آنزیم تغییر گروه‌های خونی متفاوت به یک واحد مشترک کشف شد

آنزیم تغییر گروه‌های خونی متفاوت به یک واحد مشترک کشف شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این محققان قصد دارند پس از تکمیل شدن تحقیقات آزمایشگاهی خود، این آنزیم را در سطح بالینی به بوته آزمایش بگذارند و اثرات آن را به طور کامل بررسی کنند.

آگهی

محققان کانادایی راهی برای تبدیل گروه‌های خونی متفاوت به یک واحد مشترک یافتند که در صورت عملی شدن آن مساله تطابق گروه خونی اهداءکننده و گیرنده حل خواهد شد.

آنها آنزیمی را کشف کردند که با استفاده از آن گروه‌های خونی مختلف را به یک گروه مشترک تبدیل کرده و قابل انتقال به گروه‌های خونی متفاوت است.

مهم‌ترین سیستم گروه‌بندی خونی در انسان ABO است. افراد با گروه خونی A آنتی‌ژن (پادزا) نوع A و آنتی‌بادی (پادتن) نوع B، افراد با گروه خونی B آنتی‌ژن نوع B و آنتی‌ژن A را در خون خود دارند. افراد با گروه خونی AB هر دو آنتی‌ژن نوع A و B را دارند و خونشان فاقد آنتی‌بادی است. دارندگان گروه خونی O هیچ‌یک از آنتی ژن‌ها ندارند ولی دارای هر دو نوع آنتی‌بادی هستند.

دومین سیستم گروه‌بندی خونی انسان سیستم Rh است. در این سیستم افراد به دو گروه مثبت یعنی دارنده عامل Rh و منفی یعنی فاقد عامل Rh تقسیم می‌شوند.

گروه خونی A می‌تواند از هم‌گروه خود و گروه خونی O، گروه خونی B می‌تواند از هم‌گروه خود و گروه خونی O، گروه خونی AB می‌تواند از تمام گروه‌ها و گروه خونی O تنها می‌تواند از هم‌گروه خود خون دریافت کند. همچنین افراد دارای Rh منفی باید از گروهی که علاوه بر تطابق سیستم ABO دارای Rh منفی است خون بگیرند.

خون دریافت شده از اهداءکنندگان در کیسه‌های مخصوصی جمع‌آوری و نگهداری می‌شود

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

در صورتی که قوانین فوق در زمان انتقال خون از اهداءکننده به گیرنده رعایت نشود، واکنش همولیتیک خون اتفاق می‌افتد. در این حالت سیستم ایمنی بدن آنتی‌ژن متفاوت در خون وارد شده به رگ‌ها را به عنوان یک عامل مهاجم شناخته و به آن حمله می‌کند.

در این حالت یک شوک عمیق به بدن وارد شده و در صورتی که اقدام فوری و موثری صورت نگیرد ممکن است ابتدا کلیه‌ها از کار افتاده و در نهایت گیرنده خون، جان خود را از دست بدهد. به همین علت مساله تطابق گروه‌های خونی امری بسیار مهم و حیاتی در حوزه پزشکی است.

آخرین مطالعات دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا که در ژورنال علمی نیچر میکروبیولوژی منتشر شده حاکی از آن است که نوعی آنزیمی که در دستگاه گوارش موجود است می‌تواند گروه‌های خونی B ،A و AB را به O تبدیل کرده و به این صورت مساله تطابق سیستم‌های خونی را حل کند.

این آنزیم از باکتری فلونیفلکتر پلوتشی (Flavonifractor plautii) که به طور طبیعی در روده‌های انسان وجود دارد استخراج شده که می‌تواند با تغییر در ترکیب آنتی‌ژن‌ا و آنتی‌بادی‌های گروه‌های خونی آنها را به حالت O درآورده و در نتیجه انتقال خون را میان گروه‌های خونی مختلف آسان کند.

پیشتر نیز تحقیقات مشابهی در این زمینه صورت گرفته بود، اما آنزیم کشف شده ۳۰ برابر موثرتر از آنزیم‎های دیگر است.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا قصد دارند پس از تکمیل شدن تحقیقات آزمایشگاهی خود این آنزیم را در سطح بالینی به بوته آزمایش بگذارند و اثرات آن را به طور کامل بررسی کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نوشیدن چه میزان قهوه برای قلب مضر است؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند

سکته در صبح‌ها و سرفه در عصرها؛ آیا زمان بر سلامت ما اثر دارد؟

اولین بیمار دریافت‌کننده تراشه مغزی نورالینک تنها از طریق ذهنش شطرنج بازی کرد