فعال سیاسی ۲۲ ساله هنگ کنگ پس از آزادی: کری لام باید کناره‌گیری کند

فعال سیاسی ۲۲ ساله هنگ کنگ پس از آزادی: کری لام باید کناره‌گیری کند
Copyright REUTERS
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جاشوا وانگ: «من معتقدم که دوره کری لام به سر آمده است. او دروغگو است و باید کناره‌گیری کند.»

آگهی

جاشوا وانگ، فعال سیاسی ۲۲ ساله هنگ کنگ روز دوشنبه ، ۱۷ ژوئن پس از آزادی از زندان ضمن اعلام پیوستن به جنبش اعتراضی هفته‌ گذشته در این شهر خواستار برکناری کری لام، رهبر دولت محلی شد.

با وجود اینکه رئیس اجرایی این منطقه خود مختار تحت حاکمیت چین، روز شنبه در پی اعتراضات خیابانی چند روزه، بررسی لایحه استرداد متهمان به پکن را برای مدتی نامعلوم به حالت تعلیق درآورد اما معترضان همچنان خواهان برکناری وی از قدرت هستند.

جاشوا وانگ رهبر سیاسی ۲۲ ساله هنگ گنک

جاشوا وانگ چی فونگ، یکی از رهبران جنبش «چتر» سال ۲۰۱۴ در هنگ کنگ بود. این جنبش اعتراضی با هدف «شفافیت بیشتر انتخابات» آغاز شد و طی آن ده‌ها هزار معترض به مدت ۷۹ روز خیابان‌های اصلی این شهر را مسدود کردند.

این جنبش به دلیل استفاده معترضان از چتر برای مقابله با اسپری فلفل پلیس ضد شورش و همچنین باران‌های فصلی به «جنبش چتر» مشهور شد.

آقای وانگ که در آن زمان تنها ۱۷ سال داشت از سوی نشریه تایم به عنوان «تاثیرگذارترین نوجوان سال ۲۰۱۴» معرفی و همچنین در سال ۲۰۱۷ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد.

وی در ماه اوت سال ۲۰۱۷ به همراه چند فعال سیاسی دیگر به دلیل نقش داشتن در اشغال «میدان مدنی» شهر هنگ کنگ که آغازگر جنبش چتر بود، به زندان محکوم شد و در ژانویه ۲۰۱۸ به زندان رفت.

جاشوا وانگ دوشنبه و بلافاصله پس از خارج شدن از زندان در جمع خبرنگاران از پیوستن خود به اعتراضات هفته‌های اخیر نسبت به احتمال تصویب لایحه «استرداد متهمان به چین» خبر داد و گفت: «من معتقدم که دوره کری لام به سر آمده است. او دروغگو است و باید کناره‌گیری کند.»

جاشوا وانگ همچنین در توئیتی نوشت: «سلام به جهان و سلام به آزادی. من همین حالا از زندان آزادی شدم. زنده‌باد هنگ هنگ. لایحه استرداد را لغو کنید. کری لام! کناره‌گیری کن...»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روز یکشنبه نزدیک به دو میلیون معترض با لباس‌های سیاه به خیابان‌های هنگ کنگ آمدند و خواستار کناره‌گیری رهبر دولت محلی شدند. در این راهپیمایی عظیم از سوی رسانه‌های بین‌المللی «دریای سیاه» خوانده شد، معترضان خیابان‌ها، ایستگاه‌های قطار و دیگر شبکه‌های حمل و نقل هنگ کنگ را اشغال کردند.

با وجود اینکه امروز دوشنبه از تعداد معترضان حاضر در خیابان کاسته شد اما معترضان باقیمانده همچنان خواستار کناره‌گیری رهبر دولت محلی خود هستند که از حمایت‌ دولت مرکزی چین برخوردار است.

کری لام، رهبر دولت محلی هنگ کنگ با وجود معلق کردن لایحه استرداد متهمان به چین هیچ زمان مشخصی را برای بحث دوباره بر سر این لایحه تعیین نکرده است. معترضان هنگ کنگی نگرانند که خانم لام پس از مدتی مجددا برای قانونی کردن این لایحه اقدام کند و به همین دلیل خواستار حذف کامل آن از دستور کار دولت هستند.

در اثر درگیری میان معترضان و پلیس ضد شورش هنگ کنگ در هفته گذشته دست‌کم ۷۰ تن زخمی شدند. همچنی یکی از معترضان پس از سقوط از داربست جان خود را از دست داد. شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز یکشنبه با در دست داشتن گل‌های سفید، خطاب به پلیس شعار می‌دادند: «شلیک نکیند. ما هنگ کنگی هستیم.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات بزرگ اعتراضی در هنگ‌کنگ به خشونت کشیده شد

اعتراضات علیه «استرداد متهمان به چین» به حومه هنگ‌کنگ کشیده شد

پادشاه بحرین بیش از ۱۵۰۰ زندانی را در چهارچوب «بزرگترین عفو سال‌های اخیر» بخشید