خوان گوایدو برغم تایید اعزام نماینده به اسلو، گفتگو با دولت را منکر شد

ونزوئلا؛ خوان گوایدو گفتگو با دولت را منکر شد
ونزوئلا؛ خوان گوایدو گفتگو با دولت را منکر شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفیر ونزوئلا در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرنگاران در ژنو ضمن محکوم کردن مداخلات آمریکا در کشورش در خصوص مذاکرات با مخالفان در اسلو تصریح کرد: «بله، گفتگوهایی میان دولت و شاخه های دمکراتیک اپوزیسیون در نروژ در جریان است.»

آگهی

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا در حالی گفتگو میان اپوزیسیون و دولت در اسلو را منکر شده است که بسیاری از منابع خبری پیش تر از اعزام نمایندگان دو طرف به نروژ برای مذاکرات خبر داده بودند.

رهبر نوظهور اپوزیسیون ونزوئلا که به تازگی در هدایت و رهبری یک «اقدام کودتاگونه» برای همراه کردن نظامیان کشورش با جنبش اعتراضی ناکام ماند روز پنجشنبه در واکنش به خبرهای منتشر شده مبنی بر شروع گفتگوها با دولت در اسلو، هرگونه مذاکره را منتفی دانست و تنها بر «میانجی گری» نروژ برای حل بحران جاری در کشورش تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

آقای گوایدو که در جریان یک نشست سیاسی در کاراکاس سخن می گفت ضمن تاکید بر این نکته که «هیچ نوع مذاکره ای در میان نیست» به اعزام «نمایندگانی» از طرف جنبش تحت رهبری وی به اسلو اشاره و تاکید کرد: «ماموریت این هیئت شرکت درفرایندی با ماهیت «میانجی گری» است که از چند ماه پیش توسط نروژ، کشوری در حوزه اسکاندیناوی تدارک دیده شده است.

این در حالیست که خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع در ژنو اعلام کرده است که گفتگوها میان دولت ونزوئلا و مخالفان «دمکراتیک» این کشور در نروژ در جریان است.

بر اساس این گزارش خورخه والرو، سفیر ونزوئلا در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرنگاران در ژنو ضمن محکوم کردن مداخلات آمریکا در کشورش در خصوص مذاکرات با مخالفان در اسلو تصریح کرد: «بله، گفتگوهایی میان دولت و شاخه های دمکراتیک اپوزیسیون در نروژ در جریان است.»

از سوی دیگر وزارت امور خارجه نروژ اعلام کرده است که اصل و مبنای اقدام جاری بر عدم تعبیر و تفسیر نقش های احتمالی در گفتگوهای بالقوه صلح گذاشته شده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه نروژ در این خصوص می گوید: «نروژ با نگرانی بسیار اوضاع ونزوئلا را دنبال می کند. ما کلیه طرف ها را به به یافتن چارچوبی سیاسی و صلح آمیز برای حل مناقشه جاری و جلوگیری از بالاگرفتن تنش تشویق می کنیم.»

استفان دویاریچ، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در گفتگو با خبرنگاران در نیویورک در خصوص گفتگوهای اسلو میان نمایندگان دولت و اپوزیسیون ونزوئلا گفت: «ما به واقع از آنچه سپری می شود مطلع ایم و با این فرایند بسیار موافق هستیم.»

تحولات سیاسی در ونزوئلا در حالی همچنان با حمایت بدنه ارتش از نیکلاس مادورو و کنترل دولت بر اوضاع ادامه دارد که آمریکا ضمن دیکتاتور خواندن رئیس جمهوری ونزوئلا و افزایش فشارهای اقتصادی بر این کشور همچنان از خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا حمایت می‌کند. حدود ۵۰ کشور، ازجمله اعضای اتحادیه اروپا آقای گوایدو را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت شناخته و خواهان کناره گیری فوری نیکلاس مادورو از قدرت هستند.

آقای گوایدو اوایل سال جاری میلادی با استناد به مفاد قانون اساسی کشورش و اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که وی آنرا فریبکارانه جعلی خواند به عنوان رئیس جمهوری موقت سوگند یاد کرد. این اقدام سپس با حمایت واشنگتن و پشتیبانی بیش از پنجاه کشور جهان همراه شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای امنیتی ونزوئلا مانع از حضور نمایندگان مخالف در پارلمان شدند

ماموران امنیتی ونزوئلا معاون گوایدو و خودرو‌اش را با جرثقیل با خود بردند

دعوت گوایدو برای تجمع مسالمت آمیز در مقابل پادگان‌های نظامی در ونزوئلا