ابهام در پرونده خودکشی دختر قربانی تجاوز در هلند

ابهام در پرونده خودکشی دختر قربانی تجاوز در هلند
Copyright instagram/winnenofleren - Noa Pothoven with the book she wrote
Copyright instagram/winnenofleren - Noa Pothoven with the book she wrote
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دختر نوجوانی که توسط دو مرد مورد تجاوز قرار گرفته بود و از افسردگی حاد و مشکلات روان حاصل از حادثه رنج می‌برد، در هفده سالگی از شدت افسردگی و بی‌اشتهای جان سپرد.

آگهی

یک دختر ۱۷ ساله هلندی که در نوجوانی توسط دو مرد مورد تجاوز قرار گرفته بود و در اثر این واقعه دچار ناراحتی‌های جسمی و روانی حاد شده بود، در ۱۷ سالگی درگذشت.

در حالی که رسانه‌ها در ابتدا از نقش یک کلینیک «مرگ خودخواسته» در هلند در پایان دادن به زندگی او سخن گفته بودند، این کلینیک روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای با رد این ادعا اعلام کرد مرگ این دختر نوجوان در اثر «امتناع از خوردن و آشامیدن» صورت گرفته است.

«نوآ پوتوون» که از افسردگی و بی‌اشتهایی عصبی رنج میبرد، برای نخستین بار در ۱۱ سالگی مورد تعدی واقع شد و زمانی که تنها ۱۴ سال داشت نیز توسط دو مرد مورد تجاوز جنسی قرار گرفت. او این اتفاقات را به خاطر شرمندگی از پدر و مادر خود پنهان کرده بود.

نوآ در ۱۷ سالگی ماجرای جدال خود را با عواقب حاصل از تجاوز جنسی سالگی در کتابی تحت عنوان «بردن یا آموختن» منتشر کرد.

وی آخرین مطلبی که وی در حساب اینستاگرام خود منتشر کرد گفته بود که خوردن و آشامیدن را قطع کرده است و وضعیت برای او «غیرقابل تحمل» شده است. او نوشته بود «نفس می‌کشم اما دیگر زنده نیستم. تا ده روز دیگر می‌میرم».

لیزا وسترولد، نماینده پارلمان هلند، پس از مرگ این دختر نوجوان گفت که چند روز پیش به دیدارش رفته و از دیدن نیروی زندگی در او تحت تأثیر قرار گرفته است.

دختر نوجوان هلندی پیشتر در کتابی زندگینامه خود و رنجهایش پس از تجاوز را به رشته تحریر درآورده بود.

مقامات رسمی هلند هنوز علت واقعی مرگ او را اعلام نکرده اند. با این حال کلینیک «مرگ خودخواسته» با انتشار بیانیه‌ای گفت هرچند به دلیل شرایط حریم خصوصی آن‌ها اجازه ندارند اطلاعات بیماران خود را در اختیار عموم بگذارند، اما در این مورد خاص و برای تنویر افکار عمومی باید اعلام کنند که در مرگ نوآ نقشی نداشتهاند. در این بیانیه به نقل از دوستان نوآ آمده است: «نوآ پوتوون بر اثر خودکشی نمرده است. او برای پایان دادن به رنج‌هایش، از خوردن و آشامیدن خودداری کرد.»

این دختر نوجوان پیشتر به دلیل افسردگی حاد و بی‌اشتهایی عصبی به دفعات در بیمارستان بستری شده بود و یک بار نیز پزشکان به دلیل آنکه وزن او را بسیار کمتر از حد ممکن تشخیص دادند او را به کمای مصنوعی بردند تا بدنش بتواند خود را بازسازی کند.

نوآ پوتوون در مصاحبه‌ای در ماه دسامبر گفته بود که به کلینیک مرگ خودخواسته مراجعه کرده اما آنها تقاضای او را رد کردهاند و گفتهاند برای مردن «خیلی جوان» است.

مطابق مقررات کلینیک مرگ خودخواسته در هلند آن دسته از بیماران متقاضی که در حال رنج کشیدن از «وضعیتی غیرقابل تحمل و غیرقابل سر کردن» هستند، می‌توانند از کمک پزشکان برای پایان دادن به زندگی خود بهره بگیرند.

در هلند مرگ خودخواسته برای افراد زیر سن قانونی مجاز نیست، با این حال در موارد محدودی بسته به پرونده مجوز به آنها داده می‌شود.

در سال ۲۰۱۷ تعداد ۶ هزار ۵۸۵ نفر در هلند به روش مرگ خودخواسته به زندگی خود پایان دادند.

هلند، لوکزامبورگ، بلژیک تنها کشورهای اتحادیه اروپا هستند که مرگ خودخواسته در آن‌ها قانونی است.

در سوئیس مشارکت پزشکان در مرگ خودخواسته بیماران مجاز شمرده میشود و در فنلاند نیز برای این دسته از پزشکان مجازاتی در نظر گرفته نشده است. در مابقی کشورهای اروپایی همچنان بحث‌های شدید بر سر مشروعیت مرگ خودخواسته وجود دارد و غالبا به جز در موارد استثنا غیر قانونی است.

* اگر در ایران هستید و در اثر تألمات روحی با افکار خودکشی دست و پنجه نرم میکنید، میتوانید برای گرفتن کمک با شماره تلفن ویژه ۱۲۳ متعلق به بخش اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی تماس بگیرید.

توضیح: این خبر بر اساس اطلاعات تازه از نحوه مرگ نوآ پوتوون ویرایش و تصحیح شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روزنامه نگار یونانی مبتلا به سرطان، مرگ خود خواسته را انتخاب کرده است؟

دیده‌بان حقوق بشر «شکنجه و تعرض جنسی» به بازداشت‌شدگان اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» را تأیید کرد

مردی که مقابل دادگاه محاکمه ترامپ خودسوزی کرده بود جان باخت