ایران به توصیه حسن نصرالله، زندانی لبنانی متهم به جاسوسی را آزاد می‌کند

ایران به توصیه حسن نصرالله، زندانی لبنانی متهم به جاسوسی را آزاد می‌کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نزار زاکا در سال ۲۰۱۵ به دعوت شهیندخت مولاوردی معاون وقت رئيس جمهوری، برای یک سخنرانی به ایران آمده بود و همانجا از سوی اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شد.

آگهی

رسانه‌های ایران از آزادی نزار زاکا، زندانی لبنانی که به جاسوسی برای آمریکا متهم شده بود، خبر می‌دهند.

خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که نزار زاکا، شهروند آمریکایی-لبنانی که در سال ۲۰۱۵ به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شده بود، تا چند ساعت دیگر به حزب الله لبنان تحویل داده خواهد شد.

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: «تحویل زاکا صرفا بنا به درخواست و میانجیگری سیدحسن نصرالله بوده است و هیچگونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی با فرد و دولتی انجام نشده و صرفا بنا بر احترام و منزلت سیدحسن نصرالله برای نظام جمهوری اسلامی ایران این امر صورت پذیرفته است.»

این در حالیست که روز گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائيه ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته بود که نزار زاکا در میان افراد عفو شده از سوی رهبر ایران قرار ندارد.

بیشتر بخوانید:

* شهروند لبنانی زندانی در ایران با میانجی‌گری میشل عون آزاد می‌شود

آقای اسماعیلی در این خصوص گفت: «در لیست عفوشدگان رهبری برای عید فطر اسم ایشان ارسال نشده است؛ البته اخیرا خود نزار زاکا تقاضای آزادی مشروط کرده و تقاضایی هم از سوی رئیس جمهور لبنان در ارتباط با مساعدت در مورد این محکوم واصل شده که این تقاضا و بررسی‌های قضائی در چهارچوب ضوابط و مقررات قانونی انجام می‌شود و اگر چنانچه بررسی‌های قضائی منتهی به نتیجه شد، آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»

نزار زاکا، سرپرستی یک نهاد غیرانتفایی را بر عهده دارد که در زمینه آزادی اینترنت و ارتباطات فعالیت می‌کند. او که گرین کارت آمریکا را هم دارد به دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون وقت رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در سال ۲۰۱۵ به منظور شرکت در دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار، به تهران سفر کرده بود و همانجا از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شد.

آقای زاکا همچنین در زمان دستگیری نایب رئیس اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات «WITSA» بود. او از سوی برخی جریان‌های رسانه‌ای نزدیک به سپاه «گنج پنهان» نامیده شده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، نزار زاکا از دولت آمریکا ۷۳۰ هزار دلار کمک دریافت کرده است. حامیان آقای زاکا می‌گویند او در پنجمین سفر خود به ایران دستگیر شده و با کمک‌هایی که از وزارت خارجه آمریکا دریافت می‌کرده می‌توانسته به ایران سفر کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افسر سابق سیا اتهام جاسوسی برای چین را پذیرفت

دبیر کنفرانس امنیتی مونیخ: ایران با جاسوسی به پای خودش شلیک می‌کند

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند