آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهد ایران به برجام را تائید کرد

نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی میزان اورانیوم غنی شده ای که ایران تا روز ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) ذخیره کرده است ۱۷۴.۱ کیلوگرم بوده است.

آگهی

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که ایران با وجود افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود همچنان تعهدات خود در برجام پایبند است.

بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی میزان اورانیوم غنی شده ای که ایران تا روز ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) ذخیره کرده است ۱۷۴.۱ کیلوگرم بوده است. این رقم در ماه فوریه (بهمن ماه) ۱۶۳.۸ کیلوگرم بود. طبق توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران می تواند تا میزان ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ذخیره کند.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است که میزان ذخیره آب سنگین ایران تا تاریخ ۲۶ مه (پنجم خرداد) ۱۲۵.۲ تن بوده است. این رقم در ماه فوریه ۱۲۴.۸ تن بود. ایران بنا به برجام می تواند تا ۱۳۰ تن آب سنگین ذخیره کند.

به این ترتیب بنا به گزارش سه ماهه آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران به محدودیت های کلیدی تعیین شده در برجام از جمله میزان غنی سازی اورانیوم و میزان ذخیره آن وفادار بوده است.

طبق گزارش این نهاد فعالیت تاسیسات آب سنگین ایران بین روزهای ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) و ۲۲ مه (اول خرداد) متوقف شده بود.

در این گزارش همچنین آمده که ایران تا ۳۳ سانتریفیوژ «آی آر ۶» نصب کرده است و مذاکرات فنی در مورد فعالیت این سانتریفیوژها ادامه دارد.

ایران روز هشتم مه (۱۸ اردیبهشت) همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که سطح اجرای این توافق را کاهش خواهد داد. تهران همچنین به کشورهای اروپایی طرف برجام ۶۰ روز مهلت داد تا به تعهدات خود در چهارچوب این توافق عمل کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محمد جواد ظریف: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند

ظریف: آماده‌ایم با کشورهای حاشیه خلیج فارس معاهده عدم تجاوز امضا کنیم

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند