ابراز نگرانی چین از تشدید تنش میان ایران و آمریکا

نگرانی چین از تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا
نگرانی چین از تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شی جین پینگ ضمن اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران برای صلح و امنیت خاورمیانه و نیز نقش آن در جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای بر لزوم حفظ و اجرای آن تاکید کرد.

آگهی

چین نسبت به تنش های موجود میان ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرد و خواستار خویشتن‌داری دو طرف برای جلوگیری از بالاگرفتن بحران و مهار آن شد.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین پیش از سفر به روسیه در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور ضمن ابراز نگرانی از تنش‌های جاری در خاورمیانه میان ایران و آمریکا این مساله را بسیار نگران کننده توصیف کرد و خواستار نهایت خویشتن‌داری از سوی هر دو طرف شد.

تنش میان ایران و ایالات متحده طی ماه گذشته میلادی، درست یک سال پس از خروج یک‌جانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران با قدرت های جهانی و تشدید فشارها و تحریم های اقتصادی بر ضد تهران وارد مرحله تازه ای شد. ایران در واکنش به تلاش واشنگتن برای تحریم کامل نفتی و نیز در پاسخ به «انفعال اروپا» اعلام کرد که برخی تعهدات خود در چهارچوب برجام را متوقف خواهد کرد. 

بیشتر بخوانیدایران توقف برخی از تعهدات برجامی خود را رسما آغاز کرد

آمریکا به موازات این اقدامات به بهانه دریافت اطلاعاتی محرمانه در خصوص تحرکات و اقدامات احتمالی ایران بر ضد منافع واشنگتن در خاورمیانه ناو هواپیمابر آبراهام لینکن و بمب افکن‌های ب ۵۲ را راهی منطقه کرد تا نگرانی‌ها در خصوص احتمال رویارویی نظامی میان دو کشور در یکی از پر اهمیت‌ترین و پرخطرترین مناطق جهان افزایش یابد.

رئیس جمهوری چین در گفتگو با خبرگزرای ایتارتاس و نیز نشریه روسی روسیسکایا گازتا دلیل تشدید تنش‌ها در خاورمیانه را ناشی از اعمال تحریم‌های گسترده یک‌جانبه و افزایش فشارهای حداکثری واشنگتن بر ضد تهران قلمداد و نسبت به ادامه روند موجود در منطقه به شدت ابراز نگرانی کرده است.

شی جین پینگ در ادامه ضمن اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران برای صلح و امنیت خاورمیانه و نیز نقش آن در جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بر لزوم رعایت، حفظ و اجرای آن تاکید کرد.

رئیس جمهوری چین که قرار است روز چهارشنبه در آغاز سفری رسمی وارد مسکو شود همچنین در گفتگو با رسانه‌های روسی بر هماهنگی و هم جهت بودن دیدگاه های دو کشور در زمینه پرونده هسته ای ایران تاکید کرد و یادآور شد که پکن و مسکو «امیدوارند که کلیه طرف های مناقشه جاری با حفظ عقلانیت و خویشتن داری زمینه تقویت گفتگو و رایزنی ها را فراهم کنند تا بدین ترتیب اوضاع موجود به سمت آرامش و دوری از بحران پیش برود.»

چین همواره تهدیدهای آمریکا بر ضد کشورها و شرکت هایی که با خرید نفت ایران قصد دور زدن تحریم های واشنگتن را دارند رد و با آن مخالفت کرده است. 

رئیس جمهوری چین در عین حال در گفتگو با رسانه‌های روسی بدون اشاره مستقیم به تحریم های نفتی آمریکا به صورت ضمنی خاطرنشان کرده است که کشورش همچنان مصمم به حفظ حقوق مشروع ومنافع قانونی خود است.

این درحالیست که بر اساس تازه ترین گزارش ها سه شرکت فرآورده‌های نفتی در دو کشور چین و ژاپن در پی اتمام مهلت معافیت‌های آمریکا، واردات نفت از ایران را متوقف کرده اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سپر لیزری؛ سیستم دفاعی جدید نیروی دریایی آمریکا برای مقابله با قایق‌های مهاجم

پمپئو در گفتگو با یورونیوز: پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌ شرط با ایران جدید نیست

واکنش ایران به آمادگی بدون شرط آمریکا برای مذاکره