نچیروان بارزانی به ریاست اقلیم کردستان عراق انتخاب شد

نچیروان بارزانی به ریاست اقلیم کردستان عراق انتخاب شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نچیروان بارزانی به ریاست اقلیم کردستان عراق انتخاب شد

آگهی

پارلمان اقلیم کردستان عراق، نچیروان بارزانی از حزب دموکرات را به سمت ریاست این منطقه منصوب کرد.

نچیروان بارزانی، برادرزاده مسعود بارزانی، رئیس پیشین اقلیم کردستان و از اعضای بلندپایه حزب دموکرات کردستان عراق است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اربیل ،آقای بارزانی، نخست وزیر ۵۲ ساله پیشین اقلیم کردستان عراق ۶۸ رای موافق را در پارلمان محلی برای تصدی ریاست این منطقه را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش در جلسه رای گیری برای انتخاب رئیس اقلیم کردستان ۸۱ نماینده از ۱۱۱ نماینده پارلمان حضور داشتند و مابقی به دعوت حزب میهنی کردستان عراق این نشست را تحریم کرده بودند.

حزب میهنی کردستان عراق که جلال طالبانی، رئیس جمهوری سابق و فقید عراق پایه گذار اصلی آن بود اصلی‌ترین رقیب سیاسی حزب دموکرات است که توسط بارزانی ها اداره می شود.

بیشتر بخوانید:

مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق اوایل سال گذشته میلادی پس از برگزاری همه پرسی استقلال در این منطقه کرد نشین و عدم تحقق هدف تعیین شده برای برگزاری این رفراندوم از سمت خود کناره گیری کرد.

در پی همه پرسی بحث برانگیز در اقلیم کردستان که بغداد آن را غیرقانونی و مغایر با قوانین دولت مرکزی اعلام کرد، ارتش عراق با حمایت شبه نظامیان شیعه (حشد الشعبی) پس از یک پیشروی سریع استان نفت خیز کرکوک را به طور کامل به اشغال خود درآورد.

مسعود بارزانی، رییس سابق اقلیم خودمختار کردستان عراق پس از تحولات همه پرسی استقلال در این منطقه در مصاحبه ای با نیوزویک اعلام کرد عملیات اصلی دولت عراق برای تصرف کرکوک و سایر مناطق تحت تسلط دولت اقلیم با آگاهی کامل دولت آمریکا و دولت بریتانیا انجام شده است.

سقوط کرکوک که نماد کسب قدرت و ثروت نفتی  کردها بود، به نوعی تصویری آشکار از افول آرمان استقلال‌طلبی آنها حداقل برای مدتی نامعلوم تعبیر و تحلیل شد.

بیشتر بخوانید:

نچیروان بارزانی برادرزاده مسعود بارزانی و نوه مصطفی بارزانی، رهبر تاریخی جنبش کردهای عراق و بنیانگذار حزب دموکرات کردستان عراق است. وی اینک مسئولیت سنگینی را بر دوش دارد که پیشتر رئیس قوی ترین حزب سیاسی این منطقه برای سال‌ها آن را برعهده داشت.

نچیروان بارزانی بدین ترتیب دومین رئیس منطقه خودمختار اقلیم محسوب می شود، سمتی که از سال ۲۰۰۵ توسط مسعود بارزانی تاسیس شد.

رئیس جدید اقلیم کردستان متولد منطقه ای در شمال عراق است و بخشی از زندگی در تبعید خود رادر ایران سپری کرده است. او به سه زبان کردی، فارسی و انگلیسی تسلط دارد.

نچیروان سال ۱۹۹۶، پنج سال پس از آغاز خودگردانیِ دوفاکتوی (عملی) اقلیم در حالیکه سی سال داشت به عنوان معاون نخست وزیر دولت محلی منصوب شد و سپس در سال ۱۹۹۹ به عنوان رئیس دولت کار خود را آغاز کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها