فوتبال برای دوستی؛ یادگیری ارزش‌های یک ورزش

فوتبال برای دوستی؛ یادگیری ارزش‌های یک ورزش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

قهرمان این دوره مسابقات بازیکنانی از ایران، هلند، روسیه و قزاقستان داشت.

آگهی

برنامه فوتبال برای دوستی امسال در مادرید اسپانیا همزمان با فینال لیگ قهرمانان افتتاح شد. این برنامه ورزشی فرهنگی که از سوی موسسه گازپرام برگزار می‌شود فقط مسابقه فوتبال کودکان نیست بلکه تجربه‌ای است خاص برای بچه‌هایی که از نقاط مختلف جهان می‌آیند.

بچه‌هایی از بیش از ۵۰ کشور دنیا یک هفته را به شوق فوتبال دور هم جمع می‌شوند. این بچه‌ها همزمان با یادگرفتن تکنیک‌ها و تاکتیک‌های فوتبال ارزشهای اخلاقی ورزش را نیز می‌آموزند. بسیاری از آنها اولین بار است که از کشورشان خارج می‌شوند تا زمانی را با دیگران بگذرانند.

گرچه این بچه‌ها از جاهای مختلف دنیا آمده‌اند اما همیشه راهی برای ارتباط برقرار کردن با هم پیدا می‌کنند. پطروس که خود از یونان آمده می‌گوید‌: «اگر کسی انگلیسی نداند ترجمه می‌کنیم یا با اشاره با هم حرف می‌زنیم.»

امسال حضور دختران پُررنگتر از همیشه است. برخی از آنها گرچه اول کمی تردید داشتند اما در اقلیت بودن مانع حضورشان نشده است.

سوفی که اهل ایالات متحده است می‌گوید‌:‌ «با من هم معمولی و مثل بقیه رفتار می‌کنند. اولش کمی می‌ترسیدم که مبادا این‌طور نباشد.»

امسال دختران حضور پررنگتری در برنامه فوتبال برای دوستی داشتند

نکته خاص برنامه امسال این بود که برگزارکنندگان تلاش کردند با دعوت از بیشترین ملیتهای دنیا رکوردی تازه ثبت کنند. 

آنا لوئيز اورفورد، بازرس فنی موسسهٔ گینس که به همین مناسبت راهی مادرید شده می‌گوید: «این رکورد نشان می‌دهد که همه می‌توانند سهیم باشند. بلند یا کوتاه، دختر یا پسر، نوجوان یا خردسال می‌توانند شرکت کنند.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سرانجام رکورد تازه‌ای ثبت می‌شود. بازیکنانی از ۵۷ کشور جهان در این دوره از فوتبال برای دوستی گرد آمدند. رکورد قبلی همین برنامه شامل ۵۰ کشور بود.

امسال برگزارکنندگان،‌ برنامه‌ای آنلاین برای مربیانی از سراسر جهان تدارک دیده‌اند تا آنها بتوانند همزمان روی جنبه‌های آموزشی و تربیتی فوتبالیست‌های جوان کار کنند.

فینال بازی‌ها در میدان مرکزی مادرید برگزار شد

ویکتور زوبکوف، رئیس هیئت مدیره شرکت گازپرام از استقبال مربیان از این برنامه خرسند است. وی می‌گوید: «مربیانی از کشورها و مناطق مختلف تقاضای همکاری با ما را داشتند. آنها پیشنهادهایی برای برنامه‌های اینچنینی ارائه کردند. این برنامه آنلاین به‌ویژه برای آنها طراحی شده است.»

روز موعود می‌رسد و فینال بازی‌ها در میدان مرکزی مادرید برگزار می‌شود. بازیکنان جوانی که حالا همه با هم دوست شده‌اند در زمین بازی یا روی سکوها حاضرند. چهره‌های نامدار فوتبال هم در میان شرکت‌کنندگان به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید:‌سفیران «فوتبال برای دوستی»‌ با سوغات صلح به کشورشان بر می‌گردند

ریکاردو کاروالیو، ستاره اسبق رئال مادرید که خود در میان شرکت‌کنندگان این رویداد ورزشی است می‌گوید: «متأسفانه من چنین فرصتی نداشتم ولی برای رشد و تحول جنگیدم. مهمترین چیز این است که دنبال رویایت بروی و مثل یک بچه به خودت اجازهٔ رشد بدهی.»

سرانجام بعد از یک بازی جانانه، ضربات پنالتی قهرمان را تعیین می‌کند. اشکها و شادی‌های فوتبال اینجا هم در کار است. تیم قهرمان بازیکنانی از ایران، هلند، روسیه و قزاقستان دارد.

هفتمین دورهٔ فوتبال برای دوستی به پایان می‌رسد و گرچه مسابقات تمام می‌شود اما برندگان، رقبای خود را فراموش نمی‌کنند. آنها با لبخند دستی به شانه هم می‌زنند. این تصویری است زیبا از هدف این برنامه ورزشی و فرهنگی. 

تیم قهرمان بازیکنانی از هلند، ایران، روسیه و قزاقستان داشت
هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

فوتبال برای دوستی؛ چگونه نوجوان سوئدیِ علاقمند به فوتبال سرطان را تَکل کرد؟

برگزاری تورنمنت «فوتبال برای دوستی» با حضور نوجوانان سوری

برنامه چهارمین دوره فستیوال «فوتبال برای دوستی» ارائه شد