محمد مُرسی، رئیس جمهوری سابق مصر در جلسه دادگاه درگذشت

محمد مُرسی، رئیس جمهوری سابق مصر در جلسه دادگاه درگذشت
Copyright AFP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد مرسی که در زمان مرگ ۶۷ سال سن داشت، عضو ارشد جنبش اخوان‌المسلمین و حزب آزادی و عدالت مصر بود.

آگهی

محمد مُرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر امروز دوشنبه ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) در حین جلسه دادگاه بیهوش شد و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت. دادگاه امروز، برای بررسی اتهام «جاسوسی» تشکیل شده بود.

یک منبع قضایی مصر که نامش اعلام نشده است، درباره نحوه درگذشت رئیس‌جمهوری سابق این کشور، گفت: «او حدود ۲۰ دقیقه در دادگاه در حال حرف زدن بود که به یکباره بیهوش شد. مرسی را بلافاصله به بیمارستان منتقل کردند و در آنجا درگذشت.»

با توجه به شایعه‌های مختلف درباره مرگ مرسی، دادستانی مصر هم اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرد و گفت زمانی که مرسی در قفس اتهام بود، بیهوش شد و پس از انتقال به بیمارستان مشخص شد که وی علایم حیاتی ندارد. این نهاد اعلام کرد که هیچ نوع علائم جراحت و آسیب دیدگی در جسد مرسی دیده نشده است.

از سوی دیگر عبدالله محمد مرسی پسر رئیس جمهوری سابق مصر به رویترز گفت که مقام‌های این کشور اجازه دفن وی را در گورستان خانوادگی مرسی نداده‌اند. وی همچنین گفت که او و خانواده‌اش از محل نگهداری جسد پدرش اطلاعی ندارد. 

محمد مرسی پس از سرنگونی حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری پیشین مصر و بعد از انقلاب ۲۰۱۱ به ریاست‌جمهوری این کشور برگزیده شد.

وی در سال ۲۰۱۳ با دخالت ارتش از قدرت برکنار و در ژوئیه همان سال زندانی شد. پس از او ژنرال عبدالفتاح سیسی به ریاست‌جمهوری مصر رسید.

محمد مرسی که در زمان مرگ ۶۷ سال سن داشت، عضو ارشد جنبش اخوان‌المسلمین و حزب آزادی و عدالت مصر بود. وی پیشتر به ۲۰ سال زندان برای دست داشتن در کشتار تظاهرکنندگان سال ۲۰۱۲ و ۲۵ سال زندان به جرم جاسوسی برای کشور قطر محکوم شده بود.

**واکنش‌ها به مرگ محمد مرسی
**

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به خبر درگذشت محمد مرسی او را «شهید» نامید و به وی ادای احترام کرد.

گروه اخوان‌المسلمین با انتشار بیانیه‌ای مرگ رئیس‌جمهور سابق مصر را «قتلی حساب‌شده» خواند و از شهروندان این کشور خواست به طور گسترده در تشییع جنازه او شرکت کنند.

در بیانیه‌ای که در وبسایت این گروه محافظه‌کار اسلام‌گرا منتشر شده است، از مردم سراسر جهان خواسته‌اند تا بیرون سفارتخانه‌های این کشور تجمع کنند.

امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، نیز که از بزرگترین حامیان اخوان‌المسلمین مصر محسوب می‌شود در پیامی توییتری با ابراز «مراتب عمیق تاسف» خود، مرگ محمد مرسی را به خانواده وی و مردم مصر تسلیت گفت.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار تحقیق در خصوص مرگ محمد مرسی شده است.

ماگدالنا مغربی، مدیر بخش خاورمیانه این سازمان، خبر مرگ محمد مرسی در دادگاه را «عمیقا شوکه‌آور» خواند و گفت: «مقامات مصر باید فورا تحقیقی بی‌طرف و شفاف را در مورد شرایط مرگ وی، وضعیت او در زمان بازداشت و نحوه دسترسی‌اش به درمان تشکیل دهند.»

مدیر بخش خاورمیانه سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر، نیز در حساب توییتر خود مرگ محمد مرسی در زندان را «وحشتناک ولی قابل پیش‌بینی» خواند و گفت ممانعت دولت مصر از تهیه امکانات پزشکی برای وی و جلوگیری از ملاقات‌های خانوادگی در فرجام او موثر بوده است.

AFP
دیدار محمد مرسی و محمود احمدی‌نژاد، رئیس‎جمهوری پیشین ایران (اوت ۲۰۱۲)AFP
AFP
دیدار محمد مرسی و هیلاری کلینتون، وزیر پیشین امور خارجه ایالات متحده آمریکا (نوامبر ۲۰۱۲)AFP
AFP
دیدار محمد مرسی و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان (ژانویه ۲۰۱۳)AFP

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سالگرد انقلاب مصر و نارضایتی فعالان مدنی از ساختار سیاسی حاکم

برگزاری اولین انتخابات پارلمانی در مصر از زمان سرنگونی محمد مرسی

غول دنیای ارزهای دیجیتال به ۲۵ سال زندان محکوم شد