انتخابات پارلمان اروپا؛ مواضع احزاب در قبال بحران مهاجرت، سیاست خارجی و وضع تحریم‌ها

انتخابات پارلمان اروپا؛ مواضع احزاب در قبال بحران مهاجرت، سیاست خارجی و وضع تحریم‌ها
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در آستانه انتخابات پارلمان اروپا که روز ۲۳ و ۲۶ ماه جاری برگزار می‌شود، سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر اقدام به یک نظرسنجی از احزاب موجود در این پارلمان کرده است تا از مواضع آنان در قبال مسائل و بحران‌های پیش‌روی اتحادیه اروپا مطلع شود.

آگهی

در آستانه انتخابات پارلمان اروپا که روز ۲۳ و ۲۶ ماه مه جاری برگزار می‌شود، سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر اقدام به یک نظرسنجی از احزاب موجود در این پارلمان کرده است تا از مواضع آنان در قبال مسائل و بحران‌های پیش‌روی اتحادیه اروپا مطلع شود.

پارلمان اروپا از نقشی حساس در قانونگذاری قاره اروپا برخوردار است و اعضای این نهاد با همکاری شورای اروپا وظیفه نظارت بر جهت‌گیری و سیاست‌گذاری‌های کلی در زمینه‌های مختلف مفاد منشور بنیادین اتحادیه اروپا از جمله حقوق بشر را بر عهده دارند.

در این نظرسنجی، ۵ حزب عمده که در صحنه سیاسی پارلمان اروپا حضور فعال دارند مواضع خود را بیان کرده‌اند. این مواضع از آن جهت مهم است که نامزد یکی از این احزاب به کلیدی‌ترین پست این اتحادیه در بروکسل، یعنی ریاست بر کمیسیون اروپا، دست پیدا می‌کند. دورۀ فعالیت ژان کلود یونکر، رئیس کنونی کمیسیون اروپا، در نوامبر ۲۰۱۹ میلادی به پایان می‌رسد و انتظار می‌رود پس از انتخابات ماه مه، جانشین او تعیین گردد.

سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر در سوال‌های خود از این پنج حزب اروپایی پرسیده است که پس از انتخابات جاری، چه سیاستی را در قبال بحران مهاجرت در پیش خواهند گرفت؟ پارلمان اروپا چه کار می‌تواند انجام دهد که وضع حقوق بشر در مرکز روابط دوجانبه و چندجانبه این اتحادیه با کشورهای ثالث قرار گیرد؟ و آیا این احزاب از وضع تحریم‌ها بر افراد و نهادهایی که خاطی جدی قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق بشر هستند حمایت می‌کنند؟

مواضع گروه‌های عمده حزب مردم اروپا (EPP)، اتحاد لیبرال‌ها و دموکرات‌ها (ALDE)، حزب سبز اروپا (EGP)، حزب سوسیالیست‌های اروپا (پس) و حزب چپ اروپا (ELP)در زیر آمده است.

رویترز
انتخابات پارلمان اروپا روز ۲۳ و ۲۶ ماه مه جاری برگزار می‌شودرویترز

حزب مردم اروپا

حزب مردم اروپا در مجلس فعلی از مجموع ۷۰۵ کرسی پارلمان، ۲۱۷ کرسی را در اختیار دارد. این حزب در سال ۱۹۷۶ به دست احزاب دموکرات مسیحی اروپا تأسیس شد و امروز احزاب لیبرال محافظه‌کار و راست میانه نیز در آن حضور دارند.

برنامه حزب در خصوص بحران مهاجرت: اعتقاد بر اتخاذ تصمیم دسته‌جمعی و پذیرش مسئولیت مشترک در قبال مسئله پناهجویی، تعهد اروپا در تامین سرپناه برای افراد محتاج و احترام به حقوق پناهجویان، تلاش برای محافظت بهتر از مرزها و تامین امنیت آن‌ها به منظور پایان دادن به معضل قاچاق انسان.

برنامه حزب در خصوص سیاست خارجی و روابط بین‌الملل: استفاده از قراردادهای تجاری نه تنها برای مزیت اقتصادی آنان بلکه به عنوان گسترش‌دهنده ارزش‌های اروپا در جهان شامل حقوق بشر، تلاش برای پایان دادن به کار کودکان زیرسن قانونی با اضافه کردن بند به قراردادهای تجاری.

برنامه حزب در خصوص وضع تحریم‌ها علیه افراد و رژیم‌های ناقض حقوق بشر: پشتیبانی قاطع از اقدام جدید اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه کشورهای ناقض حقوق بشر، تلاش برای اصلاح قانون وضع تحریم‌ها با تبدیل شرط اجباری تصویب به اتفاق آرا به شرط تصویب با اکثریت آرا.

حزب مردم اروپا تعهد کرده است که برای مقابله با بحران پناهجویان از مرزهای اروپا محافظت بیشتری به عمل آید

بیشتر بخوانید:

حزب سبز اروپا

حزب سبز اروپا که نمایندگانش عمدتا حامی سیاست‌های محیط‌زیستی شناخته می‌شوند ۴۵ کرسی از مجموع ۷۰۵ کرسی فعلی را به خود اختصاص داده است.

برنامه حزب در خصوص بحران مهاجرت: اتخاذ سیاست واحد اروپایی در زمینه مهاجرت مبتنی بر حقوق بشر، یافتن راه‌حلی فوری برای کمبود امکانات نجات مهاجران در دریا ، اصلاحات در قانون دوبلین، افزایش صدور ویزاهای اقامت و انسان‌دوستانه، اصلاحات در قانون مهاجرت اروپا برای تسهیل پیوستن اعضای خانواده پناهجویان به آن‌ها در خاک این قاره، تخصیص بودجه به نهادهای مرتبط با سازمان ملل و فعال در زمینه پناهندگان.

برنامه حزب در خصوص سیاست خارجی و روابط بین‌الملل: مخالفت با امضای توافقات دوجانبه با کشورهای سرکوبگر، درخواست اضافه شدن بند حقوق بشر به توافقات تجاری اروپا، اولویت حمایت از فرهنگ چندصدایی در جهان و اتخاذ سیاست حقوق بشری در خصوص بحث تغییرات اقلیمی و سرمایه‌داری.

برنامه حزب در خصوص وضع تحریم‌ها علیه افراد و رژیم‌های ناقض حقوق بشر: رهبری حمایت از تلاش‌ها در پارلمان اروپا برای وضع تحریم‌های جامع علیه رژیم‌های ناقض حقوق بشر، پشتیبانی قوی از دیوان بین‌المللی دادگستری برای تحت تعقیب قرار دادن متجاوزان و عاملان ارتکاب جنایات حقوق بشری.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

انتظار می‌رود شمار اعضای حزب اتحاد لیبرال‌ها و دموکرات‌ها در پارلمان جدید تا 106 نماینده افزایش یابد

حزب اتحاد لیبرال‌ها و دموکرات‌ها

این حزب اکنون ۶۷ کرسی از مجموع ۷۰۵ کرسی پارلمان را در اختیار دارد اما مطابق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود تعداد نمایندگان این حزب تا ۱۰۶ نماینده افزایش یابد.

برنامه حزب در خصوص بحران مهاجرت: اولویت به خطر نیافتادن جان پناهجویان، تلاش برای منعقد کردن قراردادهایی با شماری از کشورها در خاورمیانه که بتوانند پناهجویان را در شرایط انسانی بپذیرند و اسکان دهند، راه‌اندازی یک سیستم جامع مشترک پناهندگی بین کشورهای اروپایی به نحوی هم‌راستا با ارزش‌های اتحادیه، توجه ویژه به متقاضیان پناهندگی از گروه دگرباشان جنسی، مخالفت با استقرار ایست‌های کنترل بازرسی در مرز میان کشورهای عضو پیمان شنگن

برنامه حزب در خصوص سیاست خارجی و روابط بین‌الملل: حمایت از لحاظ شدن دغدغه حقوق بشر در زمان انعقاد قراردادهای تجاری با کشورها،

آگهی

برنامه حزب در خصوص وضع تحریم‌ها علیه افراد و رژیم‌های ناقض حقوق بشر: رهبری مذاکرات برای دستیابی به نظام قانونی یکپارچه به منظور وضع تحریم‌ها علیه رژیم‌ها، افراد و نهادهای دولتی و غیردولتی که مرتکب نقض جدی حقوق بشر هستند.

بیشتر بخوانید:

سوسیالیست ها چشم به پیروزی در انتخابات پارلمان اروپا دارند

حزب چپ اروپا

این حزب که در سال ۲۰۰۸ بنیان گذاشته شد اجتماعی از شماری احزاب سوسیالیست و کمونیست در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا است و در حال حاضر ۲۸ کرسی از مجموع ۷۰۵ کرسی را در پارلمان اروپا در اختیار دارد.

برنامه حزب در خصوص بحران مهاجرت: تاسیس یک سیستم تجاری و اقتصادی واحد با سرمایه‌گذاری در کشورهای آفریقایی به طوری که بتوانند جزوی از یک زنجیره‌ ارزشی جهانی شوند، مخالفت با سیاست‌های جاری اتحادیه اروپا در اختصاص کمک مالی به کشورهای دیکتاتوری و غیرانسانی همچون چاد و اریتره برای کنترل بحران پناهجویان، دفاع از حق پناهجویی و مبارزه سیستماتیک از طریق نظامی، اجتماعی و زیست‌محیطی با ریشه‌های پدید آمدن بحران مهاجرت.

برنامه حزب در خصوص سیاست خارجی و روابط بین‌الملل: تلاش برای جلوگیری از تعدی سازمان نجات ملی لیبی به پناهجویان سرگردان و بهبود وضعیت پناهجویان تحت شکنجه و گرفتار در بازداشتگاه‌‌های لیبی، حمایت از بازگشایی راه‌های امن برای پناهجویان به جای اختصاص پول به کشورهای ثالث.

آگهی

برنامه حزب در خصوص وضع تحریم‌ها علیه افراد و رژیم‌های ناقض حقوق بشر: حمایت از وضع‌ تحریم‌ها و تبدیل پارلمان اروپا به صدایی قوی در مبارزه علیه هرگونه خشونت، نژادپرستی و راست‌گرایی افراطی.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مناظره بین نامزدهای ریاست کمیسیون اروپا روز پانزده مه برگزار شد

حزب سوسیالیست‌های اروپا

حزب سوسیالیست‌های اروپا که ائتلافی از احزاب چپگرا و سوسیالیست اروپاست اکنون از مجموع ۷۰۵ کرسی پارلمان، ۱۹۱ کرسی را در اختیار دارد.

برنامه حزب در خصوص بحران مهاجرت: درخواست وضع سیاست متوازن‌تر در خصوص پروسه اعطای پناهجویی میان کشورهای عضو، تلاش برای تحقق ایده راه‌های امن و قانونی مهاجرت، پشتیبانی از راه‌اندازی سیستم واحد بررسی پرونده پناهجویان، گسترش عملیات جستجو و نجات مهاجران در زمین و دریا، منوط ساختن کمک مالی به کشورهای پذیرای پناهجویان به بهبود شرایط حقوق بشر در این کشورها، تخصیص بودجه به نهادهای مرتبط با سازمان ملل و فعال در زمینه پناهندگان.

برنامه حزب در خصوص سیاست خارجی و روابط بین‌الملل: تمرکز بر ریشه‌کنی کار کودکان، قاچاق انسان، فساد و کار در شرایط غیرقابل قبول، حمایت از تصویب یک اساسنامه واحد اروپایی برای لحاظ کردن دموکراسی و حقوق بشر در توافقات بین‌المللی و قراردادهای تجاری، نظارت شدید بر کاربردهای سلاح‌های فروخته‌شده توسط اعضای این اتحادیه در سرکوب‌های حقوق بشری و حمله به غیرنظامیان.

آگهی

برنامه حزب در خصوص وضع تحریم‌ها علیه افراد و رژیم‌های ناقض حقوق بشر: حمایت کامل از وضع تحریم‌ علیه دولت‌ها، افراد و نهادهای ناقض حقوق بشر، تشویق کشورهای عضو به درنظر گرفتن وضع حقوق بشر کشورها در همکاری کامل با ارزشه‌های اتحادیه

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فشار بر مسلمانان دانمارک با ورود مسئله مهاجرت به منازعات انتخاباتی

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند