهای این کشور یا نزدیک شدن تهران به ساخت سلاح هسته‌ای را تکذیب کرد.

ترامپ در نشستی خبری در کاخ سفید اعلام کرد: «فکر می‌کنم این یک خبر جعلی است. اوکی؟ حالا، آیا من می‌توانم آن را انجام دهم؟ قطعا. اما برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌ایم.»

وی ابراز امیدواری کرد که نیازی نباشد برنامه‌ای در این رابطه داشته باشند اما در عین حال گفت: «اگر هم بخواهیم چنین کاری کنیم، خیلی بیشتر از این نیرو می‌فرستیم.»

نیویورک تایمز امروز سه‌شنبه با انتشار گزارشی از بازبینی طرح‌های نظامی آمریکا علیه ایران خبر داده بود. این نشریه ادعا کرده بود که پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گذشته طرح‌های نظامی به‌روز شده را به رئیس جمهوری این کشور و مشاورانش ارائه داده است. به نوشته این نشریه در صورت حمله ایران به نیروهای آمریکایی یا نزدیک شدن تهران به ساخت سلاح هسته‌ای، واشنگتن ۱‍۲۰ هزار سرباز به خاورمیانه خواهد فرستاد.

نیویورک تایمز بدون نام بردن از مقام ارشدی که این اطلاعات را به این روزنامه داده، نوشته بود که این رویکرد از سوی جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ و از محافظه‌کاران تندرو پیشنهاد شده است.

بیشتر بخوانید:

نیویورک تایمز: آمریکا طرح‌های نظامی علیه ایران را بازبینی کرده است

یک مقام آمریکایی: نیروهای نیابتی ایران احتمالا پشت حمله به نفت‌کش‌ها باشند

تنش‌های بین ایران و آمریکا در حالی این روزها رو به افزایش است که یک مقام آمریکایی در مطلبی که رویترز منتشر کرده، نیز گفت: «سازمان امنیت ملی آمریکا معتقد است که نیروهای نیابتی علاقمند به ایران یا همکار با این کشور احتمالا پشت حمله به چهار نفت‌کش در نزدیکی بندر فجیره امارات عربی متحده هستند.»

رویترز نامی از این مقام نیاورده است اما به نقل از او نوشته است: «این احتمال بیشتر از حمله مستقیم نیروهای ایرانی است.»

وی همچنین درباره این نیروهای نیابتی گفت: «ممکن است این نیروها شامل حوثی‌های یمن و یا شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق باشند.»

این مقام آمریکایی از سوی دیگر گفت که واشنگتن مدرکی جدی در مورد اینکه چه کسانی خرابکاری را انجام داده‌اند ندارد. پیش از این، رویترز در خبر دیگری از یک مقام آمریکایی که نام او را هم ذکر نکرده بود نوشته بود که ایران گزینه نخست حمله به چهار نفت‌کش است اما ایالات متحده آمریکا مدرک قطعی در اینکه تهران پشت این حملات باشد، ندارد.

رویترز
نفت‌کش آسیب‌دیده در نزدیکی بندر فجیره اماراترویترز

بیشتر بخوانید:

یک مقام آمریکایی: ایران مظنون نخستِ حمله به نفت‌کش‌ها در امارات است

روز یکشنبه ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) وزیر امور خارجه امارات از «عملیات خرابکارانه» علیه چهار فروند کشتی نفتکش در نزدیکی آب‌های سرزمینی این کشور در فجیره خبر داده بود. عربستان نیز روز دوشنبه ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) اعلام کرد دو نفت‌کش این کشور در جریان «عملیات خرابکارانه» در نزدیکی ساحل امارات آسیب جدی دیده‌اند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این حمله آن را «دسیسه بدخواهان» عنوان کرد و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.

بندر فجیره امارات که در شرق این کشور و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد، بزرگ‌ترین مرکز ذخیره نفت در دریای عمان به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خامنه‌ای در واکنش به تنش‌های اخیر ایران و آمریکا: جنگ رخ نمی‌دهد

ویدیویی از استقرار بمب‌افکن‌های بی‌-۵۲ در قطر

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند