فشار آمریکا به عراق برای مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران

سرباز حشدالشعبی در عراق
سرباز حشدالشعبی در عراق Copyright خبرگزاری تسنیم
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«آمریکایی‌ها گفتند که اگر به منافع‌شان در خاک عراق حمله شود، آنها بدون هماهنگی با دولت بغداد برای دفاع از خود وارد عمل می‌شوند.»

آگهی

دیدار سرزده مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از بغداد در ماه جاری پس از آن روی داد که دو منبع امنیتی عراق گزارش دادند که گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران موشک‌های خود را به سمت برخی پایگاه‌های آمریکایی در این کشور هدف‌گیری کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از این دو منبع عراقی می‌نویسد پمپئو از مسئولان بلندپایه عراقی خواست از قدرت گرفتن شبه‌نظامیانی که در حال حاضر بخشی از دستگاه امنیتی این کشور را تشکیل می‌دهند، جلوگیری کنند وگرنه آمریکا شدیدا با آنها برخورد خواهد کرد.

در حالی که تنش میان تهران و واشنگتن در روزهای اخیر به اوج خود رسیده، عراق درست در میانه این دعوا واقع شده است. این کشور درون منگنه فشار ایالات متحده از یک سو و کشور همسایه‌اش ایران از سوی دیگر است، کشوری که در سال‌های اخیر دامنه نفوذ خود را در منطقه افزایش داده است. 

رویترز به نقل از یک منبع نظامی عراقی که در جریان موضوع دیدار پمپئو در بغداد بود می‌نویسد: «پیام آمریکایی‌ها روشن بود. آنها می‌خواهند عراق در مورد مهار گروه‌هایی که منافع آمریکا را تهدید می‌کنند، تضمین بدهد. آنها گفتند که اگر به منافع آمریکا در خاک عراق حمله شود، این کشور بدون هماهنگی با دولت بغداد برای دفاع از خود وارد عمل می‌شود.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

مایک پمپئو نیز پس از دیدار از عراق اعلام کرد: «ما نمی‌خواهیم کسی در این کشور (عراق) مداخله کند به خصوص که بخواهد به منافع کشور دیگری که در عراق حضور دارد هم حمله کند.»

رویترز
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در عراقرویترز

در حالی که یکی از منابع امنیتی عراق به خبرگزاری رویترز گفته است برخی گروه‌های شبه‌نظامی اخیرا حرکت‌های ایذایی و تحریک‌آمیز علیه نیروهای آمریکایی در عراق انجام داده‌اند، عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور روز سه‌شنبه گفت: «ما هیچ گونه اقدامی که برای کسی تهدید ایجاد کند سراغ نداریم. ما خیلی شفاف به آمریکایی‌ها گفتیم که دولت ما وظیفه خود را در جهت محافظت از تمام طرف‌های حاضر در کشور انجام می‌دهد.»

ایران از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق حمایت می‌کند اما آنها با وجود این حمایت تقریبا مستقل بوده و در حال حاضر مشغول گسترش فعالیت خود هستند. 

رویترز به نقل از سخنگوی دو گروه شبه‌نظامی شیعه عراقی می‌نویسد که این گروه‌ها تاکنون هیچ عملیاتی علیه نیروهای آمریکایی انجام نداده‌اند و هدف از این ادعای واشنگتن راه انداختن یک «جنگ روانی» است.

آمریکا ایران را «بزرگ‌ترین تهدید» علیه خود در منطقه می‌داند و این کشور را به حمایت گسترده از بازوهای شبه‌نظامی و «نیروهای نیابتی» خود در منطقه و به ویژه در سوریه، لبنان، یمن و عراق متهم می‌کند.

رویترز به نقل از همان منابع امنیتی عراقی می‌نویسد که مقام‌های رسمی آمریکا در دیدار اخیر خود از بغداد، خطر حمله نیابتی ایران از طریق بازوهای شبه‌نظامی‌اش در طول مرز سوریه را نیز یادآور شده‌اند. 

آقای پمپئو هفته گذشته پس از دیدار از بغداد گفت که از مقام‌های عراقی خواسته است کنترل فعالیت‌های این گروه‌ها را در دست داشته باشند. گروه‌های شبه‌نظامی حاضر در عراق تاکنون گفته‌اند که تحت کنترل و قوانین دولت فعالیت می‌کنند و برنامه‌ای برای حمله به منافع ایالات متحده ندارند.

لیث اطهاری، سخنگوی گروه «عصائب اهل الحق» که یک گروه عراقی تحت حمایت ایران است با یادآوری این مطلب می‌گوید: «ادعای آمریکایی‌ها بی‌اساس است. آنها همچنان نظیر همان دروغ بزرگ را تکرار می‌کنند که در عراق سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد.»

آمریکا در سال ۲۰۰۳ با ادعای وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق به این کشور حمله کرد.

گروه عراقی حشدالشعبی که عمدتا شامل نیروهای شیعه مذهب مورد حمایت ایران است حدود ۱۵۰ هزار نفر نیرو دارد. این در حالی است که شمار نیروهای آمریکایی حاضر در عراق به زحمت به ۵ هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد.

فشار اقتصادی بر ایران

برخی کارشناسان بر این باورند که فشار اقتصادی بر ایران بیشتر از عملیات نظامی علیه این کشور کارآمدی دارد.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در کنار نیروهای حشدالشعبی عراق

مایک پمپئو گفته است که در دیدار خود با مقام‌های عراقی در مورد اهرم نفت خام و گاز طبیعی به عنوان عامل مؤثری برای فشار بر ایران گفتگو کرده است. اشاره او در واقع به تلاش‌های دولت آمریکا برای حذف واردات انرژی از ایران به عراق است. خرید انرژی از ایران برای عراق حیاتی است.

شرکت جنرال الکتریک آمریکا در حال مذاکره برای یک سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری در زیرساخت‌های برق عراق است و دولت عراق قرار است به زودی یک قرارداد زیرساختی نفتی به ارزش ۵۳ میلیارد دلار با شرکت اکسون موبیل امضا کند.

آگهی

این فشارها از سوی آمریکا عراق را در دوراهی دشوار انتخاب میان واشنگتن و تهران قرار داده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا: فراخوان دیپلمات‌ها از عراق با «تهدید قریب الوقوع ایران» مرتبط است

سفر ناگهانی پمپئو به عراق برای هشدار به اقدامات تحریک آمیز ایران

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود