ابهامات قتل میترا استاد؛ از ارتباط با نهادهای امنیتی تا مجوز حمل اسلحه

ابهامات قتل میترا استاد؛ از ارتباط با نهادهای امنیتی تا مجوز حمل اسلحه
Copyright حامد عطایی، میزان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یکی دیگر از صحبت‌هایی که از روز گذشته برای نخستین بار توسط دختر نجفی مطرح شد ارتباط میترا استاد همسر دوم شهردار پیشین تهران با نهادهای امنیتی بود. وزیر اسبق آموزش و پرورش اما روایت دیگری را در دادسرا مطرح کرد.

آگهی

محمدعلی نجفی، وزیر اسبق و شهردار پیشین تهران یک روز پس از اعتراف به قتل همسر دومش با حضور در دادسرای تهران اطلاعات بیشتری از این ماجرا را شرح داد.

روز گذشته، هفت خرداد پلیس ایران اعلام کرد که میترا استاد، همسر دوم محمد علی نجفی به ضرب پنج گلوله در ساختمان محل زندگی‌اش در سعادت آباد تهران کشته شده است. اما چند ساعت پس از این ماجرا پلیس از اعتراف نجفی به قتل و بازداشت وی خبر داد.

آیا نجفی مجوز سلاح داشت؟

یکی از موضوعات مطرح شده در این دو روز مجوز حمل سلاح توسط نجفی بود.

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران در این باره گفت که وی از سال ۱۳۹۴ مجوز حمل سلاح نداشته است و داشتن اسلحه بدون مجوز حتی برای یک روز هم جرم است.

نجفی در دادسرای تهران درباره اینکه چه زمانی به او مجوز اسلحه دادند، گفت: «از سال ۱۳۶۰ که وزیر فرهنگ و آموزش عالی بودم و همزمان با ترورهای خیابانی اسلحه در اختیارم گذاشته شد.»

وی تصریح کرد: «کارت اسلحه را بعد از اینکه مهلت آن در سال ٩٤ یا ٩٦ تمام شده بود تمدید نکرده بودم. دیروز متوجه شدم زمان تمدید آن تمام شده است.»

برنا
نجفی در دادسرای جنایی تهرانبرنا

ادعای ارتباط میترا استاد با نهادهای امنیتی

یکی دیگر از صحبت‌هایی که از روز گذشته برای نخستین بار توسط دختر نجفی مطرح شد، ارتباط میترا استاد همسر دوم شهردار پیشین تهران با نهادهای امنیتی بود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اما روایت دیگری را در دادسرا مطرح کرد و گفت که صحبت‌های وی شنود می‌شد و در اختیار همسر دومش قرار می‌گرفت.

وی افزود: «خودم در واتس‌اپ صحبت‌هایی را که برای ایشان ارسال کرده بودند، شنیدم.»

وی در عین حال شایعه شکایت در این موضوع را رد کرد و گفت: «خودم نخواستم این موضوع را پیگیری کنم چون با شماره‌ای ارسال می‌کردند که معلوم نیست از کجاست؟»

روز گذشته دختر نجفی این نهادها را وزارت اطلاعات و سپاه عنوان کرده بود اما محمد علی نجفی تاکید کرد که جایی نام نهادی را عنوان نکرده است و گفت: «شاید کار یک نهاد نباشد شاید کار شخصی در نهادی باشد که با ایشان ارتباط داشتند.»

وی درباره محتویات پیام‌هایی که برای همسرش ارسال می‌شد، چیزی نگفت و پلیس هم تا کنون درباره این موضوع اظهار نظری نکرده است.

پس از قتل چه رخ داد؟ آیا نجفی قصد خودکشی داشت؟

قتل ساعت ۹:۳۰ دقیقه رخ داده است در حالی که این قتل دقایقی پس از ساعت ۱۲ ظهر به پلیس اعلام می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی تهران می‌گوید که متهم به قتل تا حدود یک ساعت پس از وقوع قتل در محل حضور داشته و مدارکش را جمع‌آوری کرد و پس از آن فرزند این فرد به محل رسیده و مطلع شده است. ساعت ۱۲ هم قتل محرز شد و پلیس وارد شد و ما در اولین فرصتی که مطلع شدیم و اطلاع رسانی آغاز شد.

نجفی پس از ارتکاب قتل به شهر قم سفر کرد. برخی افراد اعلام کردند که وی با مراجع دیدار داشته است اما این موضوع هم توسط پلیس و هم توسط متهم به قتل تکذیب شد.

حامد عطایی، میزان
محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران در دادسرای جنایی تهرانحامد عطایی، میزان

نجفی در این رابطه اینگونه توضیح می‌دهد: «بعد از این حادثه به سر خاک پدر و پدربزرگم رفتم که خود را بکشم؛ اما زمانی که با خود فکر کردم به این نتیجه رسیدم که قانون راه بهتری است و تصمیم گرفتم که خود را معرفی کنم.»

اما از روز گذشته شایعات دیگری از سابقه اقدام به خودکشی نجفی نیز مطرح شده بود. وی امروز در دادسرای تهران اقدام به خودکشی در هتل لاله تهران را تایید کرد و دلیل آن را به‌خاطر اختلاف‌ها با همسر دومش عنوان کرد. به گفته آقای نجفی، یکی از کارکنان هتل لاله او را پس از اقدام به خودکشی پیدا کرده بود.

آیا همسر نجفی، خیانت کرده بود؟

موضوع خیانت خانم استاد هم از موضوعات دیگری بود که از روز گذشته بارها مطرح شد.

آگهی

بابک نمک‌شناس رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس در این باره گفت که در یادداشت به دست آمده از نجفی، بحث‌هایی در مورد اختلافات خانوادگی و درخواست طلاق مطرح شده اما به هیچ وجه هیچ اشاره‌ای مبنی بر خیانت میترا استاد عنوان نشده است.

دختر نجفی نیز که امروز در دادسرای تهران حضور داشت هم به خبرنگاران در این مورد تاکید کرد که میترا اصلاً خیانت نکرده بود اما در دعواهایش با پدرم مرتب تهدید می‌کرد خیانت خواهد کرد.

موضوع دیگری که امروز از نجفی در دادسرای جنایی تهران پرسیده شد، درباره چگونگی آشنایی‌اش با مقتول بود که گفت: «ایشان در اردیبهشت ۹۶ به دفتر من آمدند. می‌خواستند کاندیدای شورای شهر در اسلامشهر شوند و درخواست داشتند که به ایشان کمک کنم.»

میترا استاد در نهایت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا از اسلامشهر کاندیدا شد اما نتوانست به این شورا راه پیدا کند.

نجفی: درگیری فیزیکی دو طرفه داشتیم

روز گذشته روزنامه ایران به نقل از پسر ۱۳ ساله میترا استاد نوشته بود که نجفی مادرش را کتک می‌زد و اخلاق تندی داشت.

آگهی

آقای نجفی در دادسرا گفت که درگیری فیزیکی دو طرفه داشتند و مدعی شد که خانم استاد چندبار با کارد ایشان را مجروح کرده بود.

از سوی دیگر مادر میترا استاد هم در گفت‌وگویی با خبرنگار روزنامه ایران خواستار قصاص قاتل دخترش شد و گفت: «از خون دخترم نمی‌گذرم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نجفی صحنه قتل همسر دوم خود را برای پلیس بازسازی کرد

همسر شهردار پیشین تهران به ضرب پنج گلوله به قتل رسید

کسب یک پیروزی دیگر برای حزب راستگرای افراطی در انتخابات محلی آلمان