استعفای ترزا می؛ چه کسی احتمال دارد جانشین نخست وزیر بریتانیا شود؟

 استعفای ترزا می؛ چه کسی احتمال دارد جانشین نخست وزیر بریتانیا شود؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بوریس جانسون وزیر خارجه سابق بریتانیا، دومینیک راب وزیر سابق برکسیت و جرمی هانت وزیر خارجه کنونی بریتانیا سه نفری هستند که بیش از دیگران شانس تکیه زدن بر جای ترزا می را دارند.

آگهی

به دنبال استعفای ترزا می نخست وزیر بریتانیا، رقابت بر سر جانشینی او در میان نامزدان احتمالی آغاز شده است.

ترزا می گفته است که هفتم ژوئن پست خود را ترک خواهد کرد.

بوریس جانسون وزیر خارجه سابق ترزا می و حامی برکسیت اعلام کرده است که در رقابت برای ورود به خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت شرکت می کند. فردی که گفته می شود شانس زیادی برای تصاحب این پست دارد. جرمی هانت وزیر خارجه کابینه ترزا می هم برای جانشینی خانم نخست وزیر رسما وارد کارزار شده است.

بیشتر بخوانید:  جانشین محافظه کار ترزا می چگونه انتخاب می شود؟

یورونیوز در ادامه شانس نامزدان احتمالی ریاست حزب محافظه کار بریتانیا و نخست وزیری بریتانیا را مورد بررسی قرار داده است.

بوریس جانسون، ۵۴ ساله

بوریس جانسوی ۵۴ ساله چهره رسمی و شناخته شده کارزار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است که در ماه ژوئیه سال گذشته در پی انتقاد از مواضع ترزا می در مذاکرات برکسیت، از سمت وزیر خارجه استعفا کرد. او نخستین کسی است که در ماه جاری اعلام کرده است که وارد رقابت برای جانشینی ترزا می می شود.

او محبوبیت زیادی در میان هواداران حزب محافظه کار بریتانیا دارد و خواستار بازگشت حزب محافظه کار به ارزشهای سنتی حزب چون مالیات پایین و برقرار نظم است.

او همچنین بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ شهردار لندن بوده است.

با این حال بسیاری در حزب محافظه کار درباره اینکه او فرد مناسبی برای پست نخست وزیری است تردید دارند و نگران گاف‌هایی‌اند که او گاه در سخنرانی‌ها و مصاحبه هایش می دهد.

دومینیک راب، ۴۵ ساله

دومینیک راب ۴۵ ساله دومین فردی است که احتمال دارد بتواند رهبری حزب محافظه کار بریتانیا را بدست بگیرد و بعنوان جانشین ترزا می انتخاب شود.

راب تا زمان استعفایش در نوامبر ۲۰۱۸ بعنوان وزیر برکسیت در کابینه ترزا می انجام وظیفه می کرد. عدم توافق راب با مواضع کابینه می در ارتباط با برکسیت باعث شد که استفعا دهد.

او پیشتر گفته بود که سناریوی برکسیت بدون توافق با اتحادیه اروپا گزینه مطلوب او نیست اما خروج از اتحادیه اروپا بهتر از تمدید برکسیت است.

دیوید لیدینگتون، ۶۵ ساله

دیوید لیدینگتون ۶۵ ساله وزیر کابینه ترزا می دیگر نامزدی پست نخست وزیری بریتانیاست با این حال او شانس کمی در میان دیگر کاندیداها دارد.

گفته می شود که او می تواند بعنوان نخست وزیر موقت نقش ایفا کند و قدم های بعدی برکسیت را پیش ببرد و بعد از پایان برکسیت جای خود را به فردی دیگر بدهد.

جرمی هانت، ۵۲ ساله

جرمی هانت ۵۲ ساله بعد از دومینیک راب، شانس سوم پست نخست وزیری بریتانیاست. او در حال حاضر وزیر خارجه بریتانیاست و راسما خود را نامزد جانشینی ترزا می کرده است.

او در همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ حامی کارزار باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود.

مایکل گوو، ۵۱ ساله

مایکل گوو ۵۱ ساله که اکنون وزیر محیط زیست و کشاورزی بریتانیاست از دیگر نامزدهای پست نخست وزیری است.

آگهی

او از جمله رهبران بلند پایه حزب محافظه کار است که در همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا جانب خروج از اتحادیه اروپا را گرفت.

او هشدار داده است که خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق، پیغامی نیست که هدف کارزار خروج از اتحادیه اروپا در همه پرسی سال ۲۰۱۶ بوده باشد.

پنی موردانت، ۴۶ ساله

پنی موردانت ۴۶ ساله که اکنون وزیر دفاع بریتانیاست از دیگر نامزدهای پست نخست وزیری است که از حامیان برکسیت به شمار می رود و نخستین زنی است که بعنوان وزیر دفاع بریتانیا انتخاب شده است.

ماتیو هانکوک، ۴۱ ساله

ماتیو هانکوک ۴۱ ساله که اکنون وزیر بهداشت بریتانیاست از دیگر نامزدهای پست نخست وزیری است. او در هفته‌های گذشته از مواضع ترزا می برای گفتگو با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا با هدف یافتن راهی برای پایان دادن به برکسیت، حمایت کرده بود.

ساجد جاوید، ۴۹ ساله

ساجد جاوید ۴۹ ساله که در حال حاضر وزیر کشور بریتانیاست دیگر نامزد پست نخست وزیری است. او در جریان همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از کارزار باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا دفاع کرده بود. با این حال بعد از برنده شدن کارزار خروج، گفت که به گزینه برکسیت نرم چندان خوشبین نیست و تجارت آزاد بخش مهمی از فلسفه اتحادیه اروپاست و رای دهندگان در رفراندوم برکسیت با رای خود دستوالعمل صریحی برای ما صادر کرده‌اند .

آگهی

روری استوارت، ۴۶ ساله

روری استوارت ۴۶ ساله وزیر توسعه و همکاری‌های بین‌المللی از دیگر نامزدان پست نخست وزیری است. وی به دنبال همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفته بود که بریتانیا باید در ارتباط با مواضعش برای خروج از اتحادیه اروپا پرانرژی و خوشبین باشد.

آندریا لیدسون، ۵۶ ساله

آندریا لیدسون ۵۶ ساله که روز چهارشنبه از کابینه ترزا می استعفا داد از دیگر نامزدهای پست نخست وزیری است. او که در آخرین رقابت‌ها بر سر پست ریاست حزب محافظه کار بریتانیا از ترزا می شکست خورده بود گفته است که بار دیگر وارد این رقابت می شود. او از حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بوریس جانسون و جرمی هانت به مرحله نهایی رقابت برای نخست وزیری بریتانیا راه یافتند

واکنش‌ها به استعفای ترزا می؛ از درخواست انتخابات زودهنگام تا تاکید بر برکسیت

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند