ترکیه: سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ روسیه را به موقع تحویل می‌گیریم

سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ روسیه
سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ روسیه Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا می‌گوید که این سامانه برای جنگنده‌های رادارگریز اف۳۵ آمریکایی که ترکیه قرار است بخرد، خطرناک است.

آگهی

ترکیه می‌گوید تحویل سامانه‌های پدافند موشکی اس۴۰۰ روسیه به این کشور بدون تأخیر انجام خواهد شد.

حامی آقسوی، سخنگوی وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه ۱۰ خرداد با اعلام این مطلب گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر این که ترکیه به درخواست آمریکا قصد دارد خرید اس۴۰۰ را به تعویق بیندازد، حقیقت ندارد و روند تحویل اس۴۰۰ از سوی روسیه بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده در حال انجام است.»

پیش از این اخباری مبنی بر تأخیر در تحویل سامانه‌های اس۴۰۰ روسی به ترکیه منتشر شده بود. در این گزارش‌ها گفته می‌شد که دلیل تأخیر در این برنامه، تلاش دولت آنکارا برای برطرف کردن نگرانی‌های آمریکاست.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه در گفتگویی با شبکه رادیویی «خبرتورک» گفته بود ممکن است تحویل اس۴۰۰ که برای ماه ژوئن پیش‌بینی شده به تأخیر بیفتد. ترکیه قرارداد خرید با روسیه را نهایی کرده است.

نگرانی آمریکا چیست؟

امضای قرارداد خرید اس۴۰۰ در واقع سبب تیره‌تر شدن روابط میان ترکیه و آمریکا شده است؛ روابطی که پیش از آن هم چندان گرم نبود. ترکیه متحد آمریکا و عضو ناتو است و آمریکا می‌گوید سامانه‌های اس۴۰۰ روسی با شبکه دفاعی ناتو قابل انطباق نیست. آمریکا همچنین گفته است که این سامانه برای جنگنده‌های رادارگریز اف۳۵ آمریکایی که ترکیه قرار است بخرد، خطرناک است.

دولت آنکارا پیشنهاد داده که یک گروه کاری برای بررسی نگرانی‌های آمریکا تشکیل شود. اما واشنگتن هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده است. برعکس، آمریکایی‌ها هشدار داده‌اند که در صورت اصرار ترکیه بر خرید اس۴۰۰ از روسیه، این کشور را تحریم می‌کنند. آمریکا در فروردین ماه گذشته تحویل قطعات اف۳۵ به ترکیه را متوقف کرد. ترکیه همزمان هم مشتری این هواپیماست و هم در تولید آن مشارکت دارد. این احتمالا نخستین گام آمریکا برای توقف فروش اف۳۵ به ترکیه است.

ترکیه می‌گوید چون هم‌پیمان آمریکا و عضو ناتو است، با خرید این سامانه خطری برای آمریکا درست نمی‌کند و خواستار آن شده است که مورد تحریم قرار نگیرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه درباره زمان تحویل گرفتن موشک‌های اس ۴۰۰ با روسیه گفتگو می‌کند

ترکیه از روسیه سامانه اس ۴۰۰ خرید

پس از روس‌ها و اوکراینی‌ها؛ ایرانیان سال گذشته میلادی بیشترین مجوز اقامت در ترکیه را دریافت کردند