سران اتحادیه اروپا چگونه و چه زمانی انتخاب می‌شوند؟

سران اتحادیه اروپا چگونه و چه زمانی انتخاب می‌شوند؟
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با انتخاب مانفرد وبر به ریاست کمیسیون اروپا مخالفت کرده است. دولت مجارستان نیز با انتخاب وی مخالف است.

آگهی

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دنبال برگزاری انتخابات روز یکشنبه اکنون بحث و مذاکره بر سر انتخاب مقامات این اتحادیه را آغاز کرده اند.

گرایش سیاسی، تابعیت و جنسیت نامزدها از جمله عواملی هستند که در انتخاب آنها تاثیر خواهد داشت.

رئیس کمیسیون اروپا

ژان کلود یونکر رئیس فعلی کمیسیون اروپا است. کمیسیون اروپا شاخه اجرایی اتحادیه اروپا است و وظیفه سیاستگذاری و مدیریت کارکنان را برعهده دارد.

به طور سنتی نامزد حزبی که بیشترین کرسی را در پارلمان اروپا به دست آورده است به عنوان رئیس کمیسیون اروپا انتخاب می شود. به همین دلیل از مانفرد وبر، نامزد حزب مردم اروپا به عنوان بخت اول برای سمت ریاست کمیسیون نام برده می شود.

با این حال کاهش کرسی های حزب مردم اروپا در پارلمان می تواند منجر به کاهش نفوذ این حزب در تصمیم گیری ها شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با انتخاب مانفرد وبر به ریاست کمیسیون اروپا مخالفت کرده است. دولت مجارستان نیز با انتخاب وی مخالف است.

مخالفت ها با انتخاب مانفرد وبر می تواند راه را برای سایر نامزدها از جمله مارگرت وستاگر، کمیسر کنونی اتحادیه اروپا، فرانس تیمرمانس و میشل بارنیه هموار کند.

رئیس شورای اروپا

رئیس شورای اروپا وظیفه ریاست بر جلسات رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. رئیس شورای اروپا در مورد مواضع رهبران کشورهای عضو تصمیم گیری می کند و می تواند بر جهت گیری سیاسی اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد.

دونالد توسک، نخست وزیر سابق لهستان هم اکنون ریاست شورای اروپا را برعهده دارد. رئیس شورای اروپا از سوی اکثریت اعضاء انتخاب می شود.

سمت های کلیدی در اتحادیه اروپا

از دیگر سمت های کلیدی در اتحادیه اروپا می توان به ریاست بانک مرکزی اروپا اشاره کرد. هم اکنون ماریو دراگی ریاست بانک مرکزی اروپا است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس پارلمان اروپا از دیگر سمت هایی است که طی هفته ها و ماه های آینده باید تعیین تکلیف شود. هم اکنون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. ریاست پارلمان اروپا را نیز آنتونیو تایانی برعهده دارد.

جدول زمانی انتخاب سران آینده اتحادیه اروپا

  • ۲۸ مه (هفتم خرداد) - رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور خصوصی با یکدیگر در مورد نامزدها گفتگو می کنند.
  • ۲۰ و ۲۱ ژوئن (۳۰ و ۳۱ خرداد) - رهبران کشورهای عضو قرار است تا این تاریخ در مورد جانشین ژان کلود یونکر در مقام ریاست کمیسیون اروپا و ماریو دراگی در مقام رئیس بانک مرکزی اروپا تصمیم گیری کنند. آنها همچنین ممکن است در مورد انتخاب جانشین دونالد توسک، رئیس شورای اروپا و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به توافق برسند.
  • دوم تا چهارم ژوئیه (۱۱ تا ۱۳ تیر) - اعضای پارلمان جدید اروپا در استراسبورگ تشکیل جلسه می دهند. نمایندگان پارلمان باید رئیس خود را روز سوم ژوئیه (۱۲ تیر) انتخب کنند.
  • ۱۶ تا ۱۸ ژوئیه (۲۵ تا ۲۷ تیر) - پارلمان اروپا بار دیگر تشکیل جلسه می دهد. این اولین فرصتی است که نمایندگان پارلمان برای تعیین رئیس جدید پارلمان در اختیار دارند.
  • ژوئیه-اوت (تیر و مرداد) - در صورت انتخاب رئیس کمیسیون اروپا، او باید هیاتی اجرایی را برای اداره امور تشکیل دهد. او باید از هر کشور عضو اتحادیه یک کمیسر انتخاب کند. هر کدام از کمیسرها حوزه فعالیت مشخصی خواهند داشت. اگر توافقی برای انتخاب رئیس کمیسیون اروپا صورت نگیرد ممکن است نشست های بیشتری برگزار شود. دونالد توسک و فدریکا موگرینی در سال ۲۰۱۴ در اواخر ماه اوت انتخاب شدند.
  • ۲۴-۲۲ اکتبر (۳۰ مهر تا دوم آبان) - پارلمان اروپا به اعضای کمیسیون جدید رای می دهد.
  • اول نوامبر (۱۰ آبان) - کمیسیون جدید کار خود را آغاز می کند. اگر تا این تاریخ کمیسیون جدید به تائید پارلمان نرسیده باشد ژان کلود یونکر و همکارانش موقتا به کار خود ادامه خواهند داد.
  • اول دسامبر (۱۰ آذر) – جانشین دونالد توسک رسما رئیس شورای اروپا می شود.
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعلیق نشست سران کشورهای اتحادیه اروپا و آغاز گفتگوهای دوجانبه

آیا راست افراطی می‌تواند در پارلمان اروپا بلوک قدرتمندی تشکیل دهد؟

آغاز بازی تاج و تخت برای انتصاب رهبران نهادهای اتحادیه اروپا