اعتراض جهانی جوانان برای تغییرات اقلیمی؛۱۳۵۱راهپیمایی دربیش از۱۱۰ کشور

اعتراض جهانی جوانان برای تغییرات اقلیمی؛۱۳۵۱راهپیمایی دربیش از۱۱۰ کشور
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در تظاهرات سراسری جوانان در سراسر جهان بیش از هر چیز این شعار بر روی پلاکادرها قابل مشاهده بود: «تنها ۱۲ سال برای نجات زمین فرصت باقی است.»

آگهی

دو ماه بعد از نخستین اعتصاب عمومی جوانان برای تغییرات اقلیمی در ۱۵ مارس، بار دیگر جوانان در سراسر جهان روز جمعه به خیابان‌ها آمدند تا دومین اعتصاب جهانی را رقم بزنند که هدف آن درخواست برای اقدام فوری برای متوقف کردن روند مخرب تغییرات اقلیمی است.

در تظاهرات سراسری جوانان در سراسر جهان بیش از هر چیز این شعار بر روی پلاکادرها قابل مشاهده بود: «تنها ۱۲ سال برای نجات زمین فرصت باقی است.»

این اعتراضات که از ۱۵ مارس سال جاری آغاز شده است به ابتکار گرتا تونبرگ فعال ۱۶ ساله سوئدی پایه گذاری شده است. او پیش از این گفته بود ما به خیابان می آییم تا بزرگترها از خواب بیدار شوند.

در اروپا علاوه بر پاریس و برلین گردهمایی های متعددی در قاره سبز برگزار شد. از بروکسل، پایتخت سیاسی اتحادیه اروپا گرفته تا پراگ، لیسبون، مادرید و کلن. در نروژ شخص نخست وزیر هم در جمع تظاهرگنندگان حضور داشت.

سازمان‌دهندگان این ابتکار گفته اند که ۱۳۵۱ اعتصاب و راهپیمایی در بیش از ۱۱۰ کشور جهان روز جمعه برگزار شده است که پراکندگی این اعتصابات را وب‌سایت «جمعه‌ها برای آینده» در روی نقشه نشان داده است.

Shafiei, Saeed

بر اساس نقشه منتشر شده در وب‌سایت «جمعه‌ها برای آینده» کشورهایی از سراسر جهان از جمله افغانستان، نامبیا و ازبکستان دست کم با یک راهپیمایی و کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان و بسیاری دیگر کشورها با دهها راهپیمایی، روز جمعه ۲۴ ماه مه به خیابان ها آمدند.

در نخستین راهپیمایی برای تغییرات اقلیمی که در ۱۵ مارس سال جاری برگزار شد بیش از ۱.۶ میلیون نفر در ۱۲۳ کشور به خیابان‌ها آمدند. سازمان‌دهندگان راهپیمایی روز جمعه گفته‌اند که انتظار دارند بیش از ۱.۴ میلیون نفر در سراسر جهان در این ابتکار شرکت کنند.

در فرانسه بیش از ۱۳۰ راهپیمایی برنامه ریزی شده است و جمعیت زیادی از دانش آموزان و دانشجویان روز جمعه در پاریس همچون بسیاری دیگر از شهرهای جهان به خیابان آمدند.

بر اساس مقاله ای که در مجله «نیچر» منتشر شده است، روند صعودی انتشار گازهای گلخانه‌ای نباید فراتر از سال آینده ادامه یابد و باید از سال آینده روندش تغییر کند و رو به نزول بگذارد تا برای زمین و انسان‌ها شانسی برای جلوگیری از پیامدهای مخرب تغییرات اقلیمی بتوان متصور شد.

سال آینده از منظر دیگری برای تغییرات اقلیمی سال مهمی به شمار می رود چرا که رهبران کشورهایی که توافق ۲۰۱۵ پاریس را امضا کرده‌اند باید برنامه جدیدی برای کند کردن تغییرات اقلیم ارائه کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش سازمان هواشناسی در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل: وضعیت بحرانی است

سازمان ملل: افزایش سطح آب دریاها به جابه‌جایی ۲۸۰ میلیون نفر می انجامد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد