ویدئوی جنجالی معاون پیشین صدراعظم اتریش؛ در ویلای ایبیزا چه گذشت؟

ویدئوی جنجالی معاون پیشین صدراعظم اتریش؛ در ویلای ایبیزا چه گذشت؟
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این ویدئو زن روسی چندین بار می‌گوید که بخشی از پول مورد بحث برای سرمایه‌گذاری منشاء قانونی ندارد و اصطلاحاً «کثیف» است.

آگهی

دو روز پس از استعفای معاون صدراعظم اتریش در پی انتشار ویدئویی از وی، فضای سیاسی این کشور همچنان بحران زده است.

هاینتس کریستیان اشتراخه در این ویدئو در حال گفتگو با فردی که گفته بود خواهرزاده یکی از الیگارش‌های روسیه است، دیده می‌شود.

در ویلای ایبیزا چه گذشت؟

در ویدئویی که با دوربین مخفی گرفته شده و دو رسانه آلمانی به نام زودویچه زایتونگ و اشپیگل روز جمعه آن را منتشر کردند، هاینتس کریستیان اشتراخه، معاون پیشین صدراعظم اتریش به همراه عده‌ای دیگر در ویلایی در جزیره ایبیزای اسپانیا دیده می‌شود. هنوز معلوم نیست این ویدئو را چه کسی گرفته و چه کسی آن را در اختیار رسانه‌های آلمانی قرار داده است، اما در سندیت آن تردیدی نیست.

ماجرا در ژوئیه سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاده و آن‌ها در ویلایی در جزیره ایبیزای اسپانیا هستند. به همین دلیل هم این رسوایی در رسانه‌های اتریش «ایبیزا گیت» نام گرفته است. اشتراخه در این ویدئو آمادگی خود را برای وساطت به نفع یک سرمایه گذار روسی در نزد مقام‌های اتریشی اعلام می‌کند. روزنامه‌های آلمانی گفته‌اند که این ویدئو شش ساعت است و آن‌ها تنها بخشی از آن را منتشر کرده‌اند.

در این ویدئو آقای اشتراخه به صورت نیم رخ دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که کمی مست است. زنی که در اتاق است خود را آلیونا ماکارووا، خواهرزاده ایگور ماکاروف، سرمایه دار الیگارش روسی معرفی می‌کند. این در حالی است که ماکاروف با تکذیب ادعای این زن گفته است که اصلاً خواهرزاده ندارد. دولت روسیه نیز روز دوشنبه رسما ادعای نقش داشتن در این ماجرا را تکذیب کرد.

فضای مهمانی به یک شب نشینی با مشروبات الکلی شبیه است و بطری‌های مشروب روی میز عسلی وسط اتاق دیده می‌شوند.

مرد دیگری که در فیلم حاضر است یوهان گودنوس نام دارد که افسر آقای اشتراخه است و برای او نقش مترجم زن روس را ایفا می‌کند.

اشتراخه چه گفت؟

اشتراخه در این ویدئو به زن روس می‌گوید که اگر «کرونن زایتونگ»، پر فروش‌ترین روزنامه اتریش را سه هفته پیش از انتخابات بخرد و حزب او را به پیروزی برساند، او حاضر است هرگونه گفتگویی را با طرف روسی بپذیرد. او همچنین می‌گوید اگر چنین شود تمام قراردادها در تمام بخش‌ها را که اکنون در اختیار شرکت اتریشی اشتراباگ است به آن‌ها می‌دهد.

در این ویدئو زن روسی چندین بار می‌گوید که بخشی از پول مورد بحث برای سرمایه‌گذاری منشاء قانونی ندارد و اصطلاحاً «کثیف» است.

اشتراخه با یادآوری داستان فردی که در مجارستان، «تمام روزنامه‌ها» را برای پیروزی ویکتور اوربان (نخست وزیر) خریده و به کار گرفته است، می افزاید: «روزنامه نگاران بزرگ‌ترین فاحشه‌های دنیا هستند.» او سپس نام چند شرکت بزرگ را می‌آورد و مدعی می‌شود که تمام آن‌ها به بهانه پول دادن برای کارهای عام المنفعه از مالیات معاف شده‌اند. این شرکت‌ها تاکنون این اتهامات را رد کرده‌اند.

پیامدهای سیاسی داخلی «ایبیزا گیت»

ضربه به حیثیت حزب آزادی از جناح راست افراطی شاید مهم‌ترین پیامد این ماجرا در سپهر سیاسی اتریش باشد.

سباستین کورتز، صدر اعظم اتریش که رهبری ائتلاف حاکم از دو جناح محافظه کار و راست افراطی را بر عهده دارد، به دنبال استعفای معاونش جدایی خود را از ائتلاف اعلام کرد و وعده برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه سپتامبر را داد. اما همین انتخابات ممکن است به زیان جناح راست تندرو و حتی کلیت گروه‌های راستگرای حاضر در ائتلاف حاکم تمام شود.

به دنبال اعلام گسسته شدن ائتلاف حاکم اتریش، انتظار می‌رود که تمام وزرای کابینه از حزب آزادی به ویژه هربرت کیکل، وزیر کشور از سمت خود استعفا داده یا برکنار شوند. زیرا صدراعظم دستور تحقیق در مورد آن دسته از اعضای کابینه که احتمالاً در پیوند با این پرونده بوده‌اند را صادر کرده است.

پیامد سیاسی اروپایی

به باور تحلیلگران اروپایی، اهمیت دیگر این رسوایی آن است که امید گروه‌های راست افراطی در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا در روزهای دوم تا پنجم خرداد، پیشاپیش متزلزل شده است.

گروه‌های راست افراطی در کشورهای مختلف اروپا از چند روز پیش با برگزاری نشست‌های مشترک، تبلیغات گسترده‌ای را برای پیروزی در انتخابات پیش رو آغاز کرده‌اند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان کارزار انتخاباتی در اتریش زیر سایه اتهام «فساد مالی» علیه راست افراطی

پس‌لرزه رسوایی «راست‌افراطی» در اتریش؛ موعد برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام شد

رسوایی انتشار یک ویدئوی جنجالی؛ اتریش انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند