اردوغان: ترکیه از خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ عقب نشینی نخواهد کرد

سامانه ضدموشکی اس ۴۰۰
سامانه ضدموشکی اس ۴۰۰ Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش آمریکا با انتقاد از این تصمیم آنکارا اعلام کرده است که سامانه موشکی یاد شده می تواند برای برملا شدن اسرار تکنولوژیک جنگنده‌های رادارگریز اف۳۵ آمریکایی که ترکیه قصد خرید شماری از آنها را نیز دارد، بسیار خطرناک باشد.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می گوید کشورش برغم هشدارهای آمریکا از خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ از روسیه منصرف نخواهد شد.

رئیس جمهوری ترکیه که پیش‌تر نیز بارها از عزم جدی کشورش برای خرید این سامانه موشکی خبر داده بود روز سه شنبه بار دیگر اعلام کرد که تصمیم اتخاذ شده در این خصوص جدی و بدون بازگشت است.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی با انعکاس این موضع ترکیه به نقل از آقای اردوغان آورده است: «ما با روسیه قراردادی امضا کرده ایم و بسیار مصمم هستم. بنابراین مسئله انصراف و بازگشت از این تصمیم به هیچ وجه مطرح نیست.»

عزم آنکارا برای خرید سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ روسیه به یک چالش جدی میان ترکیه و ایالات متحده، متحد این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو تبدیل شده است.

ارتش آمریکا با انتقاد از این تصمیم آنکارا اعلام کرده است که سامانه موشکی یاد شده می تواند برای برملا شدن اسرار فناوری جنگنده‌های رادارگریز اف۳۵ آمریکایی که ترکیه قصد خرید شماری از آنها را نیز دارد، بسیار خطرناک باشد.

واشنگتن و دیگر هم‌پیمانان ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با این استدلال آنکارا را از خرید موشک های روسی منع کرده اند که سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ با سیستم‌های مورد استفاده در ناتو هم‌خوانی ندارد.

مقامات ترکیه با این حال از چندین هفته پیش تا کنون بر طبل قطعی بودن خرید این سامانه کوبیده و تاکید کرده‌اند که قرارداد خرید موشک‌ها و تجهیزات سامانه اس۴۰۰ قطعی و بی بازگشت است.

زمان تحویل سامانه موشکی جنجال برانگیز اس۴۰۰ تابستان سال جاری میلادی عنوان شده و ترکیه اعلام کرده به هیچ وجه حاضر نیست زمان دریافت موشک ها و تجهیزات این سامانه را به تاخیر بیاندازد.

مقامات ترکیه همچنین تاکید کرده‌اند که برغم بهبود چشم‌انداز گفتگو گفتگوها با ایالات متحده بر سر خرید جنگنده‌های اف-۳۵ خود را برای تحریم‌های احتمالی آمریکا پس از دریافت سامانه موشکی روسیه آماده کرده اند.

بیشتر بخوانید:

مساله خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ روسیه به تازگی در گفتگوی تلفنی هفته گذشته میان آقای اردوغان و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مطرح شده و رئیس جمهوری ترکیه بنا به گزارش‌های منتشر شده بر موضع اعلام شده توسط کشورش در ماه آوریل در جریان یک «گروه کاری مشترک» تاکید کرده است.

رهبران دو کشور قرار است پایان ماه ژوئن برای آخرین تلاش ها جهت یافتن راه حلی برای این مسئله در حاشیه اجلاس گروه بیست در ژاپن با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ضرب‌الاجل آمریکا به ترکیه برای لغو قرارداد خرید موشک‌های اس۴۰۰ روسیه

ترکیه: در حال مذاکره با آمریکا برای خرید موشک‌های پاتریوت هستیم

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین