آغاز مراسم هفتاد و پنجمین سالروز آزادسازی اروپا از ارتش آلمان

آغاز مراسم هفتاد و پنجمین سالروز آزادسازی اروپا از ارتش آلمان
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سربازان متفقین روز ششم ژوئن ۱۹۴۴ به سواحل نورماندی در شمال فرانسه رسیدند و با عقب راندن نیروهای ارتش نازی، روند آزادسازی کشورهای اشغال شده اروپا و شکست نهایی آلمان را آغاز کردند.

آگهی

مراسم بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالروز پیاده شدن نیروهای متفقین در ساحل نرماندی فرانسه و آزادسازی اروپا از دست نیروهای ارتش آلمان، در بریتانیا آغاز شد.

در نخستین روز از این مراسم که چهارشنبه ۱۵ خرداد برگزار شد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، الیزابت دوم، ملکه و ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا حضور داشتند. در این رویداد بین‌المللی که در بندر پورتموث بریتانیا، محل عزیمت نیروهای آمریکایی به نرماندی برگزار شد، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا و چند تن دیگر از مسئولان بلندپایه کشورهای عضو گروه متفقین در جنگ جهانی دوم شرکت داشتند.

حدود ۳۰۰ تن از کهنه‌سربازان متفقین نیز شاهد بزرگداشت یاد سربازان شرکت‌کننده در این نبرد بودند.

پرواز هواپیماها و بالگردهای نظامی و نیز پرش یک کهنه سرباز ۹۷ ساله با چتر و به همراه یک سرباز جوان بریتانیایی، از جمله عملیات نمایشی در این روز ویژه بود.

سربازان متفقین که عمدتا آمریکایی بودند روز ششم ژوئن ۱۹۴۴ (۱۷ خرداد ۱۳۲۳)، موسوم به «روز موعود» یا «روز دی» (D-Day) به سواحل نرماندی در شمال فرانسه رسیدند و با عقب راندن نیروهای ارتش نازی، روند آزادسازی کشورهای اشغال شده اروپا و شکست نهایی آلمان را آغاز کردند. بیش از ۱۵۰ هزار تن از قوای متفقین در این نبرد شرکت داشتند که حدود ۱۰ هزار تن از آنها کشته، مجروح یا مفقود شدند. جابجایی آن تعداد نفرات با ۶ هزار کشتی، بزرگ‌ترین عملیات جابجایی نیروی نظامی در تاریخ به شمار می‌رود.

نبرد نرماندی با شرکت ده‌ها هزار سرباز نیروی زمینی و دریایی و نیز هزاران فروند جنگنده نظامی متفقین همزمان از زمین، هوا و دریا انجام شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آرشیو نادر فیلم‌های رنگی جرج استیونز از جنگ جهانی دوم

یک قرن بعد از پایان جنگ جهانی نخست؛ رهبران دنیا در پاریس

بزرگداشت «روز پیروزی» در جنگ جهانی دوم در روسیه و اوکراین