هلند فعالیت‌ شرکت‌هایی را که با کار کودکان کسب سود می‌کنند ممنوع کرد

هلند فعالیت‌ شرکت‌هایی را که با کار کودکان کسب سود می‌کنند ممنوع کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مطابق با این قانون، چنانچه افراد حقیقی یا حقوقی شاهد تخلف شرکت‌ها از این قانون باشند، می‌توانند شکایتی را تنظیم و علیه شرکت مربوطه به دادگاه ارائه دهند. این قانون علاوه بر جریمه، برای مدیران متخلف مجازات زندان را نیز تعیین کرده است.

آگهی

امروزه مردم جهان بیش از هر زمانی از این حقیقت تلخ آگاهند که برای تهیۀ وسایلی که می‌خرند از جمله لباس، گوشی‌های موبایل و حتی سبزیجات، احتمالا از کودکانی استفاده شده که در سراسر جهان مجبور به کارند.

بر این اساس سنای هلند به تازگی قانونی را تصویب کرد تا امکان فروش محصولات شرکت‌هایی که از طریق کار کودکان به سودآوری می‌رسند، در این کشور محدود شود.

این قانون تمام شرکت‌ها را موظف می‌کند که اولا دقیقا روشن کنند در زنجیرۀ تهیۀ محصولات خود تا رسیدن به مصرف کننده، آیا از نیروی کار کودکان استفاده شده است یا خیر. ثانیا در صورت وجود چنین چیزی، شرکت‌ها باید طرحی برای جلوگیری از کار کودکان در زنجیرۀ تولید تا فروش محصولات خود به اجرا بگذارند.

این شرکت‌ها همچنین موظف هستند که اقداماتشان برای حذف کار کودکان از زنجیرۀ فعالیت اقتصادی خود را (از مرحلۀ جمع‌آوری مواد خام گرفته تا خروج محصول از کارخانه و قرار گرفتن در قفسه‌های فروش) به دولت هلند گزارش دهند.

مطابق با این قانون، چنانچه افراد حقیقی یا حقوقی شاهد تخلف شرکتها از این قانون باشند، می‌توانند شکایتی را تنظیم و علیه شرکت مربوطه به دادگاه ارائه دهند. این قانون علاوه بر جریمه، برای مدیران متخلف مجازات زندان را نیز تعیین کرده است.

قانون جدید هلند از سال ۲۰۲۲ میلادی و از مسیر دستورات اداری لازم الاجرا خواهد شد.

بر اساس اسناد سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در سراسر جهان از کودکان به شیوه‌هایی غیرانسانی در بسیاری از کارهای سنگین و خطرناک استفاده می‌شود. معادن طلا، زمین‌های تنباکو و کارخانه‌های تولید پوشاک بخشی از مراکز استثمار کودکان در جهانند تا درنهایت محصولاتی برای عرضه به بازارهای جهانی تهیه شود.

بطور مثال در جنوب کشور غنا بطور گسترده از کودکان و نوجوانان برای حفاری‌های عمیق در میان سنگهای مناطق ناامن و پرخطر یا برای پردازش طلا به کمک جیوه‌های سمی استفاده می‌شود. نزدیک ۲۰ درصد از طلای جهان توسط این معدن‌کاران کوچک استخراج می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مادربزرگ چینی در ۶۷ سالگی صاحب فرزند شد

سخنان رئیس جمهوری برزیل در دفاع از کار کردن کودکان جنجالی شد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد