جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ از مرز ۱۰ میلیارد نفر می‌گذرد؛ آیا زمین گنجایش دارد؟

جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ از مرز ۱۰ میلیارد نفر می‌گذرد؛ آیا زمین گنجایش دارد؟
Copyright REUTERS/Prashant Waydande
Copyright REUTERS/Prashant Waydande
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان نگران تاثیر رشد جمعیت بر تغییرات آب و هوایی هستند. با افزایش جمعیت جهان، برای تامین نیازهای بشر به منابع بیشتری نیاز است. این مساله به نابودی بیشتر طبیعت، افزایش صنعت و بالا رفتن دمای هوای زمین منجر خواهد شد.

آگهی

تجزیه و تحلیل جدید سازمان ملل متحد حاکی از آن است که جمعیت کره‌زمین تا سال ۲۱۰۰ میلادی از مرز ۱۰ میلیارد نفر خواهد گذشت.

افزایش قریب به ۴ میلیارد انسان به جهان می‌تواند منابع طبیعی را نابود کرده و به گرم شدن کره‌زمین منجر خواهد شد.

جمعیت کنونی جهان قریب به ۷.۷ میلیارد نفر است. با وجود اینکه تولیدمثل در سرتاسر جهان از سال ۲۰۰۰ میلادی کاهش یافته است و از ۳.۲ تولد به ازای هر زن در سال ۱۹۹۰ به ۲.۵ تولد در سال جاری میلادی رسیده، اما جمعیت جهان در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید:

طبق گزارش جدید، سریعترین رشد جمعیت در کشورهای زیر صحرای آفریقا اتفاق می‌افتد و انتظار می‌رود جمعیت آنها در عرض ۳۰ سال آینده دو برابر شود.

این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده است که جمعیت هند در سال ۲۰۲۷ از چین پیشی گرفته و از مرز دو میلیارد نفر می‌گذرد.

در مقابل انتظار می‌رود در ۳۰ سال آینده ۵۴ کشور از جمله لیتوانی، بلغارستان، اوکراین و ژاپن با کاهش شدید رشد نرخ جمعیت همراه شوند.

به نظر می‌رسد رشد جمعیت در مناطق فقیرتر با سرعت بیشتری صورت پذیرد، امری که مسال مربوط به فقر، گرسنگی و مهاجرت اجباری را بدتر می‌کند.

دانشمندان همچنین نگران تاثیر رشد جمعیت بر تغییرات آب و هوایی هستند. با افزایش جمعیت جهان، برای تامین نیازهای بشر به منابع بیشتری نیاز است. این مساله به نابودی بیشتر طبیعت، افزایش صنعت و بالا رفتن دمای هوای زمین منجر خواهد شد.

همچنین در برخی مناطق افزایش جمعیت با گسترش بیماری‌های عفونی همراه خواهد بود و نتیجه آن آسیب بیشتر به انسان و کره‌زمین خواهد بود.

دکتر ایمی سونور، رئیس گروه دانشگاه واشنگتن در امور اقلیمی گفت: «این مساله سبب بروز تغییرات اقلیمی و انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای خواهد شد. برای تامین نیازهای مردم به منابع بیشتری نیاز است و این مساله مقابله با تغییرات اقلیمی را سخت‌تر می‌کند.»

دانشمندان معتقدند که جمعیت کنونی جهان نیز فراتر از طرفیت زمین است و اگر با رشد آن به صورت جدی مقابله نشود کره‌زمین ظرفیت نگهداری این میزان جمعیت را نداشته و با خطر نابودی کامل همراه است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران در رقابت جمعیتی از کدام کشورها عقب ماند؟

مرکز آمار ایران: یک سوم مراکز استان‌ها با مهاجرت معکوس مواجه هستند

سیل دبی نتیجه تغییرات آب و هوایی بود یا باروری ابرها؟