آمریکا ۳۹ شرکت پتروشیمی ایران و نمایندگی‌های فروش در خارج را تحریم کرد

آمریکا ۳۹ شرکت پتروشیمی ایران و نمایندگی‌های فروش در خارج را تحریم کرد
Copyright Tasnim News Agency [CC BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0)]
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا ۳۹ شرکت پتروشیمی ایران و نمایندگی‌های فروش در خارج را تحریم کرد

آگهی

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در راستای اعمال فشار حداکثری به حکومت ایران با صدور اطلاعیه‌ای ۳۹ شرکت پتروشیمی ایرانی، زیر مجموعه‌های آنها و نیز نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها در خارج از ایران را مشمول تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران کرد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد، تحریم‌های جدید ایالات متحده صنعت پتروشیمی ایران از جمله بزرگ‌ترین هلدینگ این صنعت را که حامی مالی سپاه پاسداران به شمار می‌رود، نشانه گرفته است.

آقای مونچین گفت که انتظار داریم با تحریم این شبکه، شریان‌های اصلی تامین مالی فعالیت‌های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی قطع شود.

بر اساس این اطلاعیه، هلدینگ خلیج فارس که بزرگ‌ترین هلدینگ صنعت پتروشیمی ایران به شمار می‌رود به همراه ۳۹ شرکت زیر مجموعه و نمایندگی فروش خارج از کشور آن مشمول تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند.

مطابق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا هلدینگ خلیج فارس ۴۰ درصد ظرفیت تولید و ۵۰ درصد ارزش صادرات صنعت پتروشیمی ایران را در اختیار دارد.

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال گذشته خورشیدی بیش از ۱۴ میلیارد دلار بوده که معادل ۳۲ درصد صادرات غیرنفتی این کشور است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با استناد به سخنان سال گذشته وزیر نفت دولت جمهوری اسلامی مدعی شده که قرارگاه خاتم الانبیاء که بازوی اقتصادی و مهندسی سپاه پاسداران محسوب می‌شود، در مجموع ۱۰ پروژه فعال به ارزش ۲۲ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی ایران دارد که رقم این قراردادها معادل ۴ برابر بودجه رسمی و دولتی سپاه پاسداران است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به تحریم‌های اعلام شده از سوی وزارت خزانه‌دارای این کشور علیه صنعت پتروشیمی ایران که به زعم آمریکا منبع تامین مالی سپاه پاسداران است، در توییتی نوشت که فشار حداکثری بر ایران همچنان ادامه دارد و آمریکا نظام مالی مورد نیاز سپاه پاسداران برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه را از بین خواهد برد.

بیشتر بخوانید:ترامپ صنایع فولاد، آهن، مس و آلومینیوم ایران را تحریم کرد

آمریکا ماه آوریل گذشته سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و برای افرادی که با این نهاد مراوده‌ای داشته باشند، مجازات زندان ۲۰ ساله تعیین کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هدف از تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را اعمال فشار بر این کشور برای توقف برنامه تولید موشک‌های بالستیک و افزایش تنش در منطقه توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:واشنگتن به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی دربارۀ اینستکس و معامله با ایران هشدار داد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تمرکز تحریم‌های آمریکا بر پتروشیمی ایران؛ رییسی: از رفتار آمریکا متعجبم

یک منبع فرانسوی: در صورت تخطی تهران از برجام تحریم‌های اروپا باز می‌گردند

دادگاهی در آمریکا، ایران و سوریه را برای قتل یک نفر در اسرائيل به پرداخت ۱۹۱ میلیون دلار محکوم کرد