طرح ۴۸ تیمی شدن جام جهانی قطر منتفی شد

 طرح ۴۸ تیمی شدن جام جهانی قطر منتفی شد
طرح ۴۸ تیمی شدن جام جهانی قطر منتفی شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با منتفی شدن طرح افزایش سهمیه ها از سال ۲۰۲۲ باید انتظار داشت که رقابت های جام جهانی بر اساس آنچه اعلام شده به صورت قطع از سال ۲۰۲۶ به اجرا درآید. آمریکا، کانادا و مکزیک میزبانان مشترک مسابقات جام جهانی ۲۰۲۶ خواهند بود.

آگهی

رقابت های فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برخلاف آنچه پیش بینی شده بود با حضور ۳۲ تیم برگزار خواهد شد. فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا با اعلام این مطلب تایید کرد که طرح ۴۸ تیمی شدن دور نهایی رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ بنا به دلایلی عملی نیست و این مسابقات نیز همانند دوره های پیش با حضور ۳۲ تیم برگزار می شود.

فیفا ماه مارس گذشته در جریان نشست شورای مدیران این نهاد بین المللی موافقت خود را با افزایش سهمیه قاره ها برای شرکت کننده در دور نهایی رقابت های جام جهانی قطر اعلام وعملی شدن این طرح را به بررسی امکانات کشور میزبان و دیگر شرایط مد نظر موکول کرده بود.

بیشتر بخوانید:

اعلام موافقت اولیه فدراسیون جهانی فوتبال با ۴۸ تیمی شدن دور نهایی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ سبب شد تا این طرح در دستور کار کنگره آتی فیفا قرار گیرد که قرار است ماه ژوئن در پاریس برگزار شود. فیفا با این حال ضمن بررسی جزئیات طرح و محدودیت هایی که بر سر اجرای آن قرار دارد به صراحت اعلام کرده است که «در شرایط کنونی زمینه تحقق و عملی شدن چنین پیشنهادی» برای رقابت های ۲۰۲۲ وجود ندارد.

طرح پیشنهادی جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به ظاهر با موانع بزرگ و حل نشدنی از جنس ژئوپولیتیک مواجه شده است. فیفا هنگام ارائه این طرح امیدوار بود بتواند با مشارکت برخی کشورهای منطقه و به خصوص همسایگان این کشور زمینه تحقق افزایش سهمیه های قاره ها و ۴۸ تیمی کردن دور نهایی مسابقات جهام جهانی را از سال ۲۰۲۲ به اجرا بگذارد اما اختلاف سیاسی قطر با عربستان و تحریم این کشور توسط متحدان ریاض به عنوان مانعی بزرگ سد راه عملی شدن این طرح شد.

این درحالی است که پیشتر نیز زمزمه هایی در باره احتمال همکاری ایران با قطر در برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ مطرح و از جزایر قشم و کیش به عنوان یکی از مکان های احتمالی برگزاری این مسابقات یاد شده بود اما با توجه به امکانات و شرایط ویژه ای که مستلزم برگزاری مسابقاتی در این سطح از اهمیت است به نظر می آمد که این همکاری از سطح یک مزاح رسانه ای فراتر نخواهد رفت.

فدراسیون جهانی فوتبال در بیانیه ای که به همین منظور منتشر کرده یادآور شده است: «فیفا و قطر احتمالات مختلف برای مشارکت کشورهای همسایه و محقق شدن طرح ۴۸ تیمی شدن مسابقات را به صورت جدی بررسی کردند. در پایان این فرایند مشورتی و پس از بررسی های عمیق به این نتیجه رسیده ایم که شرایط کنونی محیای اجرای چنین پیشنهادی نیست.»

بر اساس این گزارش با منتفی شدن طرح افزایش سهمیه ها از سال ۲۰۲۲ باید انتظار داشت که رقابت های جام جهانی بر اساس آنچه اعلام شده به صورت قطع از سال ۲۰۲۶ به اجرا درآید. آمریکا، کانادا و مکزیک میزبانان مشترک مسابقات جام جهانی ۲۰۲۶ خواهند بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قطر: ترویج ورزش به‌عنوان یکی از ارکان کشور

اسرائیل اقدامات قانونی را برای بستن شبکه تلویزیونی «الجزیره» در خاک خود آغاز کرد

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند