عربستان گزارش سازمان ملل درباره قتل خاشقجی را «بی‌اساس» خواند

کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه
کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عادل جبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه چند ساعت پس از انتشار گزارش سازمان ملل، در توئیتی شش بخشی اعلام کرد که اعتبار گزارش کمیته حقوق بشری سازمان ملل زیر سوال است.

آگهی

در حالی یک کمیته مستقل وابسته به سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود از وجود «شواهد جدی» درباره نقش احتمالی ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی خبر داد که عربستان این گزارش را رد کرد.

عادل جبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه چند ساعت پس از انتشار گزارش سازمان ملل در توئیتی شش بخشی اعلام کرد که اعتبار گزارش کمیته حقوق بشری سازمان ملل زیر سوال است.

وی ابتدا اعلام کرد که در این گزارش «هیچ چیز تازه‌ای» وجود ندارد و «گزارشگر کمیته حقوق بشر هر آنچه را که در رسانه‌ها منتشر شده، تکرار کرده است.»

وی سپس تاکید کرد که این گزارش حاوی «تناقض‌های واضح» و «اتهام‌های بی اساس» است که به اعتبار آن لطمه می‌زند. آقای جبیر در ادامه توئیت‌های خود به محاکمه افرادی که در این قتل دست داشتند اشاره و به صلاحیت نظام قضایی این کشور تاکید کرد.

کمیته سازمان ملل در گزارش ۱۰۱ صفحه‌ای خود که امروز منتشر شد، به سازمان ملل و دبیرکل آن توصیه کرده است که درباره نقش محمد بن‌ سلمان، ولیعهد کنونی عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی تحقیق کند.

همزمان این کمیته خاطرنشان کرده است که به «هیچ نتیجه قطعی» درباره مقصر بودن ولیعهد عربستان نرسیده و آن را محتاج تحقیقات بعدی دانسته است.

نهاد وابسته به سازمان ملل با «جرم بین‌المللی» توصیف کردن مرگ آقای خاشقجی، گفته است: «گزارشگر ویژه پرونده به این نتیجه رسیده است که آقای خاشقجی قربانی یک اعدام عمدی، از قبل‌ طراحی‌شده و خارج از عرف قضایی بوده است که حکومت عربستان سعودی بر طبق قانون بین‌المللی حقوق‌بشر مسئول آن است.»

بیشتر بخوانید:

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ۵۹ ساله تبعه عربستان سعودی هشت ماه پیش در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه برای تمدید پاسپورت خود ناپدید شد.

ترکیه و شماری از کشورها حکومت عربستان و ولیعهد آن را به دست داشتن در قتل این روزنامه‌نگار متهم کرده‌اند. در  مقابل دولت عربستان داشتن مسئولیت رسمی در این رخداد را رد می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شینزو آبه برای کاهش وابستگی عربستان به نفت به بن‌سلمان قول همیاری داد

سازمان ملل: محاکمه متهمان به قتل خاشقجی در عربستان کافی نیست

رئیس جمهوری اوکراین وارد عربستان شد؛ گفتگوهای صلح زلنسکی و بن‌سلمان در ریاض