ظریف در پکن: ایران خواستار اقدام محسوس و عملی برای نجات برجام است

ظریف در پکن: ایران خواستار اقدام محسوس و عملی  برای نجات برجام است
ظریف در پکن: ایران خواستار اقدام محسوس و عملی برای نجات برجام است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از انتشار خبرهایی مبنی بر توقف واردات نفتی ایران توسط شرکت دولتی نفت چین گفته می شود پکن همزمان با سفر آقای ظریف نخستین محموله نفتی دو میلیون بشکه ای را از ایران دریافت کرده است.

آگهی

ایران ضمن هشدار در باره عواقب تنش با ایالات متحده و وضعیت «بسیارخطرناک» حاکم بر خلیج فارس از پکن و مسکو خواست برای نجات برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام دست به «اقدامات محسوس و مشخص» بزنند.

محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ایران روز جمعه پس از دیدار با وانگ یی، همتای چینی خود در پکن گفت: «ایران و چین باید برای حفظ نظم چند جانبه جهان و جلوگیری از تحمیل نظم یکسویه به صورت مشترک با یکدیگر همفکری و همکاری کنند.»

چین، متحد تهران در رویارویی با واشنگتن و نیز یکی از مهمترین خریداران نفت ایران به حساب می آید. سفر دیپلمات بلند پایه ایران به پکن در بحبوحه تنش و بحران میان ایران و ایالات متحده آمریکا صورت می گیرد. آقای ظریف پیش از چین در سفری از پیش اعلام نشده وارد ژاپن شده و با نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرده بود.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با مقامات ژاپنی به نوعی از رویکرد توکیو و نیز کشورهای اروپایی در قبال برجام انتقاد کرد و یاد آور شد که کشورهای اروپایی و ژاپن بایست اقدامی موثرتر در جهت حفظ برجام انجام دهند.

آقای ظریف همچنین فشارهای اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا به تهران را نوعی «اقدام خودکشی» قلمداد کرده و تاکید کرده بود: «هرگونه احتمال» مذاکره با ایالات متحده آمریکا به کلی منتفی است.

بیشتر بخوانید:

روابط پر تنش واشنگتن و تهران از یک هفته گذشته با نزدیک شدن به مرز درگیری بسیار نگران کننده تر شده است. این تنش ها پس از لغو معافیت های نفتی اعمال شده از سوی واشنگتن و تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران بالا گرفت و سپس همزمان با سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از برجام در هشتم ماه مه با اعلام کاهش تعهدات تهران نسبت به برخی از بندهای توافقنامه هسته ای وین وارد مرحله تازه ای شد.

واشنگتن در این بحبوحه با متهم کردن تهران به تحریکات تهدید آمیز نسبت به منافع آمریکا در خاورمیانه تجهیزات و ادوات نظامی گسترده ای را به منطقه گسیل کرد که یک ناو هواپیمابر، یک کشتی جنگی، بمب افکن های ب ۵۲ و سیستم های پدافند ضد موشکی پاتریوت از جمله آنهاست.

محمد جواد ظریف در بدو ورود به پکن به خبرنگاران گفت که قرار است با مقامات این کشور در باره روابط دوجانبه و نیز «مسائل بسیار خطرناکی که امروز در منطقه خلیج فارس در حال وقوع است» بحث و تبادل نظر کند.

وزیر امور خارجه به تازگی در واکنش به فشار «حداکثری» آمریکا بر تهران که در پرتو مجازات های سنگین اقتصادی پس از خروج واشنگتن از برجام تحقق یافته، بر «خویشتن داری حداکثری» کشورش در این مسیر تاکید پافشاری کرده است.

وی طی هفته های اخیر بارها جامعه بین المللی را به پایبندی به سندی فراخوانده که به موجب آن قرار بود در ازای محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران به تدریج از تحریم ها و تنگناهای اقتصادی این کشور کاسته شود.

وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با همتای چینی خود در پکن نیز تاکید کرده است که منافع ایران باید از برجام تامین شود و پکن اگر مایل به حفظ برجام است بایست اقداماتی عملی در راستای منافع ایران انجام دهد.

آقای ظریف همچنین خاطرنشان کرد که جامعه بین المللی تاکنون به جای اقدام عملی تنها با اظهارات و بیانیه ها در این مسیر تلاش کرده است.

وی در این خصوص تصریح کرد: «اگر جامعه بین المللی و دیگر کشورهای عضو توافق همانند دوستان ما یعنی چین و روسیه خواهان حفظ برجام هستند بایست بواسطه اقدامات عملی و محسوس از ایران برای متنفع شدن از امتیازهای معاهده یاد شده حمایت کنند.

چین اواخر ماه آوریل به شدت از تحریم های جدید نفتی آمریکا بر ضد ایران و لغو معافیت درنظر گرفته شده از سوی واشنگتن برای هشت کشور خریدار نفت ایران انتقاد کرد. پکن با این حال در بحبوحه جنگ تجاری با آمریکا تاکید کرده است که مسئله تحریم های ضد ایرانی واشنگتن نقشی در پیشرفت و یا به بن رسیدن مذاکرات جاری تجاری با آمریکا ندارد.

این درحالیست که پس از انتشار خبرهایی مبنی بر توقف واردات نفتی ایران توسط شرکت دولتی نفت چین گفته می شود پکن همزمان با سفر آقای ظریف نخستین محموله نفتی دو میلیون بشکه ای را از ایران دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محمد جواد ظریف: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند

احتمال تحریف اطلاعات آمریکا درباره ایران؛ مجلس نمایندگان از پمپئو توضیح خواست

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟