سپاه: موشک‌های بالستیک ایران قادرند ناوهای هواپیمابر را هدف قرار دهند

 موشک بالستیک از نقطه ای نامعلوم در ایران شلیک می شود
موشک بالستیک از نقطه ای نامعلوم در ایران شلیک می شود Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنان تازه فرمانده سپاه در باره توان موشکی ایران و قابلیت بالای موشک های بالیستیک تهران در هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر در بحبوحه تشدید تنش میان ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه ایراد می شود.

آگهی

فرمانده سپاه پاسداران ایران می گوید موشک های بالستیکی که کشورش در اختیار دارد قادرند ناوهای هواپیمابر را در دریا با دقت بسیار بالا هدف قرار دهند.

به گزارش رویترز حسین سلامی که اخیرا جانشین محمد علی جعفری در راس سپاه پاسداران ایران شده است روز سه شنبه طی سخنانی در تلویزیون دولتی ایران با اعلام مطلب یاد شده گفت که این موشک ها (موشک های بالستیک) در داخل کشور ساخته شده و می توانند هر موضعی را با دقت بسیار بالا در دریا هدف قرار دهند.

فرمانده سپاه پاسداران همچنین در ادامه به تلاش های ایران برای دستیابی به فناوری این گونه موشک ها برای مقابله با ناوهای هواپیمابر آمریکا اشاره می کند و می گوید: «۱۲ سال پیش با شهید طهرانی مقدم به دنبال راهی برای پایان دادن به داستان ناوهای هواپیمابر آمریکا در منطقه بودیم و می بایست موشک های بالستیک این کار را می کردند زیرا موشک های کروز به دلیل سرعت و مسیر حرکت در نزدیکی زمین آسیب پذیری داشتند.»

حسین سلامی در ادامه ضمن اشاره به نتیجه بخش بودن تلاش های کشورش در دسترسی به این فناوری تصریح می کند: «یک روز ما صفحه ای را در ابعاد دو سوم یک ناو را در دریا قرار دادیم تا موشک دقیقا به هدف اصابت کرد و آن روز توانستیم توازن قدرت را تغییر بدهیم.» به گفته فرمانده سپاه: « امروز موشک های نقطه زن که هدف های متحرک را می زنند بسیار پیشرفته تر شده اند.»

بر اساس گزارش رویترز که ظاهرا با استناد به سخنان تلویزیونی حسین سلامی تهیه شده، فرمانده سپاه پاسداران مدعی شده است که دانش و فن آوری ایران در زمینه موشک های بالستیک توازن قوا در منطقه خاورمیانه را برهم زده است.

در این گزارش همچنین به نقل از فرمنده سپاه پاسداران ایران اعلام شده است که موشک های بالستیک ساخت ایران قابل رهگیری و منهدم شدن توسط پدافند های موشکی نیستند.

حسین سلامی در بخش دیگری از سخنان خود به رویکرد آمریکا در منطقه خاورمیانه اشاره می کند و ضمن تصریح بر این نکته که آمریکایی ها در «فلسفه سیاسی خود شکست خورده اند» می گوید: «هیچ سازگاری بین منابع قدرت آمریکایی ها و میدان عمل وجود ندارد. ما خشکیده شدن آمریکا در جهان اسلام را می بینیم. آنها نتواستند با سختی ها ملت ایران را تسلیم کنند زیرا ملت ایران به فراخوان های آنان پاسخ نداد.»

سخنان تازه فرمانده سپاه در باره توان موشکی ایران و قابلیت بالای موشک های بالستیک تهران در هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر در بحبوحه تشدید تنش میان ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه ایراد می شود.

تنش دامنه دار اخیر میان ایران و آمریکا هفته گذشته با حملات «مشکوک» به دو نفتکش در دریای عمان وارد مرحله تازه ای شد. ایالات متحده آمریکا به صورت رسمی ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرد و تهران نیز ضمن رد این اتهام و «مشکوک» قلمداد کردن آن، انگشت اتهام را به سوی کاخ سفید و متحدان منطقه ای واشنگتن از جمله عربستان و اسرائیل نشانه رفت؛ موضوعی که محمد جواد ظریف در واکنش توییتی خود از آن به عنوان نتیجه تلاش های «گروه بی» یاد کرد.

این درحالیست که وزیر امور خارجه ایالات متحده که پیشتر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا) بود به خبرنگاران گفته است: «سازمان اطلاعات مرکزی، اطلاعات و مدارک زیادی (در مورد ایران) دارد. جهان بخش زیادی از آنها را خواهد دید.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به این حملات بدون آنکه به صورت مسقیم از آمریکا نام ببرد در کنایه ای آشکار گفته بود: «مداخلات خارجی برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشورهای منطقه خاورمیانه، سیاست‌های قهرآمیز یکجانبه‌گرایانه، تروریسم و افراط‌گرایی، پیمان‌شکنی و قانون‌گریزی آشکار آنان در موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی از جمله قرارداد مهم هسته‌ای ایران موسوم به برجام، منطقه ما را به یکی از بحران‌خیزترین و بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان تبدیل کرده است.»

آقای روحانی همچنین با رد ادعاهای مطرح شده از سوی واشنگتن که پیشتر تهران را به دست زدن به چنین اقداماتی برای تاثیر گذاری بر قیمت نفت متهم کرده بود، تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم کشورش از سوی آمریکا و نیز انفعال اروپا در اجرای تعهدات برجامی را غیر قابل قبول خوانده و تاکید کرده بود که ایران نمی‌تواند به‌صورت یک‌ طرفه به برجام متعهد باقی بماند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز ایران را مسئول حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان معرفی کرده و در واکنش به این تهدید باردیگر تاکید کرده است که تنگه هرمز بسته نخواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکست سیمرغ ایران؛ ماهواره ظفر در مدار قرار نگرفت

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است