آیا راست افراطی می‌تواند در پارلمان اروپا بلوک قدرتمندی تشکیل دهد؟

مارین لوپن، ماتئو سالوینی و خیرت ویلدرس سیاستمداران مخالف اروپا در میلان
مارین لوپن، ماتئو سالوینی و خیرت ویلدرس سیاستمداران مخالف اروپا در میلان Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اروپاستیزی باعث شد تا احزاب راست افراط گرا به قدرت برسند اما این احزاب برای اینکه بتوانند سیاست‌های اتحادیه اروپا را تغییر دهند، باید بتوانند حمایت دیگر گروه‌های پارلمان اروپا را جلب کنند.

آگهی

نتایج انتخابات پارلمان اروپا حاکی از آن است که احزاب اروپاستیز توانستند بیش از ۱۷۰ کرسی یعنی در حدود ۲۳ درصد از آرا را تصاحب کنند.

نقطه مشترک این احزاب راست افراطی ضدیت آن‌ها با اتحادیه اروپا است اما فراتر از این اشتراک، هر یک از این حزب‌ها برنامه‌هایی دارد که لزوما منجر به ائتلاف آن‌ها نخواهد شد.

وزیر کشور ایتالیا، ماتئو سالوینی که توانست کرسی‌هایش در پارلمان را به ۷۰ تا ۷۵ عدد ارتقا دهد، تلاش خواهد کرد تا احزاب راست گرای افراطی را دور هم جمع کند تا یک گروه ۱۵۰ نفره از قانون گذاران پارلمان اروپا را تشکیل دهد.

آقای سالوینی روز دوشنبه ۲۸ مه (شش خرداد) اعلام کرد که تاکنون این مسئله را با سران احزاب راستگرا از جمله مارین لوپن، نایجل فاراژ و ویکتور اوربان مطرح کرده است.

اروپاستیزی باعث شد تا احزاب راست افراط گرا به قدرت برسند اما این احزاب برای اینکه بتوانند سیاست‌های اتحادیه اروپا را تغییر دهند، باید بتوانند حمایت دیگر گروه‌های پارلمان اروپا را جلب کنند. برای این کار، احزاب اروپاستیز باید در مورد مسائل مختلف همسو شوند. مسائلی همچون مشکلات پناهندگان تا رابطه با روسیه که مورد اختلاف بسیاری از گروه‌ها قرار دارد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
نقاشی دیواری از ماتئو سالوینی در حال گرفتن سلفیرویترز

احتمال پیوستن ویکتور اوربان، نخست وزیر راستگرای مجارستان به آقای سالوینی بالا است چرا که حزب «مردم اروپا» به علت اختلاف بر سر مسائل مختلف حضور حزب متبوع او را معلق کرده است. حزب فیدز توانست ۵۳ درصد از آرا را به خود اختصاص دهد و ۱۳ کرسی را در پارلمان اروپا کسب کند.

با این حال احتمال می رود مشکل پناهندگان در کشورهای اروپایی از مسائل اختلاف برانگیز این اتحاد شود. ایتالیا خواستار تقسیم پناهندگان میان کشورهای اتحادیه اروپا است در حالی که کشورهای اروپای شرقی با این طرح به شدت مخالف هستند.

حزب قانون و عدالت لهستان که توانست ۲۳ کرسی را در پارلمان اروپا کسب کند اعلام کرده که آماده مذاکره با حزب لگای آقای سالوینی است اما مسئله روسیه در این مذاکرات می تواند مشکل‌زا باشد. این حزب راست گرا حاضر به قبول رابطه‌ای دوستانه با روسیه نیست. در مقابل احزاب متبوع آقای سالوینی و خانم مارین لوپن خواهان بهبود بخشیدن رابطه با روسیه است.

یکی از بزرگترین احزاب اروپاستیز که توانست وارد پارلمان اروپا شود، حزب تازه تاسیس برکسیت به رهبری نایجل فاراژ است اما اگر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا طبق برنامه پیش رود، آخر ماه اکتبر تمام نمایندگان بریتانیا پارلمان اروپا را ترک خواهند کرد.

برخی از تحلیل گران معتقدند با وجود پیروزی بی سابقه احزاب اروپاستیز، اختلافات اساسی این گروه‌ها بر سر مسائل ملی گرایانه منجر به عدم ائتلاف آنان و خنثی شدن اثرشان در سیاست‌های اتحادیه اروپا خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راست افراطی فرانسه با هلیکوپتر و خودروهای شاسی‌بلند علیه مهاجران

گشایش پرحاشیه نهمین دوره پارلمان اروپا

جلسه مخفیانه گروه‌های افراطی‌ آلمان بر سر اخراج مهاجران صدای رهبر راست‌های فرانسه را هم درآورد