ایران به سازمان ملل: دامنه هرگونه درگیری احتمالی از سطح منطقه‌ای فراتر می‌رود

 ایران به سازمان ملل: دامنه هرگونه درگیری احتمالی از سطح منطقه‌ای فراتر می‌رود
Copyright ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان هشدار داد که اگر مسائل مربوط به منطقه خاورمیانه به طور کامل حل نشود، دامنه هر گونه درگیری احتمالی به سرعت از سطح منطقه‌ای فراتر خواهد رفت.

آگهی

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان هشدار داد که اگر مسائل مربوط به منطقه خاورمیانه به طور کامل حل نشود، دامنه هر گونه درگیری احتمالی به سرعت از سطح منطقه‌ای فراتر خواهد رفت.

تنش بین ایران و آمریکا در هفته‌های گذشته و همزمان با چند اقدام دولت ترامپ برای افزایش فشار بر تهران، به شکل کم سابقه‌ای افزایش یافته است.

مجید تخت روانچی، در ابتدای نامه خود دلیل نگارش آن را «وضعیت امنیتی هشدار دهنده اخیر» در منطقه خلیج فارس ذکر کرده است و با تاکید بر اینکه که ایران همیشه درگیری و جنگ را رد کرده و می‌کند، می نویسد: «ایران هرگز جنگ را به‌عنوان یک گزینه یا راهبرد جهت تعقیب سیاست خارجی خود انتخاب نخواهد کرد.»

وی در عین حال تصریح کرد: «باید به صراحت اعلام کنم که اگر جنگ بر ما تحمیل شود، ایران با استفاده از حق ذاتی دفاع مشروع خود، قاطعانه از ملت خویش دفاع و از منافع خود حفاظت خواهد کرد.»

در هفته‌های اخیر رهبران ایران و آمریکا بارها اعلام کرده‌اند خواستار جنگ نیستند به‌ طوری که دونالد ترامپ در آخرین اظهار نظر در این رابطه، یکشنبه شب ۱۹ مه، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز تاکید داشت جزو افرادی نیست که به جنگ اعتقاد دارند.

وی تصریح کرد که دنبال جنگ نیست اما به ایران اجازه داشتن تسلیحات هسته‌ای را نمی‌دهد تا نتوانند آمریکا را تهدید کنند. وی در عین حال در توئیتی ایران را تهدید کرد که اگر جنگ بخواهد رسما کارش تمام است. از سوی دیگر هفته گذشته نیز علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که جنگی بین ایران و آمریکا به وقوع نمی‌پیوندد.

بیشتر بخوانید:

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نامه خود همچنین چشم‌انداز روشنی را برای منطقه قابل تصور عنوان نکرد و گفت: «اگر این مسائل به طور کامل حل نشود، دامنه هر گونه درگیری احتمالی به سرعت از سطح منطقه‌ای فراتر رفته و مطمئناً پیامدهای جدی و گسترده‌ای بر صلح و امنیت بین‌المللی خواهد داشت.»

آقای تخت روانچی در این نامه، راه حل مسائل امنیتی پیچیده فعلی منطقه را تنها از طریق تعامل سازنده و گفت‌وگو قابل حل و فصل شدن عنوان کرد و افزود: «فرآیند گفتگوهای منطقه‌ای می‌تواند با تقویت تفاهم، به توافق در مورد طیف وسیعی از مسائل، از جمله اقداماتی جهت تقویت اعتماد و امنیت، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز؛ و تضمین آزادی دریانوردی و جریان آزاد انرژی منجر شود.»

در هفته‌های اخیر منطقه خاورمیانه و خلیج فارس بیش از گذشته چهره نظامی، امنیتی و همچنین دفاعی به خود گرفته است. در همین راستا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ۵ مه (۱۵ اردیبهشت) از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یگان بمب‌افکن ارتش آمریکا به خاورمیانه خبر داد و تاکید کرد در صورت هرگونه تعرض نظامی ایران علیه منافع ایالات متحده و یا متحدان آن، با واکنشی بی‌رحمانه مواجه خواهد شد.

رویترز
عرشه ناو هواپیمابر لینکلن در دریای عربرویترز

از سوی دیگر در تاریخ ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) وزیر امور خارجه امارات از «عملیات خرابکارانه» علیه چهار فروند کشتی نفتکش در نزدیکی آب‌های سرزمینی این کشور در فجیره خبر داد. برخی از مقام‌های آمریکایی این حمله را کار ایران یا شبه نظامیان حامی این کشور در منطقه عنوان کردند. ایران در واکنش به این حمله آن را «دسیسه بدخواهان» خواند و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمانده سنتكام: نشانه‌ها حاکی از عقب نشینی ایران از مواضعش است

تنش میان ایران و آمریکا؛ پمپئو برای رایزنی به اروپا می‌رود

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند