عربستان و امارات از قطر به دلیل نقد بیانیه اجلاس مکه درباره ایران انتقاد کردند

اجلاس مکه
اجلاس مکه Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عادل الجبیر، وزیر مشاور سعودی در امور خارجه: «کشورها مطابق عرف در جریان اجلاس مواضع و ملاحظاتشان را بیان می‌کنند، نه بعد از تمام شدن آن‌ها.»

آگهی

عربستان سعودی و امارات متحده عربی روز دوشنبه ۳ ژوئن از موضع قطر در قبال بیانیه پایانی اجلاس مکه انتقاد کردند.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون الجزیره گفته بود این کشور در جریان بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عضو اتحادیه عرب که «در تضاد با سیاست خارجی دوحه» بوده است، قرار نگرفته است و در اینباره «ملاحظاتی» دارد. در بیانیه پایانی این نشست از ایران به دلیل مداخلات منطقه‌ای به ویژه در سوریه و یمن به شدت انتقاد شده بود.

آقای آل ثانی در این خصوص گفت:«بیانیه ایران را محکوم می‌کند اما از یک سیاست میانجیگرانه برای گفتگو با تهران سخنی به میان نمی‌آورد.»

عادل الجبیر، وزیر مشاور سعودی در امور خارجه، در واکنش به این اظهارات مقام قطری در توییتی نوشت: «کشورها مطابق عرف در جریان اجلاس مواضع و ملاحظاتشان را بیان می‌کنند، نه بعد از تمام شدن آن‌ها.»

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات متحده در امور خارجه، نیز با ضعیف خواندن قطر در مواجهه با فشارهای بیرونی نوشت: «به نظرم می‌رسد که شرکت و توافق در اجلاس‌ها و سپس عقب‌نشینی از تصمیمات اتخاذ شده نتیجه ضعف حاکمیتی، اعتبار و یا مقاصد اشتباه است. شاید هم همه این فاکتورها دخیل باشند.»

عادل الجبیر، وزیر مشاور سعودی در امور خارجه، به اظهارات مقامات قطر واکنش نشان داده است

در جریان اجلاس مکه که طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته برگزار شد عربستان سعودی توانست اجماعی تقریبا یکپارچه را بر ضد ایران شکل دهد.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان روز پنجشنبه در نشست سران عرب از «موشک‌های بالستیک» ایران و برنامه هسته‌ای این کشور به عنوان تهدیدی علیه امنیت جهانی یاد کرد و هشدار داد «حملات تروریستی» در منطقه میتوانند نقل و انتقال نفت در جهان را به خطر بیاندازند.

تنش دیپلماتیک میان قطر از سویی و عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از سوی دیگر از ژوئن سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

این ۴ کشوردوحه را به حمایت از گروههای افراطی اسلامی و عدم فاصله‌گیری از ایران متهم می‌کنند.

قطر این اتهامات را رد می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرستاده ویژه آمریکا: اختلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس زیادی عمیق و طولانی شده است

دبیر کل اتحادیه عرب: عراق با بیانیه پایانی اجلاس مکه مخالفت کرد

سازمان دختر شایسته جهان ادعای شرکت نماینده عربستان در رقابت‌های امسال را تکذیب کرد