حذف دومینیک راب و گام محکم جانسون برای کسب جانشینی ترزا می

حذف دومینیک راب و گام محکم جانسون برای کسب جانشینی ترزا می
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بوریس جانسون با کسب صدوبیست شش رای توانست با فاصله از دیگر نامزدهای رهبری حزب محافظه کار بریتانیا، به این پست نزدیک و نزدیک تر شود.

آگهی

دومینیک راب، وزیر پیشین برکسیت بریتانیا هم در دومین مرحله از رای گیری ها برای تعیین جانشین ترزا می از دور رقابت ها کنار رفت.

بدین ترتیب تنها پنج نامزد در رقابت با یکدیگر باقی مانده اند.

در دور دوم، طبق پیش بینی ها و مانند دور اول بوریس جانسون بیشترین رای را آورد. وزیر پیشین وزارت خارجه ترزا می و شهردار سابق لندن با ۱۲۶ رای در جایگاه اول قرارگرفت. او ۱۲ رای بیشتر از دور اول رای گیری ها بدست آورد.

به جز جانسون جرمی هانت، وزیر خارجه کنونی بریتانیا، مایکل گوو، ساجد جاوید و روری استورات به اندازه کافی رای آوردند تا در رقابت ها باقی بمانند.

در این مرحله برخلاف مرحله اول دست کم هر نامزدی باید ۳۳ رای نمایندگان محافظه کار پارلمان را بدست بیاورد. مرحله اول نامزدها تنها به شانزده رای نمایندگان محافظه کار برای ماندن در انتخابات نیاز داشتند.

دومینیک راب تنها ۳۰ رای بدست آورد و به این ترتیب از رقابت های انتخاباتی حذف شد. دومینیک راب یکی از حامیان برکسیت سخت است که در اکتبر گذشته اعلام کرده بود بریتانیا باید بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. در این باره بوریس جانسون شانس اصلی جانشینی ترزا می و نخست وزیری موقت بریتانیا با دومینیک راب هم نظر است. او یکی از طرفداران برکسیت سخت است.

امروز چهارشنبه رای گیری جدیدی انجام می شود و کاندیداهایی که کمترین رای را دارند حذف می شوند. در انتخابات روز گذشته جرمی هانت با ۴۶ رای از ۳۱۳ رای محافظه کاران در جای دوم قرارگرفت. اما شگفتی این روز را روری استوارت رقم زد. او که در مرحله اول تنها ۱۹ رای را کسب کرده بود توانست با ۳۷ رای در جای چهارم قرار بگیرد. گوو با ۴۱ و جاوید هم با ۳۳ رای به ترتیب سوم و پنجم شدند.

پنج نامزد باقی مانده در سه رای گیری دیگر شرکت خواهند کرد و سپس تنها دو نامزد باقی مانده توسط ۱۶۰ هزار عضو حزب محافظه کار انتخاب می شوند.

با رای گیری مرحله دوم حدس و گمان ها درباره پیروزی بوریس جانسون به واقعیت نزدیک می شود. بوریس جانسون حامی برکسیت سخت و جدایی بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا است. پیروزی او مایه اصلی نگرانی بروکسل و مقامات اتحادیه اروپا خواهد بود.

نگرانی ها جز برنامه جانسون برای برکسیت، اندیشه های اسلام هراس و مهاجرستیز وی است. بسیاری در بریتانیا او را دونالد ترامپ بریتانیا می خوانند. هر چند شهردار پیشین لندن می گوید اتهامات علیه اسلام هراسی او کاملا بی پایه است چرا که او اصلیتی ترک و مسلمان دارد.

او گفته اگر پدر بزرگ اهل ترکیه اش می دانست نوه اش روزی ممکن است نخست وزیر بریتانیا شود حتما افتخار می کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رونمایی از پرتره «ترزا می» در پارلمان بریتانیا؛ واکنش‌های متفاوت در شبکه‌های اجتماعی

کمپین حامیان حزب کارگر علیه انتخاب مجدد بوریس جانسون به نمایندگی پارلمان

بوریس جانسون: مذاکرات برکسیت بریتانیا را تبدیل به مستعمره اروپا می‌کند