حمله فیلسوف فرانسوی به فوتبال زنان: حتما بعدش باید راگبی و بوکس زنان را تماشا کنم

حمله فیلسوف فرانسوی به فوتبال زنان: حتما بعدش باید راگبی و بوکس زنان را تماشا کنم
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرنگار سپس از او پرسید که آیا فکر می‌کند که ورزش فقط مردانه است؟ که او جواب داد: «حتما بعد از آن از من می‌خواهید که بازی‌های بوکس و راگبی زنان را تماشا کنم؟»

آگهی

در حالی‌که جام جهانی زنان امروز جمعه ۷ ژوئن (۱۷ خرداد) در ورزشگاه پارک دو پرنس شهر پاریس آغاز می‌شود، یک فیلسوف شناخته شده فرانسوی در گفت‌وگویی تلویزیونی نظر خود را درباره این رویداد ورزشی اعلام کرد.

آلن فینکلکروت فیلسوف فرانسوی لهستانی یهودی تبار، روز چهارشنبه در یک برنامه تلویزیونی و در پاسخ به پرسشی درباره جام جهانی فوتبال زنان  گفت: «فوتبال زنان را دوست ندارم.»

در واکنش به این موضع، سونیا مبروک، خبرنگار و مجری برنامه پرسید: «تفاوتش [با فوتبال مردان] چیست؟»

این فیلسوف پاسخ داد: «امکان ندارد! حتما بعدش هم زنان می‌خواهند راگبی بازی کنند؟ [فرانسه در سال ۱۹۸۲ تیم ملی راگبی زنان تشکیل داد] برابری، برابری را رها کنید... گرچه برابری مهم است اما کمی متفاوت است! خیلی خوب است که زنان فوتبال بازی می‌کنند...»

سپس خبرنگار به او گفت که موضع‌اش در اینباره تحقیرآمیز است که آقای فینکلکروت پاسخ داد: «من با تحقیر نگاه نمی‌کنم اما برایم جذاب هم نیست. اینطور نیست که علاقمند باشم زنان [فوتبالیست] را ببینم.»

خبرنگار پرسید: «چرا؟ آن‌ها که عالی هستند.»

این فیلسوف گفت: «امیدوارم که تیم فرانسه پیروز شود و خیلی خوب خواهد بود که در نخستین بازی خود در برابر کره جنوبی برنده شوند.»

خبرنگار سپس از او پرسید که آیا فکر می‌کند که ورزش فقط مردانه است؟ که او جواب داد: «حتما بعد از آن از من می‌خواهید که بازی‌های بوکس و راگبی زنان را تماشا کنم؟»

خبرنگار در مقابل این پاسخ به آقای فینکلکروت گفت: «از شما عذر می‌خواهم، اما سخنان شما ارتجاعی است.»

بیشتر بخوانید:

پس از پخش این برنامه، این بخش سخنان آلن فینکلکروت واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. برخی از کاربران اینترنت این سوال را مطرح کردن که اصلا چرا چنین سوالی باید از فینکلکروت پرسیده شود؟ خانم سونیا مبروک که خبرنگار این برنامه بود در پاسخ به سایت اکسپرس فرانسه به گفت‌وگوی ۴۵ دقیقه‌ای خود با این فیلسوف اشاره کرد و در ادامه گفت که می‌خواست این گفت‌وگو را با یکی از علاقه‌ها فینکلکروت یعنی فوتبال به پایان برساند. این خبرنگار تصریح کرد که خیلی‌ها نمی‌دانند که فوتبال یکی از علایق این فیلسوف است.

سخنان فینکلکروت درباره زنان، نخستین بار نیست که جنجالی می‌شود و او پیش از این هم، چنین سخنانی را بر زبان آورده بود. در سال ۲۰۱۴ در گفت‌وگو با روزنامه لوپاریزین، از حضور برخی از زنان در کابینه فرانسه اظهار تعجب کرده و گفته بود: «چه کسی باور می‌کند که راما یاد یا رشیده داتی [دو وزیر دولت نیکولا سارکوزی] به‌خاطر هوش سیاسی‌ خود انتخاب شده باشند.»

پس از این اظهار نظر که در آن زمان جنجالی شده بود، این فیلسوف فرانسوی اصلاحیه را منتشر کرد. وی همچنین یک سال پیش از این جنجال هم به مجله «ال» گفته بود که در فرانسه نبرد فمینیسم تا حد زیادی برنده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آفریقای جنوبی سومین قهرمانی در جام جهانی راگبی را جشن گرفت

ثبت رکورد تازه؛ آمریکا برای چهارمین بار قهرمان جام جهانی زنان شد

انتشار ویدیوی جنجالی آبجو نوشیدن ماکرون؛ فمینیست‌ها: رفتار رئیس جمهوری «سَمی» بود