خشم چین از عبور مجدد دو ناو آمریکایی از تنگه تایوان

خشم چین از عبور مجدد دو ناو آمریکایی از تنگه تایوان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وضعیت تایوان و تنگه تایوان از جمله موضوعات تنش‌زا میان واشنگتن و پکن است. چین بطور فزاینده‌ای حضور نظامی‌اش را در این تنگه افزایش داده است و آمریکا نیز گشت‌های دریایی خود را در این تنگه همچنان ادامه می دهد.

آگهی

ارتش آمریکا اعلام کرد که دو ناو این کشور روز چهارشنبه از تنگه تایوان عبور کرده‌اند، اقدامی که خشم مقامات چین را در پی داشت. این اقدام آمریکا در حالی صورت می گیرد که جنگ تجاری میان دو کشور همچنان ادامه دارد و دو طرف هنوز راهی برای توافق نیافته‌اند.

وضعیت تایوان و تنگه تایوان از جمله موضوعات تنش‌زا میان واشنگتن و پکن است. چین بطور فزاینده‌ای حضور نظامی‌اش را در این تنگه افزایش داده است و آمریکا نیز گشت‌های دریایی خود را در این تنگه ادامه می دهد.

عبور ناوهای آمریکایی از این تنگه از نظر تایوان، نشانه حمایت دولت ترامپ از این کشور در برابر تهدیدات چین است که تایوان را یکی از استان‌های خود می داند که در پی جدایی است.

چین در ماههای گذشته فعالیت‌هایش را در این تنگه افزایش داده و معتقد است که تایوان بخشی از «چین واحد» است. مانور هواپیماها و ناوهای چینی در اطراف جزیره تایوان با این هدف صورت می گیرد که تایوان را در صحنه بین‌الملل منزوی کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده است که پکن در این ارتباط به شدت به ایالات متحده آمریکا اعتراض کرده‌ است. وی افزوده است که تایوان به موضوع بسیار حساسی بین چین و ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است.

از سوی دیگر وزیر دفاع تایوان در واکنش به عبور ناوهای آمریکایی از تنگه تایوان گفته است که آنها این ماموریت را رصد کرده اند. رئیس جمهوری تایوان هم با اشاره به عبور این ناوها گفته است که هیچ دلیلی برای هشدار دادن وجود نداشته و هیچ اقدام غیرمعمولی در جریان این ماموریت رخ نداده است.

در یک سال گذشته ناوهای آمریکایی دست کم یک بار در ماه از تنگه تایوان عبور کرده‌اند.

آمریکا مناسبات رسمی با تایوان ندارد با این حال واشنگتن یکی از منابع تامین سلاح برای تایوان محسوب می شود. واشنگتن از سال ۲۰۱۰ تاکنون بیش از ۱۵ میلیارد دلار سلاح به تایوان فروخته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین: تعهدی به عدم استفاده از زور علیه تایوان نداریم

دو رزمایش در آبهای چین؛ پکن و تایپه برای رویارویی آماده می‌شوند

اعتراض تایوان به ورود اعضای گارد ساحلی چین به یک قایق توریستی در نزدیکی جزیره کینمن