پمپئو به یورونیوز:‌ اروپا و آمریکا درک مشترکی از خطر ایران دارند

پمپئو به یورونیوز:‌ اروپا و آمریکا درک مشترکی از خطر ایران دارند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«ما و کشورهای غربیِ دارای دموکراسی‌های لیبرال، ارزشهای مشترکی داریم. چینی‌ها این نظام ارزشی را در زیرساخت خود ندارند.»

اختلاف نظرهای بسیاری میان اروپا و ایالات متحده وجود دارد؛ از ماجرای شرکت هواوی گرفته تا ایران و از کنفرانس آب و هوایی پاریس گرفته تا جنگ تجاری.

یورونیوز در لاههٔ هلند با مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا درباره این مسائل گفتگویی ویژه ترتیب داده که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید.

روند صلح اسرائيل و فلسطین

یورونیوز: از روند صلح پیشنهادی شما برای اسرائیل و فلسطین زیاد صحبت می‌شود و شما گفته‌اید که این توافق احتمالی جزئیات بیشتری خواهد داشت‌. اما ممکن رَد شود چون توافقی است که به گفته خودتان مردم معتقدند فقط اسرائیلی‌ها آن می‌پسندند. فکر نمی‌کنید یکجانبه بودن چنین توافقی به این معناست که هرگز به جایی نمی‌رسد؟

مایک پمپئو: «البته که نه. منظورم این بود که درک فعلی از این موضوع غلط و به شکل اساسی نادرست است. وقتی طرح نهایی روشن شود و دنیا پیشنهاد ما را ببیند فکر می‌کنم بسیار روشن خواهد بود که رسیدن به چنین توافقی به سود هر جناح و در حقیقت هر فرد است و زندگی شهروندان اسرائیل و فلسطینی‌ها در کرانهٔ باختری، غزه و تمام دنیا را بهتر می‌کند. برداشت اشتباهی از موضوع شده است. گزارش‌هایی را که شما به آن استناد می‌کنید دیده‌ام؛ وقتی به مطبوعات آمریکا اعتماد می‌کنید گاهی چنین نتیجه‌ای به بار می‌آید چون آنها تمام ماجرا را به شکل مناسب بازتاب نمی‌دهند.»

روابط اروپا و آمریکا؛ چالش اقتصاد

یورونیوز: با توجه به رابطه پرتنش فعلی میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا، به سطح کنونی روابط اروپا و آمریکا از ۱ تا ۱۰ چه امتیازی می‌دهید؟

مایک پمپئو: «فکر می‌کنم روابطمان عالی است. گرچه حرفهایی دربارهٔ تنش در روابط می‌شنوم. با شرکای اروپایی‌ام دائما دیدار می‌کنم. در تاریخ آمریکا و اروپا همیشه مخالف وجود داشته است. مسائلی هست که در آنها با هم اختلاف داریم؛ نظیر مناقشات تجاری یا مسائل امنیت ملی. همیشه اختلافاتی هست اما ارزشها و درک مشترکی از جهان داریم و نگاهمان به تهدید دموکراسی و آزادی در سراسر جهان یکسان است. این مشترکات همیشه بر اختلافات ما غالب می‌شود.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یورونیوز: فکر نمی‌کنید اشاره آقای ترامپ به اروپا به عنوان یک دشمن اشتباه بود؟

مایک پمپئو: «می‌دانید که ما نمی‌توانیم محصولات کشاورزی‌مان را در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا بفروشیم و آنها می‌توانند محصولاتش را در کشور ما بفروشند. این منصفانه و دو جانبه نیست. هیچکس مایل نیست چنین نظام تجاری‌ای کارش را ادامه بدهد. در واقع او تلاش دارد یک زمینه برابر برای تجارت منصفانه میان اروپا و آمریکا ایجاد کند تا هر دو طرف رقابت سالم و منفعت داشته باشند.»

برکسیت و هواداری آمریکا از خروج بریتانیا از اروپا

یورونیوز: دولت ترامپ یکی از بزرگترین هواداران برکسیت بوده که خود آشکارا به اتحادیه اروپا آسیب می‌زند. آیا شما این خاطر از برکسیت حمایت نمی‌کنید که به اروپا ضربه می‌‌زند؟

مایک پمپئو: «همانطور که به یاد دارید برکسیت تصمیمی بود که مردم بریتانیا گرفتند. مردم یک کشور خودمختار در همه‌پرسی به این امر رأی دادند. پس موضوع به تصمیم آمریکا ربطی ندارد. این اساسا تصمیمی دموکراتیک بود.»

یورونیوز: رئیس‌جمهور ترامپ گفته مایل است سریعا به توافق‌های تجاری برسد. آیا برای آمریکا توافق تجاری با بریتانیا اولویت دارد یا با اروپا؟

مایک پمپئو: «اولویت ما تجارت با بریتانیا است. روابط قدیمی و نیز روابط تجاری محکمی با این کشور داریم. ایالات متحده در همین هلند سرمایه‌گذاری عمده‌ای دارد. اینجا نشست جهانی سران را با موضوع کارآفرینی داریم چون تعهد عمدهٔ ما ایجاد فضای باز تجاری و‌ کارآفرینی است. در مورد بریتانیا نیز چنین است. وقتی برکسیت، طبق خواسته مردم بریتانیا، انجام شد مایلیم به توافق‌های تجاری آزاد و دوجانبه و براساس اعتماد با آنها برسیم که به سود اقتصاد هر دو طرف باشد.»

اختلاف نظر با اروپا بر سر شرکت هواوی

یورونیوز: در رابطه با شرکت هواوی، می‌دانیم که دولت شما بسیار تلاش کرده تا کشورهایی اروپایی را برای تحریم این شرکت با خودش همراه کند. کشورهای اروپایی چرا باید به دولت ایالات متحده گوش بدهند در حالیکه خود آقای ترامپ به نظر می‌رسد به دستگاه‌های اطلاعاتی کشورش اعتماد ندارد؟ و مثلا گفته است این دستگاه‌ها دربارهٔ ایران اشتباه کرده‌اند. حالا اگر درباره ایران اشتباه کرده‌اند چطور درباره چین درست می‌گویند؟

مایک پمپئو: «من قبلا رئیس سی.آی.ای بودم. شکی نیست که گهگاه کمیته‌های اطلاعاتی اشتباه‌هایی دارند اما کلیت کارشان ممتاز و قابل اعتماد است. در این مورد هم چنین است. ما و کشورهای غربیِ دارای دموکراسی‌های لیبرال ارزشهای مشترکی داریم. چینی‌ها این نظام ارزشی را در زیرساخت خود ندارند. نظام‌های ارتباطی آنها، به‌ویژه درباره شرکت هواوی کاملا متفاوت است. اصل اول در شرکت هواوی کار کردن برای دولت چین است. سه نفر از اعضای هیئت مدیره این شرکت عضو حزب کمونیست حاکم بر چین هستند. این امر عمیقا با نگرش ما درباره حفاظت از امنیت مردم اروپا و آمریکا تفاوت دارد. اروپایی‌ها درباره حریم خصوصی نگرانی جدی دارند و در شبکه‌ای که دولت چین روی آن کنترل داشته باشد داشتن اطلاعات خصوصی ممکن نیست.»

یورونیوز: می‌توان گفت برخی روابط هنوز پرتنش است. فکر نمی‌کنید اگر دولت ترامپ کمی بیشتر به حرف شرکای اروپایی‌اش گوش کرده بود،‌ آنها هم حالا به این هشدارهای آمریکا توجه می‌کردند؟ مثلا توییت اخیر آقای ترامپ درباره شهردار لندن کمی به بهبود روابط نمی‌کند.

مایک پمپئو: «شهردار لندن با رئیس‌جمهور ترامپ خیلی بد رفتار کرده بود. نظر من که حالا بیش از یک سال است وزیر خارجه هستم این است. ما هر روز حرف شرکای اروپایی‌مان را می‌شنویم. ما به دغدغه‌ها و منافع آنها توجه جدی نشان می‌دهیم و با آنها همکاری نزدیکی داریم. در تاریخ روابط ایالات متحده و اروپا نقاط اختلاف زیادی وجود داشته و مطمئنم این روند ادامه دارد اما کلیت رابطه ما عالی است.»

دیدگاه‌‌های متفاوت درباره ایران

یورونیوز: و نهایتا درباره ایران، به نظر می‌رسد مایلید با ایران بدون پیش‌شرط گفتگو کنید که چیزی نیست که قبلا گفته بودید. سیاست شما عوض نشده؟

مایک پمپئو: «نه اینطور نیست. رئیس‌جمهور ترامپ بیش از یکسال پیش گفته بود که حاضریم بدون هیچ پیش‌شرطی با ایرانی‌ها دربارهٔ رفتارهای شرورانه و برنامهٔ موشکی و هسته‌ای‌شان گفتگو کنیم. این چیز تازه‌ای نیست.»

یورونیوز: اما قبول دارید که درباره ایران اختلاف نظرهایی بین شما و کشورهای عمدهٔ اروپایی وجود دارد؟

مایک پمپئو: «دیروز جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا را دیدم و او گفت دیدگاه‌ مشترکی دربارهٔ تهدیدات ایران داریم. گرچه درباره برجام اختلاف داریم. تحلیل ما در این باره که چطور باید مسیر ایران را برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای مسدود کرد متفاوت است. اما معتقدم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها درباره این هدف، و خطر و تهدیدِ ایران درک مشترکی دارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار اتحادیه اروپا درباره «ماجراجویی‌های خطرناک» در خاورمیانه

چین در واکنش به اظهارات پمپئو: مستکبران به زباله دانی تاریخ خواهند پیوست

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد