زنان شاغل افغان در معرض خطر؛ قاتلان مینه منگل همچنان فراری هستند

زنان شاغل افغان در معرض خطر؛ قاتلان مینه منگل همچنان فراری هستند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقام‌ها پلیس گفته‌اند که خانواده منگل از چهار نفر از جمله همسر سابق دخترشان شکایت کرده‌اند. فردوس فرامرز سخنگوی پلیس کابل در این زمینه می‌گوید: «این چهار نفر فرار کرده‌اند اما پلیس در تلاش برای بازداشت آن‌هاست.»

آگهی

بیش از ۱۸ سال از سقوط طالبان در افغانستان می‌گذرد اما زنان این کشور هنوز از محدودیت‌ها و خشونت‌ها رهایی نیافته‌اند. در یکی از آخرین موردها می‌توان به قتل مینه منگل مجری سابق تلویزیون افغانستان اشاره کرد اما در ارتباط با پرونده وی هنوز کسی بازداشت نشده است.

دقایقی قبل از اینکه مینه منگل روزنامه‌نگار برجسته افغان و مشاور پارلمانی در روز شنبه ۲۱ ثور (۲۱ اردیبهشت) از خانه خارج شود و به محل کارش برود، از پدر و مادرش خواسته بود تا ۱۵ افغانی قرض او به مغازه‌دار محل را بپردازند. او پس از اینکه در خانه را بست و وارد خیابان شد توسط افراد ناشناس موتورسوار هدف ۹ گلوله قرار گرفت و کشته شد.

انیسه منگل مادر این مجری سابق تلویزیون افغانستان به رویترز می‌گوید که دخترش پس از سال‌ها تلاش به موفقیت و شادی رسیده بود. سخت کار می‌کرد تا یک زن حرفه‌ای باشد.

تاکنون کسی در ارتباط با این قتل که در روز روشن رخ داد، دستگیر نشده است، اما مقام‌ها پلیس گفته‌اند که خانواده منگل از چهار نفر از جمله همسر سابق دخترشان شکایت کرده‌اند. فردوس فرامرز سخنگوی پلیس کابل در این زمینه می‌گوید: «این چهار نفر فرار کرده‌اند اما پلیس در تلاش برای بازداشت آن‌هاست.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
انیسه منگل مادر مینه منگل مجری سابق تلویزیون افغانستانرویترز

مادر منگل معتقد است که تعهد او به خانواده و کارش، او را کشته است. وی همسر سابق دخترش را متهم می‌کند که در این قتل دست داشته است چراکه مینه نمی‌خواست از کارش دست بکشد و علاقمند بود همچنان بر صفحه تلویزیون ظاهر شود.

حمله به این مجری سابق تلویزیون افغانستان واکنش‌های گسترده‌ای را در دنیا در پی داشت به‌طوریکه برخی مقام‌های آمریکایی و کانادایی و همچنین اتحادیه اروپا این خشونت را محکوم کردند. کنشگران می‌گویند که زنان افغان همچنان در معرض خشونت‌های جنسی و خانگی و همچنین تبعیض قرار دارند.

خانم منگل در شبکه‌های اجتماعی فعال بود و ۱۰ روز قبل از کشته شدنش در فیس‌بوک نوشت که زندگی‌اش در خطر است و تهدید شده است. او در این نوشته تاکید کرده است که به خدا ایمان دارد و زنان قوی هرگز از مرگ نمی‌هراسند.

بیشتر بخوانید:واکنش‌ها به قتل مجری سابق تلویزیون افغانستان؛ از نخست وزیر کانادا تا اتحادیه اروپا

از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ در افغانستان، زنان تحصیل‌کرده‌ای که قصد بهبود وضعیت خود را دارند می‌گوید که همچنان با خصومت‌هایی از جانب اعضای محافظه‌کار خانواده خود یا گروه‌های اسلامی افراطی روبرو می‌شوند تا از فعالیت حرفه‌ای دست بکشند و استقلال مالی نداشته باشند.

به‌عنوان مثال طالبان در روز چهارشنبه ۸ مه، به یک سازمان کمک رسان آمریکایی (کاونترپارت اینترنشنال) در کابل حمله کرد که در این حمله دست‌کم ۹ نفر کشته شدند. یکی از دلایل طالبان برای حمله به این موسسه غیر از فعالیت‌های غربی‌ها در این کشور، کار کردن همزمان زنان و مردان با یکدیگر در این مکان عنوان شده است.

یک زن افغان که بیش از سه سال در موسسه کاونترپارت کار می‌کند، به رویترز می‌گوید: «طالبان می‌خواهد زنانی را که با مردان کار می‌کنند، بکشد. اگر من کشته شوم، کسی نمی‌تواند خرج خانواده من را بدهد.» او اضافه می‌کند: «اگر من در خانه بنشینم، آیا طالبان مخارج من را پرداخت می‌کند؟»

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، دلیل هدف قرار دادن موسسه کاونترپارت را تامین مالی آن از سوی آمریکا عنوان کرد. وی در عین حال افزود: « زنان می‌تواند درس بخوانند یا کار کنند اما اختلاط جنسیتی در افغانستان باید مورد بررسی قرار گیرد.»

بیشتر بخوانید:

هند و افغانستان؛ خطرناک‌ترین کشورها برای زنان

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتاد درصد مردم افغانستان نیازمند مشاورهٔ روانشناسی هستند

«برخی رسانه‌ها به خشونت علیه زنان افغانستان دامن می زنند»

توصیف زنان افغان از وضعیت قندوز هنگام ورود طالبان