یونیسف: ۱۱۵ میلیون پسر در جهان پیش از ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند

یونیسف: ۱۱۵ میلیون پسر در جهان پیش از ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند
Copyright UNICEF/UN0302727/Panday
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یونیسف: «ازدواج، کودکی را نابود می‌کند. کودکان مجبور می‌شوند مسئولیت‌هایی را بر عهده گیرند که برای آن آماده نیستند. ارمغان ازدواج زودهنگام پدران و مادرانی هستند که برای تامین خانواده متحمل فشارهای زیادی شده و در نتیجه از آموزش و یافتن شغل مناسب باز می‌مانند.»

آگهی

آمارهای منتشر شده از سوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نشان می‌دهد ۱۱۵ میلیون پسر در جهان پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند. از این شمار، ۲۳ میلیون نفر، یعنی یکی از هر ۵ کودک پسر پیش از ۱۵ سالگی ازدواج کرده‌ است.

نتایج تحقیقاتی که از سوی یونیسف در ۸۲ کشور جهان صورت گرفته نشان می‌دهد ازدواج پسران زیر ۱۸ سال در کشورهای مناطقی چون جنوب صحرای آفریقا، آمریکای لاتین و کارائیب، آسیای جنوب شرقی و شرق آسیا و اقیانوس آرام شایع است.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف در این باره گفت: «ازدواج، کودکی را نابود می‌کند. کودکان مجبور می‌شوند مسئولیت‌هایی را بر عهده گیرند که برای آن آماده نیستند. ارمغان ازدواج زودهنگام پدران و مادرانی است که برای تامین خانواده متحمل فشارهای زیادی شده و در نتیجه از آموزش و یافتن شغل مناسب باز می‌مانند.»

این تحقیقات نشان می‌دهد که ازدواج مردان زیر ۱۸ سال در جمهوری آفریقای مرکزی بالاترین نرخ را دارد (۲۸ درصد) و کشورهای نیکاراگوئه (۱۹ درصد) و ماداگاسکار (۱۳ درصد) در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

همچنین براساس این داده‌ها از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی حدود ۳۸ درصد دختران و پسران مناطق صحرای زیر آفریقا پیش از ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند. این رقم در کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب ۲۵ درصد، در جنوب آسیا ۱۸ درصد، در خاورمیانه و شمال آفریقا ۱۷ درصد و در اروپای شرقی و آسیای مرکزی ۱۱ درصد است. ازدواج کودکان در دیگر نقاط جهان کمتر از یک درصد است.

برآوردهای جدید نشان می‌دهد در جهان ۷۶۵ میلیون دختر و پسر در سنین کودکی ازدواج کرده‌اند. ازدواج دختران زیر ۱۸ سال حدود ۶ برابر پسران نوجوان است. از هر ۵ زن در جهان یکی پیش از ۱۸ سالگی ازدواج می‌کند در حالی که این میزان در مردان یکی از هر ۳۰ نفر است.

در گزارش یونیسف آمده است که در حال حاضر تمرکز زیادی بر روی ازدواج دختران در سنین کودکی وجود دارد اما این مساله نباید سبب فراموش شدن پسرانی شود که پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند. پسرانی که زندگی متاهلی خود را در نوجوانی آغاز می‌کنند اغلب در کشورهای کمتر توسعه یافته و در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند. بیشتر آنها در مناطق روستایی زندگی ساکن هستند و تحصیلات کمی دارند.

بیشتر بخوانید:

خانم فور در مورد این مساله گفت: «از آنجایی که ما امسال سی‌امین سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودکان را گرامی‌ داریم باید به یاد داشته باشیم که ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال مغایر با قوانین مندرج در این کنوانسیون است. ما باید از طریق تحقیقات بیشتر، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی این نقض قانونی را پایان دهیم.»

کنوانسیون حقوق کودکان در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و از ۲ سپتامبر ۱۹۹۰ با ۴۹ ماده برای کشورهای عضو لازم الاجرا شد. این کنوانسیون که اکنون ۵۴ ماده دارد به امضای ۱۴۰ کشور از ۱۹۶ عضو رسمی سازمان ملل متحد رسیده است.

ایران و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که کنوانسیون حقوق کودکان را در اولین سال‌های پس از تصویب آن امضاء کرده‌اند، اما ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال که از موارد نقض این پیمان بین‌المللی است، با نسبت‌های متفاوت در این دو کشور وجود دارد.

براساس آمارهای موجود در ایران ۱۷ درصد و در افغانستان ۳۵ درصد دختران و پسران پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ثبت «اتحاد مدنی» به جای ازدواج برای زوج‌های دگرجنسگرا در انگلستان و ولز قانونی شد

مناسب‌ترین کشورهای اروپایی برای زندگی خانوادگی کدامند؟

سوئد ازدواج زیر ۱۸ سال را ممنوع می‌کند