سازمان جهانی بهداشت: روزانه یک میلیون نفر دچار بیماری‌های مقاربتی می‌شوند

یک کارمند وزارت بهداشت کشور پرو در حال پخش کاندوم بین مردم در راستای تبلیغ بهداشت جنسی
یک کارمند وزارت بهداشت کشور پرو در حال پخش کاندوم بین مردم در راستای تبلیغ بهداشت جنسی Copyright REUTERS/Mariana Bazo
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استفاده از وسایل پیشگیری از جمله کاندوم و آموزش بهداشت می‌تواند تا حد زیادی از ابتلاء به بیماری‌های مقاربتی بکاهد.

آگهی

نتیجۀ پژوهش منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که روزانه حدود یک میلیون فرد ۱۵ تا ۴۹ ساله در جهان به بیماری‌های مقاربتی قابل درمان مبتلاء می‌شوند.

عفونت کلامیدیایی، عفونت تریکومونیازیسی، سوزاک (گنوک) و سفلیس چهار بیماری شایعی هستند که بخش بزرگی از افراد مبتلاء به بیماری‌های مقاربتی از آنها رنج می‌برند.

بر اساس آمارهای منتشر شده در این گزارش ۱۲۷ میلیون مورد جدید آلوده به عفونت کلامیدیایی، ۱۵۶ میلیون مورد جدید آلوده به عفونت تریکومونیازیسی، ۸۷ میلیون مورد جدید سوزاک و ۶.۳ میلیون مورد جدید سفلیس در سال ۲۰۱۶ میلادی گزارش شده است.

استفاده از وسایل پیشگیری از جمله کاندوم و آموزش بهداشت می‌تواند تا حد زیادی از ابتلاء بیماری‌های مقاربتی بکاهد

دکتر پیتر سالاما، مدیر اجرایی پوشش بهداشت جهانی و دوره زندگی از سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «ما با مساله عدم پیشرفت در مقابله با عفونت‌های مقاربتی روبرو هستیم. این یک فراخوان برای بیداری جهانی و یک تلاش هماهنگ در دست‌یابی به خدماتی است که شیوع این بیماری‌ها را کاهش دهد.»

بیماری‌های مقاربتی تاثیر مهمی بر روی زندگی بزرگسالان و کودکان دارند و اگر درمان نشوند عوارض جدی شامل بیماری‌های عصبی، بیماری‌های قلبی‌عروقی، ناباروری، حاملگی خارج رحمی، تولد نوزادان مرده و افزایش خطر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی و ایدز به همراه خواند داشت.

همچنین رابطه قابل توجهی میان خشونت خانگی، تعرض، تجاوز جنسی و ابتلاء به بیماری‌های مقاربتی وجود دارد. زنانی که در جوامعی با آمار بالای خشونت جنسی زندگی می‌کنند بیشتر در معرض این بیماری‌ها هستند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

مقایسه این آمار با آخرین آمار منتشر شده مربوط به سال ۲۰۱۲ میلادی نشان می‌دهد که پیشرفتی در راستای پیشگیری و درمان بیماری‌های مقاربتی صورت نگرفته و به طور میانگین یکی از هر ۲۵ نفر به یکی از این بیماری‌ها مبتلاء است.

بیماری‌های مقارتی عمدتا از طریق تماس جنسیِ محافظت نشده و همینطور تماس جنسی مقعدی و دهانی منتقل می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها از جمله عفونت کلامیدیایی، سوزاک و سفلیس می‌توانند در دوران بارداری و زایمان از طریق تماس با خون یا سرنگ آلوده نیز به مادر و جنین منتقل شوند.

باید توجه داشت که استفاده از وسایل پیشگیری از جمله کاندوم و آموزش بهداشت می‌تواند تا حد زیادی از ابتلاء به این بیماری‌ها بکاهد.

توزیع رایگان و یا ارزان واکسن‌ها برای پیشگیری و آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌های مقاربتی در مراکز بهداشت و درمان کشورهای در حال توسعه، نقش موثری در کاهش ابتلاء به آنها خواهد داشت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برابری سرعت احساس درد و لمس در انسان؛ تفاوت میان آدمیزاد و حیوانات چیست؟

آیا خودارضایی بر هورمون‌ها و میل جنسی مردان اثر دارد؟ علم پاسخ می‌دهد

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟